Väinu Rozental • 7 veebruar 2017

Riigifirma kaebas konkurendi peale

Meie soov on, et konkurent Express Post kohtleks kõiki kliente võrdselt, põhjendas Eesti Posti juhatuse liige Ansi Arumeel kaebuse esitamist konkurentsiametile.   Foto: Meeli Küttim

Kojukande konkurents on nii karmiks läinud, et riigifirma Eesti Post üritab konkurentsiameti abiga oma põhirivaalile Express Postile selgeks teha, et nad käituksid nii, nagu turgu valitseva ettevõtte seisund ette näeb.

Eesti Post esitas 21. jaanuaril konkurentsiametile kaebuse linnapiirkonnas perioodika kojukandeturul turgu valitseva Express Posti peale, mis ei käitu seaduslikult, sest veab samasse kontserni kuuluvaid väljaandeid tunduvalt soodsamalt kui teisi väljaandeid.

Eesti Post tõi kaebuses välja kolm punkti, kus Express Post on nende arvates rikkunud konkurentsiseaduse paragrahvi 16 nõudeid – et Express Post kohtleb äripartnereid ebavõrdselt nii kojukande kui ka tellimuste vastuvõtmise turul ning rakendab ebaõiglasi hinnatingimusi.

AS Eesti Post

Tegutseb alates 1918. aasta novembrist.

Pakub posti-, logistika- ja infologistikateenust.

Teeb kojukannet maapiirkonnas.

Omanik: 100% majandusministeerium.

Juhatuse esimees Aavo Kärmas.

Tütarettevõtted: Eestis AS Maksekeskus, Leedus Omniva UAB ja Lätis Omnia SIA.

Töötajaid umbes 2230.

AS Express Post

Asutatud 1997. aasta lõpus.

Tegeleb ajakirjandusväljaannete tellimuste vastuvõtu ja vahendamise, tellija andmebaaside halduse ja ajakirjanduse varahommikuse kojukandega.

Teeb kojukannet Tallinnas ja Tartus ning nende lähivaldades, samuti Pärnus, Viljandis ja Sindis.

Omanikud: 50% AS Eesti Meedia, 50% AS Ekspress Grupp.

Tegevjuht Risto Eelmaa.

Töötajaid umbes 480.

Allikad: AS Eesti Post, AS Express Post

Eesti Posti juhatuse liikme, logistikadivisjoni juhi Ansi Arumeele kinnitusel konkureerivad nad Express Postiga kolmes postiteenuse põhivaldkonnas: perioodika kojukandel, perioodika tellimuste vastuvõtmisel ja kirjateenustes. „Postiteenuste turud on Eesti väiksuse tõttu väga piiratud ja need on languses ehk turumaht jääb vähemaks ning konkurents aina pingestub. Me esitasime kaebuse, sest tahame, et turuosalistel oleksid võrdsed tingimused, et me mõlemad käituksime samade reeglite järgi,“ põhjendas Arumeel kaebuse esitamist.

Arumeele sõnul soovivad nad, et konkurentsiamet uuriks olukorda turul. „Me tahame, et konkurentsiamet ütleks, et Express Post on turgu valitsev ettevõtja perioodika kojukande turul linnapiirkonnas,“ selgitas Arumeel. „Ja kõige olulisem on see, et Express Posti kohustataks kohtlema kliente võrdselt, et nad avalikustaksid oma hinnakirjad ning allahindluspoliitika.“

Konkurentsiameti peadirektori asetäitja, konkurentsiteenistuse juhataja Kristel Rõõmusaar kinnitas, et konkurentsiametisse on laekunud Eesti Posti taotlus alustada järelevalvemenetlust Express Posti tegevuse üle. „Taotlus on analüüsimisel ning seejärel alles selgub edasine tegevus,“ lisas ta. Äripäevale teada on Eesti Post kutsutud 16. veebruariks täiendavate selgituste andmiseks konkurentsiametisse.

Express Posti tegevjuht Risto Eelmaa märkis eelmise nädala reedel Äripäevale saadetud lühikeses elektronkirjas, et info kaebuse esitamise kohta pole ametlikke kanaleid pidi temani jõudnud. „Kuna ma ei ole saanud materjalidega tutvuda, ei saa kahjuks ka kaebuse sisu kommenteerida,“ kirjutas ta. „Kui teie poolt viidatud info vastab tõele, on see äärmiselt kahetsusväärne, et riigiettevõte püüab selliste survemeetoditega vähendada konkurentsi ajalehtede kojukande turul.“

Keeruline süsteem

Perioodika kojukande turg on geograafiliselt jagunenud kaheks: maapiirkonnaks ja suurtes linnades ning nende lähiümbruses toimivaks n-ö linnapiirkonnaks. Maapiirkonnas tegutseb kojukandega ainsana Eesti Post, saades selleks riigilt dotatsiooni. Express Post teeb kojukannet Tallinnas ja Tartus ning nende lähivaldades, samuti Pärnus, Viljandis ja Sindis. Toetudes majandusministeeriumi andmetele perioodika kojukandeturu kogumahu kohta, on Eesti Post välja arvutanud, et Express Posti turuosa linnapiirkonnas on umbes 96% ja Eesti Posti oma umbes 4%.

