Väinu Rozental • 27 september 2016
Jaga lugu:

Lehvikmüük viis joonelt gaselliks

OÜ Joon juhatuse liikmed ja kaasomanikud Ants-Aarne Viirmaa (vasakul) ja Tiit Tippel trükikojas.
OÜ Joon juhatuse liikmed ja kaasomanikud Ants-Aarne Viirmaa (vasakul) ja Tiit Tippel trükikojas.   Foto: Andres Haabu

Hilton Tallinn Park hotelli vahetus naabruses tegutseb ilmselt üks väheseid tööstusettevõtteid Tallinna kesklinnas piirkonnas – trükkimise, toodete pakendamise ja postitusega tegelev OÜ Joon.

Tasub teada

Mis on kiire kasvu põhjused?

Aastatel 2012-2014 kasvas OÜ Joon käive 3,23 korda ja ärikasum 8,06 korda.

1. Ettevõtete liitmine. 2013. aasta sügisel võttis OÜ Joon üle samadele omanikele kuuluva trükifirma AS Stampline. Kahe ettevõtte liitmine kasvatas oluliselt firma efektiivsust ja suurendas kliendibaasi. Üle kahe korra suurenes töötajate arv – kui 2013. aastal oli 16 töötajat, siis aasta hiljem 36.

2. Tootmisettevõttest teenusettevõtteks. Firma alustas lehvikmüügiga ehk erinevate teenuste ja toodete pakkumisega. Lisaks trükkimisele pakub Joon kiletamist, pakendamist, kirjade ettevalmistust, otsepostitust jm. Ettevõtte jaoks on oluline, mida enam teenuseid saab kliendile sama tehingu raames pakkuda, klient omakorda hindab saadavat lisandväärtust.

„Kui enamik trükikodadest keskendus mingil hetkel tootmisele ja ajas mahtu taga, siis meie hakkasime mõtlema erinevate lahenduste peale, et kuidas seda lehvikut laiemale ajada,“ toob Joone juhatuse liige ja kaasomanik Tiit Tippel välja peamise erisuse. „Trükivaldkond ei ole hullult õitsev, sest paberi vajadus pigem kahaneb. Seepärast me otsimegi teistsuguse mõtlemise kaudu seda, kuidas leida uusi võimalusi tootmises, kuidas teha paremini ja õitseda kõigest hoolimata edasi.“

Head majandustulemused viimastel aastatel lennutasid Joone joonelt Gaselli TOPi esisajasse, täpsemalt 91. kohale. Joon eristub teistest trükifirmadest, sest pakub lisaks trükitoodetele ka hulgaliselt lisateenuseid. Näiteks pakendamist ja otsepostitust tellivad neil allhanketööna isegi konkurendid.

Esimene mulje, mis Kunderi tänava ühes hoovis tegutseva Joone välisuksest sisse astudes tekib, on avatus. See, et valgekraede töölauad kõigile näha on, on kontorites üsna tavaline. Aga Joones näeb siseneja kohe ka klaasseina taga asuvaid trükimasinaid ja nende ümber askeldavaid töömehi.

Üks küsimus

Milline vanasõna iseloomustab teie tegevust?

OÜ Joon omanikud Tiit Tippel ja Ants-Aarne Viirmaa

Kuidas sina teistele, nõnda teised sinule. See, kuidas sa oma asja teed, sellise vastukaja saad ka kliendilt: kui oled hea, saad head vastu, ning vastupidi. Me ei ole kunagi olnud agressiivsed müüjad, me püüame hästi teenindada. Paljud kliendid ei ole tulnud mitte aktiivse müügi tõttu, vaid tänu soovitustele. Meie müügiosakonna juht annab iga kuu alguses ülevaate uutest klientidest. Võib öelda, et peaaegu kaks kolmandikku neist on soovituste peale tulnud. Ehk et see annab indikatsiooni, et ju me siis ikka midagi teeme õigesti, hästi ja kvaliteetselt.

„Oleme taotluslikult loonud avatud ja inspireeriva töökeskkonna, kus meil endal on hea toimetada,“ rõhutab Tippel. „Taotluslik on ka see, et klientidel oleks näha, et me oleme tootmisettevõte. Meil on siin kokku ligi 1000 ruutmeetrit pinda linna keskel. Oleme tööstusettevõtetest siin piirkonnas üks viimaseid mohikaanlaseid.“

Tiit Tippel ja kompanjon Ants-Aarne Viirmaa on trükinduses koos tegutsenud alates 2000. aasta lõpust, kui asutasid ASi Stampline, mille peamine tegevusvaldkond oli templite valmistamine. „Mina olin varem tegev templite valmistamisega seotud ettevõttes ja Tiidul oli tollal ettevõte, mis tegeles kleebisreklaamiga,“ meenutab Viirmaa. „Ühel hetkel vaatasime, et huvid hakkavad kuskilt maalt kattuma ja meil mõlemal oli plaan midagi enamat teha. Ja üksinda edasi minna oli mitte nii väga turvaline.“

Kuna nõudlus templite järele kuivas üha enam kokku, otsisid Tippel ja Viirmaa uusi valdkondi ning tasapisi hakati tegelema trükkimisega. „Mis see tempel muud on kui väike trükimasin,“ põhjendab Viirmaa suunda trükindusele.

