Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Läti hakkab kergitama kütuseaktsiisi

    1. veebruarist käivitunud aktsiisitõus tõi kaasa autokütuste hinna rekordilise tõusu. Praegu kõigub Eestis bensiinihind 1.2...1,3 euroni liitrist.Foto: EPA

    Läti rahandusministeerium kaalub tõsta kütuseaktsiisi, et osaliselt kompenseerida eelarvekadu, mille tekitas uue maksureformi käivitamine, vahendas Läti raadio.

    Ehkki valitsusel pole veel ühest seisukohta, käib jutt võimalusest tõsta kütuseaktsiisi tulevast aastast kuni 2021. aastani.
    Kütuseaktsiisi tõstmine on hädavajalik meede, rõhutab rahandusministeerium, kelle arvestuste järgi jääb uue maksureformi tõttu laekumata 235 miljonit eurot aastas ning seda kadu võiks hüvitada just tarbimismakse tõstes.
    „Üks maksustrateegiaid on kanda osaliselt maksukoorem töötajatelt tarbimisele, seepärast me olemegi ette võtnud aktsiisiküsimuse, ja mitte ainult kütuse, aga ka kõigi teiste aktsiiside oma. Teiseks on aktsiisi puhul juba olemas graafik, kuidas see tõusma hakkab. Nii et see pole mingi uus algatus – niikuinii on vastu võetud otsus seda muuta. See tähendab, et aktsiisi tõstmine on plaaniline,“ kommenteeris rahandusministri nõunik Juris Spiridonovs.
    Hoiavad Eestil silma peal
    Ta lisas, et aktsiisi tõstmise dünaamikat alles arutatakse, kuid arvestatakse kindlasti sellega, et see ei oleks kõrgem kui naaberriigis Eestis – seda jälgitakse tema sõnul Lätis väga hoolega. „Igal juhul me säilitame oma positsiooni Balti turul – jääme sinna, kus oleme. Meil ei juhtu seda, et tõstame aktsiisi märkimisväärselt, nagu teevad naabrid,“ kinnitas ministri nõunik.
    Seoses hinnalangusega maailmaturul langesid mullu ka Läti bensiinijaamades kütusehinnad, mis omakorda soodustas läbimüügi kasvu peaaegu 6% võrra. „Lätlased hakkasid rohkem sõitma,“ kommenteeris kütusemüüjate liidu juht Martins Stirans. „Aga hinnalangus polnud kasvu ainus põhjus. Lätis müüdavat kütust käidi ostmas ka naaberriigist Eestist, kuna seal on mootorikütus kallim. Kui Läti nüüd aktsiisi tõstab, võib see viia olukorrani, kus osa müügiturust kukub ära,“ märgib ta.
    Tema sõnul pole andmeid, et Leedu kavandaks bensiini ja diislikütuse aktsiisitõusu. „Matemaatika on lihtne, me muutume kallimaks kui Leedu, aga see tähendab, et ka eestlased sõidavad tankima siit edasi Leetu – eriti transpordifirmad,“ jätkas Stirans. „Samuti hakkab palju Läti tarbijaid sõitma kütuse järele Leetu. Ja see pole lihtsalt teooria, selle kinnituseks on Eesti näide,“ rõhutas Läti kütusemüüjate esindaja.
    Tõus avab tee salakütusele
    Läti autovedajad on rahandusministeeriumi juba hoiatanud, et hakkavad aktsiisitõusu korral kütust ostma Leedust või Venemaalt, kus see on odav. Stiransi sõnul toob selline olukord kaasa kõverpeegliefekti, kus maksud viiakse ära teise riiki.
    Stirans prognoosib, et kütuseaktsiisi tõus paneb turul kasvama ka salakütuse osa, mis on peaaegu kontrolli alla saadud. Juba praegu moodustavad mootorikütuse hinnast 60% maksud, rõhutab Stirans. Lätis maksab bensiini 95 liiter 1,14 eurot (Eestis keskmiselt 1,20 eurot), diislikütus veidi üle euro (Eestis keskmiselt 1,15 eurot).
    Läti valitsus kaalub võimalust tõsta tuleval aastal bensiiniaktsiisi 4,1 sendi võrra liitri pealt ning aastast 2020 kolme sendi kaupa. Diislikütuse puhul tõuseks tuleval aastal aktsiis 4,5 sendi võrra liitrist ja 5,6 sendi võrra aastast 2020. Autogaasi aktsiis tõuseks vastavalt 1,7 senti ja seejärel 3,1 senti liitrist. Rahandusministeeriumi arvestuste järgi tooks see riigikassasse 40 miljonit eurot.
  • Hetkel kuum
Leonardo Ortega: ilma vajaliku välistööjõuta ei tule ka oodatud majanduskasvu
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Lühikeseks müüjatel oli rekordiline nädal
Lühikeseks müüjad teenisid suurt tehnoloogiaettevõtete aktsiate müügist rekordilise nädalase kasumi.
Lühikeseks müüjad teenisid suurt tehnoloogiaettevõtete aktsiate müügist rekordilise nädalase kasumi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Tartu ülikooli teadlased kaasasid pool miljonit vähiravi arendamiseks
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tootjahinnad tööstuses jätkasid langemist
Tööstustoodangu tootjahinnaindeks, mis iseloomustab Eestis nii koduturule kui ka ekspordiks valmistatud tööstustoodete hindade muutust, langes märtsis võrreldes veebruariga 0,4% ja võrreldes eelmise aasta märtsiga 3,9%, teatas statistikaamet.
Tööstustoodangu tootjahinnaindeks, mis iseloomustab Eestis nii koduturule kui ka ekspordiks valmistatud tööstustoodete hindade muutust, langes märtsis võrreldes veebruariga 0,4% ja võrreldes eelmise aasta märtsiga 3,9%, teatas statistikaamet.