• Jaga lugu:

    Läti hakkab kergitama kütuseaktsiisi

    1. veebruarist käivitunud aktsiisitõus tõi kaasa autokütuste hinna rekordilise tõusu. Praegu kõigub Eestis bensiinihind 1.2...1,3 euroni liitrist.Foto: EPA

    Läti rahandusministeerium kaalub tõsta kütuseaktsiisi, et osaliselt kompenseerida eelarvekadu, mille tekitas uue maksureformi käivitamine, vahendas Läti raadio.

    Ehkki valitsusel pole veel ühest seisukohta, käib jutt võimalusest tõsta kütuseaktsiisi tulevast aastast kuni 2021. aastani.
    Kütuseaktsiisi tõstmine on hädavajalik meede, rõhutab rahandusministeerium, kelle arvestuste järgi jääb uue maksureformi tõttu laekumata 235 miljonit eurot aastas ning seda kadu võiks hüvitada just tarbimismakse tõstes.
    „Üks maksustrateegiaid on kanda osaliselt maksukoorem töötajatelt tarbimisele, seepärast me olemegi ette võtnud aktsiisiküsimuse, ja mitte ainult kütuse, aga ka kõigi teiste aktsiiside oma. Teiseks on aktsiisi puhul juba olemas graafik, kuidas see tõusma hakkab. Nii et see pole mingi uus algatus – niikuinii on vastu võetud otsus seda muuta. See tähendab, et aktsiisi tõstmine on plaaniline,“ kommenteeris rahandusministri nõunik Juris Spiridonovs.
    Hoiavad Eestil silma peal
    Ta lisas, et aktsiisi tõstmise dünaamikat alles arutatakse, kuid arvestatakse kindlasti sellega, et see ei oleks kõrgem kui naaberriigis Eestis – seda jälgitakse tema sõnul Lätis väga hoolega. „Igal juhul me säilitame oma positsiooni Balti turul – jääme sinna, kus oleme. Meil ei juhtu seda, et tõstame aktsiisi märkimisväärselt, nagu teevad naabrid,“ kinnitas ministri nõunik.
    Seoses hinnalangusega maailmaturul langesid mullu ka Läti bensiinijaamades kütusehinnad, mis omakorda soodustas läbimüügi kasvu peaaegu 6% võrra. „Lätlased hakkasid rohkem sõitma,“ kommenteeris kütusemüüjate liidu juht Martins Stirans. „Aga hinnalangus polnud kasvu ainus põhjus. Lätis müüdavat kütust käidi ostmas ka naaberriigist Eestist, kuna seal on mootorikütus kallim. Kui Läti nüüd aktsiisi tõstab, võib see viia olukorrani, kus osa müügiturust kukub ära,“ märgib ta.
    Tema sõnul pole andmeid, et Leedu kavandaks bensiini ja diislikütuse aktsiisitõusu. „Matemaatika on lihtne, me muutume kallimaks kui Leedu, aga see tähendab, et ka eestlased sõidavad tankima siit edasi Leetu – eriti transpordifirmad,“ jätkas Stirans. „Samuti hakkab palju Läti tarbijaid sõitma kütuse järele Leetu. Ja see pole lihtsalt teooria, selle kinnituseks on Eesti näide,“ rõhutas Läti kütusemüüjate esindaja.
    Tõus avab tee salakütusele
    Läti autovedajad on rahandusministeeriumi juba hoiatanud, et hakkavad aktsiisitõusu korral kütust ostma Leedust või Venemaalt, kus see on odav. Stiransi sõnul toob selline olukord kaasa kõverpeegliefekti, kus maksud viiakse ära teise riiki.
    Stirans prognoosib, et kütuseaktsiisi tõus paneb turul kasvama ka salakütuse osa, mis on peaaegu kontrolli alla saadud. Juba praegu moodustavad mootorikütuse hinnast 60% maksud, rõhutab Stirans. Lätis maksab bensiini 95 liiter 1,14 eurot (Eestis keskmiselt 1,20 eurot), diislikütus veidi üle euro (Eestis keskmiselt 1,15 eurot).
    Läti valitsus kaalub võimalust tõsta tuleval aastal bensiiniaktsiisi 4,1 sendi võrra liitri pealt ning aastast 2020 kolme sendi kaupa. Diislikütuse puhul tõuseks tuleval aastal aktsiis 4,5 sendi võrra liitrist ja 5,6 sendi võrra aastast 2020. Autogaasi aktsiis tõuseks vastavalt 1,7 senti ja seejärel 3,1 senti liitrist. Rahandusministeeriumi arvestuste järgi tooks see riigikassasse 40 miljonit eurot.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Mihkel Loorits: kas läheme taastuvenergiale üle või maksame miljard eurot aastas?
Tänane olukord elektriturul ei ole mitte taastuvenergiale ülemineku, vaid taastuvenergiale mitte ülemineku tulemus, kirjutab Kaamos Energy juht Mihkel Loorits.
Tänane olukord elektriturul ei ole mitte taastuvenergiale ülemineku, vaid taastuvenergiale mitte ülemineku tulemus, kirjutab Kaamos Energy juht Mihkel Loorits.
Tarneahela probleemide tõttu jääb tänavu tootmata ligi 8 miljonit autot
Globaalsed autotootjad võivad tänavu kaotada tarneahelatega seotud probleemide tõttu 210 miljardit dollarit käibest, mida on kaks korda rohkem kui aasta alguses prognoositi, teatas konsultatsioonifirma Alixpartners.
Globaalsed autotootjad võivad tänavu kaotada tarneahelatega seotud probleemide tõttu 210 miljardit dollarit käibest, mida on kaks korda rohkem kui aasta alguses prognoositi, teatas konsultatsioonifirma Alixpartners.
Enefit Green võib täna avaldada uudise börsile mineku kohta
Eesti Energia kontserni kuuluv taastuvaenergiaettevõte Enefit Green korraldab täna kell 11 pressikonverentsi, kus tahab jagada ettevõtte hetkeseisu ja arenguplaane.
Eesti Energia kontserni kuuluv taastuvaenergiaettevõte Enefit Green korraldab täna kell 11 pressikonverentsi, kus tahab jagada ettevõtte hetkeseisu ja arenguplaane.
Ruth Oltjer: börsilt raha küsida on minu jaoks liiga aeglane ja kohmakas
Tippjuht Ruth Oltjer kirjeldas Äriplaan 2022 konverentsil tagasivaatavalt, kuidas tema ettevõttele oli koroonakriisis prioriteediks Eesti riik. Ta ütles, et kriisi ajal oli tal riigiametitega suurepärane koostöökogemus, kuid mõned otsustamatud ametnikud on siiski tõrvatilgaks meepotis.
Tippjuht Ruth Oltjer kirjeldas Äriplaan 2022 konverentsil tagasivaatavalt, kuidas tema ettevõttele oli koroonakriisis prioriteediks Eesti riik. Ta ütles, et kriisi ajal oli tal riigiametitega suurepärane koostöökogemus, kuid mõned otsustamatud ametnikud on siiski tõrvatilgaks meepotis.