Automüük rallib käsikäes tõusva majandusega

Amserv Grupi AS juhatuse liige ja tegevjuht Rene Varek on kindel, et kuigi aasta teises pooles võib kasvutempo aeglustuda, miinusesse turg ei pööra.  Foto: Andres Haabu / Äripäev

Maarjamaa populaarseim automark on jätkuvalt Toyota, mille sõiduautosid on tänavu müüdud juba üle 1800 ning ainuüksi mais 477 tükki.

 10 666  uut sõiduautot on tänavuse aasta esimese viie kuuga esindustest välja sõitnud.

Toyota edasimüüja Amserv Grupi AS juhatuse liikme ja tegevdirektori Rene Vareki sõnul uute sõiduautode suurte müüginumbrite taga ühest ja selget põhjust ei ole. “Kindlasti on fooni andnud nii I kui ka II kvartali üldine majanduskasv. Üldjuhul järgib autode müük kogu majanduses toimuvat,” selgitas ta.

Mõningal määral võis kevadist müügiedu Vareki arvates mõjutada ka aasta alguses valitsusel mõtteis olnud automaksud, mille jõustumist planeerisid riigijuhid aasta teise poolde. “Võib-olla tegid ettevõtjad ja eraisikud aasta alguses uut maksu kartes oma autoostud ära,” tõdes Varek, kuid möönis, et maksuplaani mõju jääb ikkagi üldise majandusliku heaolu kasvu kõrval kahvatuks.

Küsimusele, mis on Eesti inimeste jätkuva Toyota-lembuse taga, vastas Varek, et Toyota töökindlus on end regioonis juba aastakümneid õigustanud. Müügiedusse on panustanud Vareki hinnangul ka auto­margi Baltikumi jaotusvõrk. “Teenindus- ja müügivõrgustik on optimaalselt üles ehitatud ning kõrgete klienditeenindusstandarditega. Inimesed on sellega harjunud ja usaldavad Toyotat,” leidis ta. Toyota müügiedule on Vareki sõnutsi kaasa aidanud ka uute mudelite väljatulek.

Kui kaua kasv jätkub? “Väga raske ennustada,” arvas Varek. “Kuna Eestis on keskmine sõiduauto vanus võrreldes teiste Euroopa Liidu riikidega kõrge, siis tõusuks on veel ruumi küll,” tõdes ta.

Aasta teine pool tuleb Vareki arvates tagasihoidlikum. Küll aga on ta kindel, et kasv tuleb. “Minu ennustus on 5–6%,” ütles Varek.

Eesti inimeste teine lemmik on Škoda. Uusi Škodasid on tänavu müüdud 1301. Mais löödi käed 377 Škoda sõiduauto ostuks. Škoda edasimüüja Auto100 juhatuse liikme Janek Aaviku sõnul on 10% auto­turu kasv ootuspärane. “Seda ei ole põhjust pidada kuidagi erakorraliseks või väga suureks,” tõdes ta ja märkis, et kuude lõikes tuleb mängu perioodilisus. “Üldise majandusfooni paranemise tingimustes on autoturu 5–10% stabiilne kasv igati proportsioonis üldise majanduskasvuga,” sõnas Aavik.

Kasvu veab tema sõnutsi praegu eratarbija ning ettevõtete osakaal on jäänud suures piires varasema ajaga sarnasele tasemele. “Kui meie värske valitsus taas millegi arusaamatuga autode maksustamisel välja ei tule, siis prognoosime nii selle aasta teiseks pooleks kui ka järgmiseks aastaks vähemalt 5% kasvu,” avaldas Aavik. Just seda, et valitsus midagi läbimõtlematut ette ei võtaks ja koos sellega koduse autoturu languse kaasa ei tooks, peab Aavik ohtudest kõige olulisemaks.

“Nagu ka paljudes teistes valdkondades, on ka siin probleemiks valitsuse pikema strateegia puudumine, nii Eesti autopargi kujundamise kui ka eesmärkide puhul laiemalt. Nii eelistatavate tehnoloogiate, autopargi vanuse kui võimaliku maksustamise vallas,” arvas ta.

Rekordini on veel minna

Aavik tõdes, et vaatamata kiiremale kasvutempole, ei ületa tänavuseks prognoositav uute autode müügi kogumaht kümne aasta tagust rekordit – 2007. aastal müüdi Eestis 31 000 uut sõiduautot. “Ruumi ja potentsiaali edasiseks kasvuks peaks olema piisavalt, sest Eesti majanduse tervis on kindlasti tugevam kui 2007. aastal,” arvas Aavik. Kõik eeldused tõusuks on tema hinnangul olemas, alates tõusvast palgast ja odavast laenurahast, lõpetades vananeva autopargi ning inimeste teadlikkuse kasvuga, et uus masin on turvalisem ja seda on odavam ülal pidada. “Ei saa ka mainimata jätta, et eks kogu autosektor näeb selle nimel ka palju vaeva, et stabiilne kasv ka reaalsuseks saaks,” möönis Aavik.

Škoda kui automargi jätkuvat müügiedu põhjendas Aavik sellega, et tegu on tasakaalustatud tootega. “Usume, et Škoda tehase toodang on tervikuna väga sobiv nii meile kui ka paljudele teistele Euroopa turgudele, nagu võib suurenenud mahust ning tarbijate usaldusest järeldada,” kommenteeris ta.

Aavik tõdes, et mudelivalikult jääb Škoda veel põhikonkurentidele tükiks ajaks alla, kuid tõdes, et tulevikus on plaan järk-järgult ka uutes segmentides kanda kinnitada.

Kui Toyota on tehingute arvult selge esimene ning Škoda selge teine, siis edasi läheb konkurents hulga tihedamaks. Näiteks on uusi Volkswageni sõiduautosid tänavu müüdud 804, Renault’sid 752 ja Kiasid 680.

Tänavuse aasta populaarseim mudel on Škoda Octavia, mida on mai lõpuga müüdud 534 tükki. Octaviale järgnevad Toyota Avensis 418 ning Toyota Rav4 386 müüdud mudeliga.

Tarbesõidukiturg jahedam

Kuigi mais müüdi tarbesõidukeid pisut vähem kui aasta varem, on aasta esimese viie kuuga müüdud neid 7,1% rohkem kui aasta eest. Populaarseim automark on Citro?n, millega tehti kaupa 95 korral. Järgnes 60 müüdud eksemplariga Scania, populaarsuselt kolmas oli 55 masinaga Peugeot.

Hetkel kuum