Trükkalite kolm soovitust

1. Otsi lahendus isiklikule vajadusele. Valdkond, milles toimetad, peab meeldima. Paljud head ettevõtted on kasvanud välja isiklikust vajadusest. Kuna keegi meist ei ole unikaalne, on sarnased vajadused ka teistel. Seega kui oled loonud oma isikliku vajaduse rahuldamiseks teenuse või toote, on sellel potentsiaali suuremaks kasvada. Kõik sõltub sihtrühma või sihtturu suurusest. Nii kasvataksegi väikeettevõtjast suureks organisatsiooniks.

2. Koonda sarnaste väärtustega inimesi. Heas pundis saab igasugune töö tehtud. Oleme pannud tähele, et paljudes ettevõtetes on töötajad ja meeskonnaliikmed juhi sarnased. See ongi sarnaste väärtustega inimeste kogum, mis ettevõtet edasi viib. Meie jaoks oli suureks proovikiviks kaks aastat tagasi tulekahju, mis puhkes ülakorrusel asuvas ettevõttes, ning ujutas meid kustutusveega üle. Meie inimesed tulid südaöösel kohale kaupa ja masinaid päästma ning olid meelekindlalt ettevõttel abis põlengujärgsel keerulisel poolaastal. Kriis ühendas meid veelgi enam.

3. Püüa eristuda. Püüa teha asju teisiti, tihti võib see viia uudsete lahendusteni. Kui teised trükifirmad keskenduvad trükitoodete valmistamisele, siis meie mõtleme, mida klient tootega teha võiks ja kuhu see võiks edasi liikuda. Me pakume kliendile erilisi lahedusi, mitte ainult trükitoodet. Me teeme nii, et klient saaks meilt terviklahenduse, mis puudutab logistikat, pakendamist, otsepostitust või muud.

Trükiäri paisus ja 2005. aasta suvel asutas äritandem OÜ Joon. „Hakkasime mõtlema, et kui me tahame oma tooteid müüa väljapoole, näiteks Soome, siis tundus veider, et läheme Soome ASina Stampline ja samas on seal Stampline Finland juba ees olemas,“ räägib Viirmaa. „Ja eks ärinimi Stampline kõlas väheke võõrapäraselt ka.“ Uue firma ärinimena kaaluti algul varianti Line, kuni taibati see tõlkida Jooneks. 2013. aasta sügisel ühendas Joon endaga Stampline'i.

Joonel on umbes 600 aktiivset klienti, suurfirmadest eraisikuteni välja. „Tänu kirjule toodete ja teenuste paletile on ka kliendiportfell kirju,“ märgib Viirmaa. „Erineva profiiliga kliendid aitavad meil natuke riske maandada. Meile annab mänguruumi see, et me tegeleme erinevates valdkondades.“

Joon on keskendunud koduturule, eksport, peamiselt Soome, moodustab praegu tagasihoidliku 9 protsenti. „Kui paljudel meie konkurentidel on see suhe vastupidi, siis meie põhimõte on eelkõige olla tugevatel jalgadel koduturul ja siis sellelt pinnalt teha eksporti,“ seletab Tippel. „Nüüd oleme jõudnud faasi, kus on aeg tõsisemalt panustada ekspordile.“

Viirmaa sõnul on nad Soome kliente püüdnud kogu aeg, aga seni on nad kätte saanud peamiselt vaid need, kes tulevad Eestist otsima madalat hinda. „See pole meie eesmärk ja seepärast asutasime tänavu suvel Soome filiaali, soomekeelse ja soomemeelse tütarfirma,“ märgib ta. „Tahame Soomes häid tellimusi saada ja kasvatada ekspordi osa 30 protsendi lähedale.“

Mis on mis?

OÜ Joon

Asutatud 13.06.2005.

Tegeleb trükkimise, pakendamise ja otsepostitusega.

Juhatuse liikmed ja omanikud: Tiir Tippel (50%), Ants-Aarne Viirmaa (50%).

Gaselli TOPis 91. kohal.

Töötajaid 38.

Aktiivseid kliente umbes 600.

2015. aastal läks eksporti 9 protsenti toodangust, peamiselt Soome.

2006 – omandati Balti Otsepostituse ASi mõned seadmed ja kutsuti tööle seal vabaks jäänud inimesed.

2013 sügis – firmaga ühendati AS Stampline.

12.08.2014 – ettevõttega samas hoones puhkes tulekahju, kustutusvee kahjude tagajärjel tuli uuendada kõik ettevõtte ruumid, seadmed ja laovarud

2016 juuli – asutati tütarfirma Soomes OY Tuotantotoimisto JOON.

Kes on kes?

Tiit Tippel ja Ants-Aarne Viirmaa

Tiit Tippel on lõpetanud Tallinna majanduskooli ärijuhtimise eriala.

