Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Maailma populaarseim karastusjook on... vesi
Naine poes vett ostmas.Foto: Bloomberg
Kuigi praegu teevad alkoholivabade jookide turul ilma ülieksootilised janukustutajad, on siiski üks jook, mis teeb kõigile teistele pika puuga ära, kirjutab Financial Times.
Selleks joogiks on vesi. Turu-uuringufirma Canadean kohaselt on tavalise pudelivee tarbimine esmakordselt ületanud tavapäraste alkoholivabade jookide nagu näiteks kookose- ja laimiveed, tarbimise. See tähendab omakorda, et maailma populaarseim alkoholivaba jook on vesi.
Tarbijate „veejanu“ on tekitanud suurt konkurentsi ning turuosa pärast heitlemist suurtootjate nagu prantsuse Danone’i, šveitslaste Nestle`i ning USA suurkorporatsioonide Coca-Cola ja Pepsi vahel.
Canadeani statistika kohaselt on pudelivee müüginumbrid kasvanud alates 2008. aastast kuue protsendi võrra, karboniseeritud karastusjookide müük on kasvanud samal ajavahemikul üksnes 1,3%.
Uuringute põhjal on kindlaks tehtud, et Y-generatsioon ehk aastail 1979-2001 sündinud inimesed eelistavad üha enam töötlemata ning võimalikult väheste lisanditega sööke-jooke, kusjuures jookide puhul on näha üha suurenevat tendentsi just vee suunas.
Globaalsel tasandil on seesugust trendi märgata just Aasias, eeskätt Hiinas ja Indias, kus valitsus on sageli hädas inimestele kraanivee võimaldamisega, eriti just suurtes ning kiiresti kasvavates linnades. Kui keskklassi kuuluvatel peredel majanduslikult võimalik, eelistavad nad osta pudelivett. Näiteks on hiinlaste pudelivee tarbimine viimasel viiel aastal kahekordistunud.
Danone’i finantsdirektor Cecile Cabanis on öelnud, et Aasia on ettevõtte jaoks tugeva kasvutendentsiga piirkond.
Mitmed analüütikud on mõistagi kahelnud, kas Danone suudab müüginumbreid pikalt nii kõrgel hoida. Praegu on eriti populaarsed Danone’i erinevad maitseveed. Siiski väidab kompanii ise, et müüginumbrite püsimine on kindel.
Hinnasõda
Nestle`i müüginumbrite põhjal on lisaks Aasiale vesi üha populaarsemaks muutumas ka ameeriklaste seas. Nestle sisenes pudelivee turule 1992. aastal, mil osteti Perrier-Vittel. Kui Danone keskendub rohkem arenevatele turgudele müümisele, siis Nestle on oma fookuse seadnud arenenud turgudele.
Nestle`i veemüügiosakonna juht Marco Settembri väitis, et kuna USAs on inimesed muutumas oma tervise pärast üha murelikumaks, on nad varasemad magusad karastusjoogid vahetamas vee vastu.
Beverage Digesti andmeil on karboniseeritud karastusjoogid tegemas suurt vähikäiku – 2014. aasta märkis kümnendat järjestikkust aastat, mil karastusjookide müüginumbrid on langenud. Selle valguses püüab näiteks Coca-Cola vähendada oma majanduslikku sõltuvust karboniseeritud karastusjookidest ning on seadnud kursi hoopis veeturule – näiteks müüb Coca-Cola vitamiinivett Suurbritannias.
Uuringufirma Nielseni andmeil suurenes viimase aasta jooksul Suurbrtannias pudelivee müük 10% võrra.
Lisaks kompaniidevahelisele võimuvõitlusele on pingeid seoses jookide müügiga tekkinud ka ettevõtete ja valitsuse vahel. Näiteks on Mehhikos tekkinud olukord, kus Danone sõdib valitsuse plaani vastu kehtestada magusatele karboniseeritud jookidele lisamaks. Kuigi Danone toodab maitsevett, millele on natuke suhkrut lisatud, mõjutab see rohkem siiski koolakompaniisid, kes on koola asemel hakanud tootma samuti maitsevett. See tähendab, et arenevatel turgudel on kujunemas omamoodi hinnasõda.
Canadeani raporti kohaselt on nõudlus pudelivee järele tulnud, et jääda. Uuringufirma andmeil on pudelivee müügi väljavaated väga head ja müüginumbrid peaksid tegema tublit kasvu vähemalt kuni 2019. aastani.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.