Riigihangete vaidlustuskomisjon jättis tänase otsusega rahuldamata Tallinna üle 5 miljoni eurosel hankel odavama pakkumise teinud ettevõtte kaebuse ning kehtima jäi linna kauase partneri, Küprosele peitunud salaomanikega ASi Signaal TM võit.
- Signaal TM on paigaldanud ja hooldanud Tallinna liiklusmärke juba aastaid. Foto: Raul Mee
infopank
Vaata Äripäeva Infopangast:
Rahandusministeeriumi juures asuv sõltumatu riigihangete vaidlustuskomisjon nõustus Tallinna transpordiameti põhjendusega ning leidis, et hankelt välja tõrjutud OÜ KiirWarren.KL pakkumus on liiga madala hinnaga ning firma ei suutnud veenda transpordiametit, et suudab lubatud hindadega lepingut viis aastat täita, kui amet KiirWarrenile arupärimisi tegi.
See oli transpordiametile esimene kord lükata hankel tagasi pakkumine põhjendusega, et see on liiga odav. Amet leidis, et neil pole piisavat kindlust, et KiirWarren suudab lubatud hinnaga pealinna olulisi ristmikke hooldama hakata.
Kaotaja jätkab vaidlust
KiirWarreni osanik ja juht Kimmo Liivak ütles, et lepingu järgi pidi teenuse (Tallinna liiklusmärkide ja fooride hooldamise-paigaldamise – toim) osutamise periood 60 kuud algama praeguseks juba möödunud kuupäeval 1. märtsil 2017.
"Hankija on aga otse ära öelnud, et kavatseb Signaal TMiga lepingu ikkagi sõlmida. KiirWarren.KL pöördub järelevalve teostamiseks rahandusministeeriumi poole. Kui rahandusministeerium leiab, et hankija võib selles hankes sõlmida hankelepingu, siis Kiirwarren.KL jätkab vaidlust, sest riigihangete vaidlustuskomisjon (VAKO) ei tuvastanud, et pakutud hinnad on liiga madalad. Samuti lükkas VAKO ümber hankija seisukoha, nagu poleks Kiirwarren.KL pakkunud nõutud asju," lisas Liivak.
Turuosalistele ohtlik lähenemine
VAKO sisuline argument oli Liivaku sõnul see, et hankija võib küsida mis tahes informatsiooni pakkuja äritegevuse kohta ja pakkuja peab seda andma, sh seda, millistest komponentidest koosneb ja millise suurusega on ettevõtte jaoks teenuse omahind. "Selline lähenemine on põhimõtteliselt vale ja ohtlik kõigile turuosalistele."
Täiendavalt ei nõustu KiirWarren senise tulemusega, kuna viieaastase hankeperioodi orienteeruvat mahtu arvestades olid KiirWarreni ja konkurendi pakkumised tegelikult samas suurusjärgus. "Seetõttu on igal juhul alusetu rääkida liigselt madalatest hindadest," lausus Liivak.
Magus hange
Äripäev kirjutas eile, et Tallinna liikluskorraldusvahendite paigaldamise ja hooldamise hanke võitja saab seda teha aastani 2022 ja teenida viie aastaga 5-8,5 miljonit eurot. Sellises suurusjärgus on Tallinna transpordiameti liikluskorralduse osakonna juhataja Talvo Rüütelmaa sõnul hanke maht. Pakkumisi sai esitada 18. jaanuarini, kandidaate kogunes vaid kaks, kuid neistki ühe hääletas komisjon sobimatuks.
Võitis juba aastaid Tallinnas samu teenuseid osutanud Küprose firmale Luce Invest Limited kuuluv AS Signaal TM, mida juhib viie aasta eest maanteeameti peadirektori asetäitja kohalt
skandaalse suusareisi tõttu ametist lahkuma sunnitud Andri Tõnstein. Kaotas Kimmo Liivaku, Tiit Ploomi ja Peeter Seermaa firma OÜ KiirWarren.KL, kes pakkunud samu teenuseid aastaid näiteks Tartus.
Signaal TM on firma, kes joonis maha ka esialgu linlastes palju pahameelt tekitanud bussirajad.
Seotud lood
Ettemaksed on tehingute tegemisel tavalised, kuid samas kaasnevad nendega alati ka riskid. Pole just harvad olukorrad, kus tarnija ei suuda finantsraskuste või tarneahela häirete tõttu tellimust täita, misjärel võivad ettevõtted oma rahast ilma jääda. Balti riikides tegutsev krediidikindlustusmaakler Credeo pakub koostöös Allianz Trade’iga, üleilmse juhtivettevõttega krediidikindlustuse valdkonnas, ettemaksete kindlustamise teenust, mis pakub lisakaitset just selliste olukordade puhul.