Ants-Aarne Viirmaa on õppinud Tallinna Pedagoogikaülikoolis kehakultuuri erialal.

Äri tehakse koos alates 2000. aasta novembrist, kui asutati AS Stampline. Enne ühisfirmat tegutses Viirmaa templite valmistamisega ja Tippel kleebisreklaamiga.

Allikas: OÜ Joon, Äripäev

Tippel lisab, et nad ei hakka Soomes pelgalt Joone tooteid ja teenuseid müüma. „Oleme seal tekitanud samamoodi tootelehviku ja see on veel laiem kui Eestis,“ kinnitab ta. „Tegeleme Soomes mitte ainult trükitoodete, pakendamise ja otsepostituse vahendamisega, lisandunud on erinevad reklaamtooted. Näiteks oleme valmistanud messi- ja müügitoetusmaterjale nii lõppklientidele kui ka edasimüüjatele.“

Küsimusele, kas võrdse osalusega firma on nende meelest parim variant ühise äri ajamiseks, vastavad mõlemad mehed jaatavalt. „Nii kaua, kui oleme ettevõtlusega koos tegelenud, ei ole meil kordagi olnud väga tõsiseid ragistamisi,“ lausub Viirmaa. „Lihtne on asju ajada, kui saad teist usaldada. Kui üks meist on ära, ajab teine kõik asjad joonde. Kui peaks täna ettevõtet tegema, siis mina küll ei unista üksinda tegemisest.“

OÜ Joon juhid unistavad

Me laieneme – tänavu suvel asutasime tütarfirma Soomes ja vaatame avatult Euroopas ringi. See hoiab meie mõtted värsked. Peame oluliseks keskkonnasäästlikku tootmist ja ökoloogilise jalajälje teemat. Sellest tulenevalt unistame suuremast, ja ettevõtte arenguid silmas pidades, oma tootmishoonest. Tegutseme praegu rendipinnal, majaomanik unistab samamoodi – tema unistab pilvelõhkujast. Siin piirkonnas on juba üksjagu kõrghooneid, seega on tõenäoline, et ka meie praegusesse asukohta kerkib märksa paremini sobiv pilvelõhkuja.

Kommentaar

Andreas Laane, OÜ Alexela Group juhatuse esimees

OÜ Joon on hea näide ettevõttest, mis ei ole klammerdunud nišitegevusse, vaid pakub laiemat teenust. Samas on nad suutnud säilitada väikeettevõtja näo – firmas on avatud õhkkond, omanikud suhtlevad klientidega ning tegelevad nii iseenda kui ka firma arendamisega.

Tunnen Joone omanikke pikka aega. Olen nendega kokku puutunud siis, kui töötasin Nordea pangas ja suhtlesin Joone kui pangakliendiga, ning nüüd seetõttu, et Joon teeb Alexelale teenust. Tegemist on väga asjalike inimestega. Nad on heas mõttes rahutud hinged. Neid huvitab, mis mujal maailmas trükinduses toimub, nad viivad ennast kurssi uute trendide ja tehnoloogiaga.

Joon on Alexelale osutanud trükiteenust, otsepostitust ja palju muud, praktiliselt kogu teenuste paketti. Nad suudavad korraldada sulle ära nii tööjõumahuka töö kui ka intelligentse töö. Nad hõlbustavad kliendi elu omajagu, näiteks teatud juhtudel ei ole tarvidust pöörduda reklaamiagentuuri poole. Seega kokkuvõttes hoiab klient raha kokku. Joone toodete ning teenuste hinna ja kvaliteedi suhe on väga hea.

Tulemus

OÜ Joon majandustulemused (eurodes)

aasta    käive               kasum

2011    478 834           14 624

2012    598 070           22 827

2013    1 328 616        4862

2014    1 930 187        190 969

2015    2 260 644        163 969

Allikas: OÜ Joon

Pane tähele

* Äripäeva gaselli rubriik, kus kirjutame kiiresti arenevatest väikefirmadest ja nende omanikest, ilmub kaks korda kuus.

* Äripäeva Gaselli TOPi lähteandmeteks on ettevõtte müügitulu ja kasum enne makse aastatel 2012, 2013 ja 2014. 2012. aasta müügitulu peab ulatuma 100 000 euroni ja aastatel 2012-2014 kasvama käive ja kasum vähemalt 50%.

* TOPi jõudis tänavu 1036 ettevõtet.

Loe Äripäevast

Viimati ilmunud lood gasellettevõtetest

* „Hobi viis riigiametniku fotokaupade ärisse“ Harjumaa firmast OÜst Fosgrafe 4.07.2016 lehes.

* „Pitsaketi esimene gasell“ Võrumaa firmast OÜst Pizzakaubandus 8.08.2016 lehes.

* „Veterinaar hakkas lihatöötlejaks“ Pärnumaa firmast Karjamõisa OÜ 24.08.2016 lehes.

Loe veebist: www.aripaev.ee/gasell

Gaselliliikumist toetavad LHV ja Markit.

Seotud lood

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt