Rail Balticu raudteeprojekti tulud hakkavad kulusid katma kõige varem 2031. aastal. Kui projekti ehitus läheb aga kolmandiku võrra plaanitust kallimaks, ei jõua raudtee kunagi kasumisse.
- Rail Balticu kujutis kodulehel. Foto: RB Rail
Ilma avaliku rahata pole Rail Baltic üleüldse elujõuline projekt, märgib EY värske tasuvusuuringu kokkuvõttes. Sellisel juhul ulatuks koos käituskuludega pea 5 miljardit eurot maksma mineva projekti kogukahjum 4 miljardi euroni.
Balti riigid loodavad, et EL siiski katab projekti kuludest 85%, ehkki lõplikku otsust pole veel tehtud. ELi rahastuse suurus pärast 2020. aastat on üks projekti suurimaid riske.
Plaanide järgi 2026. aastal tegevust alustava raudtee esimesed viis tegevusaastat saavad olema rasked, märgib EY tasuvusuuringus. Kuna vajaliku reisija- ja kaubavoo tekkimine võtab aega, vajab Rail Baltic sel ajal täiendavat rahastust, et projekti käigus hoida.
Kui alginvesteering raudtee ehitamiseks on tehtud, jõuaksid raudteeprojekti tulud ja kulud EY analüüsi järgi tasakaalu 2031. aastal. Seejärel võib projekt taristut haldava firma RB Rail jaoks jätkusuutlikuks muutuda, kuna tulud ületavad käituskulusid.
Värske tasuvusanalüüs jõuab siiski järeldusele, et Rail Balticu ehitamine on kokkuvõttes kasumlik – seda seetõttu, et projekt toob kaasa ulatusliku sotsiaal-majandusliku tulu, mille suuruseks hindab EY 16,2 miljardit eurot.
Näiteks vähendaks Rail Baltic analüüsi järgi 3,3 miljardi eest õhusaastet ning leevendaks 3 miljardi eest kliimamuutuste mõju. Ajasääst kaubaveol peaks andma 2,9 miljardit ning aja kokkuhoid reisijaveol 2,4 miljardit eurot. Ka näiteks müra vähenemine peaks kaasa tooma 843 miljoni euro väärtuses hüvangut.
Kogu tasuvusuuring pole siiski veel avalik ning seni avalikuks tehtud kokkuvõttest ei selgu, millisele metoodikale tuginedes EY näiteks keskkonnamõju arvutanud on. "Täismahus uuring avaldatakse veebis mai esimesel nädalal, kui läbitud on RB Raili nõukogu sisemised heakskiiduprotsessid," ütles RB Raili kommunikatsioonijuht Ilze Rassa.
Tasuvusuuringus on arvestatud, et raudtee ehitamiseks vajalikud kapitalikulutused on aastatel 2015-2025 kokku 5,8 miljardit eurot.
Kui kulud paisuvad aga rohkem kui 26% analüüsis arvestatust suuremaks, ei muutu Rail Baltic kunagi majanduslikult jätkusuutlikuks – isegi siis, kui arvesse võtta muud sotsiaal-majanduslikud mõjud.
Seotud lood
Tartu Ringtee suurema liiklustihedusega lõigu äärde kerkib 2025. sügiseks uus omanäolise modernse arhitektuuriga pilkupüüdev ärihoone „Raja Keskus“. Ärihoone toob Tartu linna juurde umbes 2500 ruutmeetrit kvaliteetset kaubandus-, teenindus- ja büroopinda.