Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Prantsusmaa edumeelne president riigistas laevatehase

    Prantsusmaa president Emmanuel Macron riigistas laevatehase STX, et vältida selle minekut Itaalia investori kontrolli alla.

    Selline otsus seab aga küsimärgi alla, kas Prantsusmaa uus president ikka on nii ettevõtlussõbralik kui ta valmiskampaanias paista lasi.
    Macron külastas laevatehast tänavu mais ning andis korralduse üle vaadata eelmise presidendi Francois Hollande’i ajal sõlmitud kokkulepe Itaalia laevaehitaja Fincantieri SpA-ga laevatehases enamusosaluse omandamiseks. Selle asemel pakkus Prantsusmaa itaallastele kokkulepet, kus Itaalia ja Prantsusmaa osalus jaguneks 50:50. Kokkuleppele ei jõutud.
    Prantsusmaa rahandusminister Bruno Le Maire põhjendas, et riigistamise eesmärk on kaitsta Prantsusmaa strateegilisi huvisid laevanduses, säilitada töökohad ning vältida unikaalse oskusteabe minemist riigist välja, vahendas Bloomberg. Saint-Nazaire’s asuvas tehases on palgal 2500 inimest. Riigistamise otsus läheb maksma 80 miljonit eurot. Ministri sõnul on see ajutine samm, et anda rohkem aega itaallastega läbirääkimisteks.
    Strateegilised huvid
    Macron on nimetanud laevaehitust strateegiliseks tööstusharuks. See laevatehas on ka ainus Prantsusmaal, kus saab valmis ehitada suuri lennukikandjaid. Macron oli mures ka võimaliku oskusteabe edastamise pärast Hiinale, kuna Fincantieril on koostöökokkulepe Hiina riikliku laevaehitusfirmaga kruiisilaevade tööstuse arendamiseks. Fincantieri on tõrjunud need kahtlused kinnitusega, et koostöölepe hiinlastega ei näe ette tehnoloogia siiret.
    „Meie leiame, et Prantsusmaa valitsuse otsus mitte järgida juba sõlmitud kokkulepet, on murettekitav ja arusaamatu,“ ütlesid Itaalia peaminister Pier Carlo Padoan ja majandusminister Carlo Calenda ühisavalduses.
    Prantsusmaal arvamusküsitlusi korraldava firma Ifop juhi Jerome Fourquet’ sõnul on Macroni käitumist võimalik mõista. Presidendi populaarsus on järsult kahanenud, populistlikud meeleolud pole kusagile kadunud ning ees on keeruline ja vastuoluline tööturu reform. Laevatehase riigistamisega kogub ta kaasmaalaste silmis positiivset kapitali.
    „Macron on pragmaatiline, ja laevatehase riigistamine on sõnum prantslastele,“ ütles Fourquet Bloombergile. „Poliitiliselt ei ole tal võimalik majandust dereguleerida ilma Prantsuse valijatele mingeid garantiisid andmata. Ta on suure tööturureformi künnisel, ta kärbib riiklikke toetusi ja selgitab tööstustöölistele, et ta pole jõuluvana. Ta teab, et tal tuleb midagi ka tagasi anda sümboolse ja ajaloolise tööstusharu kaitsmise näol. See toob talle kodus plusspunkte,“ ütles ta.
    Reiting languses
    Hiljuti avaldatud Ifopi arvamusküsitlus näitas, et Macroni populaarsusreiting on alanenud 10 protsendipunkti 54%-le. See on kiirem langus kui ta eelkäijatel. Ka Prantsusmaa peaministri populaarsusreiting on langenud.
    Riigistamise otsus eelneb septembrile, kus valitsus tahab käivitada tööturu reformi ning kärpida tuleva aasta eelarvest 20 miljardit eurot. See otsus võib aidata Prantsusmaa avalikkust rahustada, arvab Fourquet.
    Otsust toetas ka Prantsusmaa Rahvusrinde juht Marine Le Pen ning vasakäärmuslaste juht Jean-Luc Melenchon.
    Laevatehast puudutav otsus ei pruugi jääda ainsaks riigipoolseks interventsiooniks. Oktoobris tuleb Prantsusmaa valitsusel otsustada, kas kasutada optsiooni kuni 15%-se osaluse omandamiseks Prantsusmaa rongitootjas Alstom SA.
    Macron pole ka varem riikliku interventsiooni eest tagasi põrkunud. Majandusministrina Francois Hollande’i valitsuses viivitas ta näiteks Prantsuse video start-upi Dailymotion müüki Hongkongi firmale, kuni tekkis alternatiivne ostupakkumine Vivendilt, mis osutus edukaks. Samuti suurendas ta riigi osalust Prantsusmaa autotootjas Renault, kirjutas Financial Times Macroni ministri aega meenutades.
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Aktsia, mis tegi 2400 dollarist miljoni
Miljoni dollari suuruse aktsiaportfelli loomiseks ei ole vaja omada riskantseid kiire kasvuga tehnoloogiaaktsiaid, ühe aktsia valik võib olla kõik, mis on vajalik suure finantsportfelli loomiseks.
Miljoni dollari suuruse aktsiaportfelli loomiseks ei ole vaja omada riskantseid kiire kasvuga tehnoloogiaaktsiaid, ühe aktsia valik võib olla kõik, mis on vajalik suure finantsportfelli loomiseks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: lööks jalaga ukse lahti, 3000 eurot või mitte midagi Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Rahandusministeerium plaanib suurendada lähetuste päevaraha
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.