Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rail Balticu lepe võeti vastu

    Raudteeprojekti haldava Kolme Balti riigi ühisfirma RB Rail juht Baiba Rubesa ja tasuvusanalüüsi teinud EY Läti partner Nauris Kļava.Foto: Andres Haabu

    Viimase asjana enne suvepuhkust ratifitseeris riigikogu Rail Balticu arendamise rahvusvahelise kokkuleppe.

    Raudteeprojekti hääletamine oli tänasel sprintistungil viimane punkt. Kui maksupakett ja eelarvereegli muutmine hääletati läbi suurema kärata, siis Rail Balticu lepe tõi kaasa suurema arutelu.
    Kokku 63 poolt- ja 20 vastuhäälega lepe määrab kindlaks Rail Balticu üldised tehnilised parameetrid, marsruudi ja tähtajad. Samuti selgitab see taristu ja sellealuse maa omandiküsimusi ning projekti rahastamist puudutavat.
    Algsele eelnõule lisas riigikogu veel ühe muudatuse – valitsus peab hakkama riigieelarve plaaniga koos esitama igal aastal ka Rail Balticu tegevuskava, näidates samuti hinda. Veel peab valitsus jooksvalt parlamenti teavitama raudteeprojekti arengutest ning esitama majanduskomisjonile vahearuandeid.
    Parlamendi vähene kontroll projekti kulgemise üle oli üks peamisi aspekte, mis projekti juures riigikontrollile muret tegi. Ikka veel pole päris selge, kui suure rahalise kohustuse riik endale Rail Balticuga võtab, ent iga-aastased ülevaated peaksid olukorda veidi leevendama.
    Kiirelt Euroopasse ja kõigile midagi
    Hiljutine Ernst&Youngi tasuvusanalüüs näitas, et Rail Balticu peamine mõju on sotsiaal-majanduslik. Rahanduslikus mõttes hakkab projekt ennast mõne aja pärast napilt ära tasuma, nii et jooksvad tulud katavad jooksvaid kulusid. Klassikalises mõttes kasum polegi projekti juures eesmärk.
    Positiivne on projekti juures kindlasti see, et Eesti saab raudtee, millega on võimalik liikuda kiiresti nii Euroopasse kui ka lõunanaabrite poole. Kiirus on atraktiivne ka kaubandus- ja logistikasektorile, nii et läbi Eesti saab hakata liikuma palju rohkem transiitkaupa, ütles keskerakondlane Erki Savisaar, kes oli eelnõu ettekandja majanduskomisjoni poolt.
    "Loomulikult on siin riske, millele on viidanud ka need uuringud ja on viidanud ka riigikontroll. Aga kui me ühiselt seda projekti edasi ajame ja teemad läbi arutame, ma arvan, et me suudame kõik need riskid mõistlikult maandada," rääkis Savisaar.
    Ta märkis ka, et Eesti riik investeerib aastas suurusjärgus 2,4 miljardit eurot, Rail Balticu maht on samas suurusjärgus 240 miljonit eurot üheksa aasta või kümne aasta peale. Rail Baltic on seega 1% riigi investeeringutest. "See ei ole midagi niivõrd kriitilist, mille rahastamise pärast peaks muretsema. Ma arvan, et see raha leitakse igal juhul," ütles Savisaar.
    Reformierakondlane Igor Gräzin märkis arutelul, et Rail Balticuga tulevad kaasa näiteks trammitee Tallinnas ning Pärnu turismikeskuse arendamise. Saadik küsis, mida on projektist võita väikestel kohtadel nagu Kasepää või Tsooru, kes projekti Gräzini sõnul kinni maksavad.
    "Ütleme niimoodi, et kõik, kes seisavad pumba juures, neile pritsib natukene peale ehk nad kindlasti midagi saavad – ja kui muud ei saa, siis nad saavad Rail Balticuga sõita Euroopasse," vastas Savisaar.
  • Hetkel kuum
Kairit Kall: kvantiteedimajandusest kvaliteedimajanduseks
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Suure seitsmikuga on ühinemas uus tegija
Analüütikute hinnangul on maagilisest seitsmikust puudu ravimifirma, mille aktsia hinna kasv edestab juba viit imelise seitsmiku liiget ning omab S&P 500 indeksis suuremat positsiooni kui Tesla.
Analüütikute hinnangul on maagilisest seitsmikust puudu ravimifirma, mille aktsia hinna kasv edestab juba viit imelise seitsmiku liiget ning omab S&P 500 indeksis suuremat positsiooni kui Tesla.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: viie milli eest vaba aega, palun! “Ükskõik kui pees vahepeal asjad on, kõik läheb mööda.“
Suure Mi toitlustusäri tänavuse hooaja kalender on koos, retseptid on koos, kaarik on stardi- ja mina laskevalmis, kirjutab Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks, kes seekordses postituses pajatab ajast, rahast ja elutööst.
Suure Mi toitlustusäri tänavuse hooaja kalender on koos, retseptid on koos, kaarik on stardi- ja mina laskevalmis, kirjutab Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks, kes seekordses postituses pajatab ajast, rahast ja elutööst.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Tippjuhi nipid: mida teha, kui töötaja tuleb palka juurde küsima, aga …
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Suur reede raadios: Jüri Ratas Keskerakonna võimust pealinnas
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Tartus baaripidamise lõpetanud firma jäi töötajatele võlgu
Tartu Supilinnas Mülä baari varem vedanud firma läks pankrotimenetlusse, mis võiks ettevõtte ühe omaniku sõnul tuua lahenduse ka maksmata jäänud palkadele.
Tartu Supilinnas Mülä baari varem vedanud firma läks pankrotimenetlusse, mis võiks ettevõtte ühe omaniku sõnul tuua lahenduse ka maksmata jäänud palkadele.