„Meie soov on suurendada kojukande mahtu suuremates linnades, me sooviksime lehti kanda ka näiteks Tallinnas,“ rääkis Arumeel. „Kui meil oleks rohkem mahtu, saaksime pakkuda paremat teenust ja põhimõtteliselt ka odavamat hinda kliendile.“

Samas on Arumeel sunnitud nentima, et kuna Express Postil on nii suur turujõud linnades, ei pääse Eesti Post linnapiirkonna turule ligi. Arumeele sõnul tekkis neil eelmisel aastal sügav kahtlus, et Express Post ei kohtle kliente võrdselt.

„Meie poole pöördusid mitmed perioodilised väljaanded kojukande hinnapakkumise saamiseks,“ seletas Arumeel. „Kui me tegime neile hinnapakkumise, ütlesid nad, et see ei sobi neile, sest Express Post pakub odavamat hinda.“

Arumeel lisas, et ehkki Express Post kui olulise turujõuga ettevõte peab avalikustama oma hinnakirja ja allahindluspoliitika, pole nad seda teinud. „See tähendab seda, et tegelikult me ei tea, mis hinnaga Express Post osutab teenust erinevatele klientidele,“ lausus ta. „Meie soovime, et konkurentsiamet seda uurikski.“

Eesti Post kirjutab kaebuses, et nad on klientidelt või potentsiaalsetelt klientidelt saanud teada, et Express Post veab oma kontserni väljaandeid mõnel juhul isegi kuni kolmandiku võrra odavamalt. Arumeel ei soostunud ütlema, kes on need kliendid. „Oleks parem, kui see tuleks avalikuks ametlikku kanalit pidi, mitte meie käest,“ põhjendas ta.

Mis on Eesti Posti mure?

* AS Eesti Post pöördus 24. jaanuaril konkurentsiameti poole taotlusega alustada järelevalvemenetlust ASi Express Post tegevuse suhtes perioodika kojukande kaubaturul linnapiirkonnas ning perioodika tellimuste vastuvõtmise kaubaturul.

Eesti Post palub konkurentsiametil:

- uurida Express Posti kulumudelit, hinnakujundust ja allahindluse põhimõtteid ning kontrollida 2016. aasta arveid ja arveldusi;

- konkurentsiseaduse rikkumise tuvastamisel teha Express Postile ettekirjutus, millega kohustatakse Express Posti lõpetama röövelliku hinnakujunduse rakendamine ja võrdväärsete kokkulepete korral erinevate tingimuste pakkumine;

- kohustada Express Posti pakkuma perioodika kojukande teenusele linnapiirkonnas allahindlust ka Eesti Postile võrdväärsetel tingimustel teiste klientidega.

* Eesti Post on seisukohal, et Express Post on kojukande kaubaturul linnapiirkonnas selgelt turgu valitsev ettevõtja, sest talle kuulub antud turust umbes 96% (konkurentsiseaduse § 13 lg 1 mõistesloetakse turgu valitsevaks ettevõtteks selline ettevõtja, kellele kuulub kaubaturul vähemalt 40% käibest). Lisakstugevdab Express Posti positsiooni asjaolu, et firma kuulub suurtele meediakontsernidele, mis kirjastavad päevalehti (Postimees, Päevaleht, Õhtuleht), nädalalehti (Eesti Ekspress, Maaleht), maakonnalehti ja hulgaliselt ajakirju.

* Eesti Posti väitel on Express Post kuritarvitanud turgu valitsevat seisundit järgmiselt:

- Ebavõrdne kohtlemine. Tulenevalt konkurentsiseaduse § 16 p 3 on turgu valitseval ettevõtjal keelatud võrdväärsete kokkulepete sõlmimisel erinevate tingimuste pakkumine või rakendamine erinevatele äripartneritele, pannes mõne neist sellega ebasoodsasse konkurentsiolukorda. Eesti Postile teadaolevalt soodustab Express Post perioodika kandeteenuse hinnastamisel oma kontserni ettevõtteid.

- Ebaõiglaste hinnatingimuste rakendamine. Tulenevalt konkurentsiseaduse § 16 p 1 on turgu valitseval ettevõtjal keelatud otsene või kaudne ebaõiglaste ostu- või müügihindade või muude ebaõiglaste äritingimuste kehtestamine. Eesti Postil on alust kahtlustada, et Express Post on pakkunud perioodika kojukandele linnapiirkonnas mõnele kliendile põhjendamatult madalat hinda, isegi kuni kolm korda soodsamat hinda võrreldes Eesti Posti pakutavate hindadega.

- Rikkumised perioodika tellimuste vastuvõtmise kaubaturul. Eesti Postil on alust arvata, et Express Post rikub konkurentsiseaduse § 16 p 3 tulenevat diskrimineerimise keeldu ka perioodika tellimuste vastuvõtmise kaubaturul. Eesti Posti väitel ei hinnasta Express Post elektroonilises kanalis vastu võetud tellimuste vahendustasusid ühtselt Express Postiga samasse kontserni kuuluvatele ja kontserni mittekuuluvatele klientidele.

Allikad: ASi Eesti Post kaebus konkurentsiametile, Äripäev

Hetkel kuum