Hando Sinisalu • 30 august 2015

Turundusagentuuridel jääb tööd vähemaks

Terel on turunduseks loodud omaette majasisene agentuur.  Foto: Raul Mee

Värskest uuringust selgub, et 37% USA ettevõtetest ei kasuta turundusagentuuride teenuseid, eelmisel aastal oli sama number 13%. Ka Eestis on sarnast trendi juba märgata.

See muidugi ei tähenda et firmad turundustegevusest loobuksid. Lihtsalt agentuuride kasutamise asemel teeb rohkem tööd ettevõtte enda turundusosakkond.SEB panga turunduse ja kommunikatsiooni divisjoni juhataja Silver Vohu kinnitab sarnase trendi olemasolu ka Eestis, sest ka SEB on viimastel aastatel hakanud paljusd seni sisse ostetud asju ise tegema, kuna sisuturunduse tegemisel on see olnud lihtsalt mõistlik. Vohu hinnangul trend jätkub, kuid kindlasti jääb pank ka sisse ostma teenuseid oma ala professionaalidelt.

"Kuna panustame kampaaniate asemel pidevale kommunikatsioonile, siis vajame pidevalt n-ö väikesi asju. Nende tegemisel on ühemehefirmad pakkunud agentuuridele head konkurentsi, olles kiired ja paindlikud," räägib ta.

Tere on loonud eraldi majasisese agentuuri, kus töötab ilma tootejuhtideta ja turundusjuhita 13 inimest. See osakond tegeleb peale igapäevase reklaamitegevuse (pakendidisainid, reklaamid jne) veel ka rakenduste arenduste ja mobiilimängude loomisega, räägib Tere turundusdirektor Alar Pink.

Töötajaid raske motiveerida

Tema sõnul peavad ettevõtte vajadused olema piisavalt suured aastaringseks tegevuseks ehk töökoormuse tagamiseks. "Näiteks alla kolme kujundaja palgata pole mõtet, samas tuleb neile kõigile tagada töö," sõnas ta. 

Raske on on leida ning pikaajaliselt motiveerida häid inimesi töötama ühe brändiga. Selleks tuleb ettevõttel arendada välja uusi tooteid, mis talente kinni hoiab. Digitaalmeedia on suur väljakutse, sest oskustega inimesi on vähe ning tavapärasest raskem värvata.

Turundusjuhil peab olema agentuuri taust või vastav erialaline haridus, muidu on ise väga raske seda osa ettevõttes luua või edasi arendada, lisaks peab turundusjuht olema ise ka loovjuhi rollis. Ka tootejuhtidel on suurem töömaht, kuna oma põhitöö kõrvalalt peavad nad täitma ka nn agentuuri projektijuhtide tööfunktsioone.

Miks kliendid turundusagentuurid hülgavad?

Harvard Business Review avaldas paar nädalat tagasi USA digiagentuuride organisatsiooni The Society of Digital Agencies koostatud uuringu tulemused, kust selgub mitu põhjust, miks kliendid agentuuride juurest põgenevad.

1. Agentuurid on liiga aeglased. Reklaamiagentuurid USAs on kasvanud väga suureks ja muutunud seetõttu kohmakateks. Digitaalturundus aga nõuab kiiret reageerimist 24/7

2. Agentuurid mõtlevad liiga reklaamikampaania keskselt. Moodne turundus ei tähenda paar kampaaniat aastas, vaid reaalajas tegutsemist sotsiaalmeedias, sisuturunduse vallas, mobiilis. Agentuurid on kinni traditsioonilises reklaamikampaania mudelis, sest esiteks on nad niimoodi harjunud ja teiseks tugineb ka traditsiooniline agentuuride tasustamise mudel kampaaniatele.

3. Agentuurid ei ole atraktiivsed töökohad tipptalentidele. Andekad digivaldkonna spetsialistid on nõutud igal pool.

4. Kliendid soovivad suuremat kontrolli kliendisuhete ja kliendiandmete üle. Turundustegevuse käigus koguneb palju kliendiandmeid ja ettevõtted soovivad nende strateegiliselt oluliste andmete üle 100% kontrolli.

A Le Coqi turundusjuht Katrin Vernik ütleb, et nende ettevõtte puhul ei pea agentuuridest loobumise trend paika. „Kuid kaudsemalt oleme tõesti paljusid protsesse ettevõtte sees üle vaatamas, et sisemist efektiivsust tõsta,” lisas Vernik.

Eesti olukord veidi erinev

Reklaamiagentuuri Age McCann strateegiajuht Tõnu Kõva nõustub, et agentuurid peavad muutuma ja ajaga kaasas käima. Tema sõnul on mitu mainitud trendi suuremal või vähemal määral ilmnenud ja paljud kliendid on teatud turundusfunktsioone hakanud ise täitma. Eelkõige on Kõva teada võetud palgale disainereid ning sotsiaalmeediaspetsialiste.

"Samas on ka vastupidine trend – kliendid loobuvad majasisestest spetsialistidest. Näiteks meie kliendiportfelli on viimasel aastal lisandunud Skandinaavia ettevõte, mis loobus osaliselt majasisestest disaineritest ja ostab teenust meilt," kirjeldab ta.Kuna Eesti agentuurid on väga väikesed ning sellest tulenevalt ka kiiremad ja paindlikumad, siis pole Kõva sõnul paljud ameeriklaste probleemid meil nii teravad. Samuti on paljud agentuurid uute oludega kohanemiseks teinud muudatusi struktuuris, tööprotsessides ja pakutavates teenustes.

Majasisene turundus muutub üksluiseks

Eesti ühe suurema reklaamiagentuuride grupi Creative Union juht Ants Lusti leiab, et majasiseste agentuuride ehitamine ei saa vääramatuks trendiks. "Sellise arengu suurteks miinusteks kujuneksid minu hinnangul välisvaate minetamine, turunduskogemuse – ja tunnetuse üksluistumine ja kuluriskide võimendumine. Ehk sel puudub suurem väärtus," räägib ta. Samas võib Lusti sõnul nõustuda väitega, et leidub agentuure, kellele võib ette heita ebaefektiivsust ja reklaamikesksust.

Lusti selgitas, et turunduskeskkonnas, kus üha olulisem on moodne laenamine teistest valdkondadest, eri profiilidega spetsialistide koostöö ja kulustrutkuuriga paindlik manööverdamine, ei oleks majasisese turunduse levimine lihtsalt mõistlik. "Mina tahaksin kaasata inimesi, kes võtavad iga uut ülesannet värske väljakutsena, toovad sinna oma uudse vaate, mis rikastatud teiste valdkondade pidevalt täienevatest kogemustest ja kellega seonduvate kulude pärast ei peaks ööpäevaringselt muretsema," tunnistab ta.

Lusti enda kogemus Eestis räägib pigem vastupidist keelt – agentuuri kaasatakse tunduvalt rohkem ja oluliselt laiematesse operatsioonidesse kui varasematel perioodidel.

15.-16. oktoobril toimuv Pärnu turunduskonverents kannab pealkirja “Rohkem võimu turundajatele” ja keskendub turunduse juhtimise teemadele. Teemade seas on muu hulgas ka agentuuride roll ettevõtete turundustegevuse korraldamisel. 

Hetkel kuum