Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Analüütikud Tesla võlakirjast hästi ei arva
Mitmete analüütikute hinnangul on Tesla peatselt emiteeritava võlakirja tootlus selle riskidega võrreldes liiga madal, samuti puuduvad instrumendil paljud vajalikud garantiid, vahendab MarketWatch.
Nädala alguses teatas elektriautode tootja Tesla, et väljastab oma Model 3 seeria sõiduki suurema tootmismahu rahastamiseks 1,5 miljardi dollari väärtuses võlakirju. Võlakirjade tulevane intress on mõnede allikate väitel 5,25% ning need kehtivad aastani 2025.
Eksperdid võlakirja kvaliteedist aga palju ei arva. Reitingufirma Moody's andis väärtpaberile hinde B2, liigitades selle teisisõnu rämpsvõlakirjade kategooriasse. Kehva reitingut põhjendati mitme teguriga: Model 3 võib tuua Teslale nii tohutu edu kui ka täieliku hävingu ning ettevõtte käsutuses pole tehnoloogiaid, mis annaksid sellele konkurentsieelise, samas on konkurents tihe ning firma senine võimendus suur.
"Kõik, kes on kokku puutunud mitmete kõrge tootlusega võlakirjadega, eeldaksid siin palju paremat kaitset edasise võlakoorma eest. Meie arvates on tegu kohutava võlakirjaga, aga nähtavasti on Tesla imago inimesed pimestanud," rääkis uuringufirma Xtract Research analüütik Valerie Potenza MarketWatchile.
Tesla uue võlakirjaga ei kaasne näiteks vaba raha kasutamisega seotud piiranguid, mis kõrge riskiga võlakirjade puhul harilikult kehtestatakse. Seetõttu pole intressimaksed ka niivõrd tugevalt tagatud. Investorite üllatuseks on kattevara seast eemaldatud näiteks firma Nevadas asuv hiiglaslik akutehas Gigafactory 1, mis annaks võlausaldajatele tunduvalt rohkem kaitset. Samuti võib probleeme põhjustada olemasolev võlakoorem ning potentsiaalsed tulevased kohustused. "Kaitsemehhanismid on nõrgad. Ettevõttel on lubatud võtta uusi tagatiseta võlgasid, müüa varasid ning maksta dividende ja teha investeeringuid. Miski ei takista neid lõputult samasuguseid võlakirju väljastamast," selgitas Potenza.
Teisest küljest ei maksa aga unustada, et Tesla turukapitalisatsioon on tohutu - ligi 60 miljardit dollarit. See annab firmale võimaluse oma tegevust (ja intressimakseid) vajadusel ka aktsiate müümise abil rahastada.