Gasell kutsub kohvile

31. oktoober 2017, 06:00
Joogieksperdi tegevjuht ja kaasomanik Tõnis Juulik
https://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20171031/NEWS/171039976/AR/0/AR-171039976.jpg

Tõsist mälumängurit teadmisega, et Eesti üks läänepoolseim küla on Karala küla Saaremaal, ei üllata. Küll aga ilmselt sellega, et Karala külla on registreeritud Eesti suurima kontorivõrguga kohviettevõte OÜ Joogiekspert.

Saaremaalt alguse saanud Joogiekspert pakub kohviteenust üle Eesti, nelja ja poole aasta jooksul avati viis esindust: Kuressaares, Tartus, Pärnus, Rakveres ja Tallinnas.

„Kontorid oleme teinud seepärast, et tagada operatiivne järelteenindus. Tehnika on tehnika ja sellega on ikka aeg-ajalt probleeme, olgu see tingitud tehnikast endast või kasutajast,“ räägib Joogieksperdi tegevjuht ja kaasomanik Tõnis Juulik ning lisab, et ühelgi konkurendil nii laia kontorivõrgustikku pole.

Muljetavaldav kasv

Joogiekspert müüb, rendib ja hooldab kohvimasinaid, samuti müüb Eesti kohvisõprade maitse alusel koostatud retseptidel röstitud kohviube. Firma kasv on olnud muljetavaldav ja seega on üsna ootuspärane, et ettevõte figureerib kiiresti arenevate ettevõtete ehk gasellide edetabelis – viimati oldi 494. kohal ja aasta varem 257. kohal.

Gasellilik hoog on jätkunud ka tänavu. „Eelmise aasta käibe- ja kasuminumbrid on juba löödud,“ tunneb Juulik uhkust. „Meie soov on lähiaastatel sama jõuliselt kasvada. Kasvuruumi on turul piisavalt. Mingil määral mõjutab kasvu juba ka see, et vanu kohvimasinaid vahetatakse uuema vastu.“

Juulik asutas Joogieksperdi seitse aastat tagasi, 2010. aasta oktoobris. Esialgne plaan oli tegeleda Saaremaal tsentraalsesse vette ühendatavate joogiveeautomaatidega. Kodusaare turu lähemal uurimisel selgus aga, et kliendid ei ole rahul mandri ettevõtetega, mis oma kauguse tõttu ei suutnud piisavalt sujuvalt teenust kohapeal osutada.

„Rikke korral oli reageerimiskiirus väga aeglane – ühe Saaremaa kliendi pärast ei rutatud riket kõrvaldama,“ meenutab Juulik. „Seetõttu tekkis mõte lisaks veeautomaatidele hakata äriklientidele pakkuma ka kohviautomaatide renti ja hooldust. Kui ma tundsin huvi, kes võiks olla selles valdkonnas abiks, sain ühiste tuttavate kaudu kokku Mardiga.“

Mart Roosmets on kohviga tegelenud üle viieteistkümne aasta, näiteks on ta enamusosanik OÜs CoffeeCup. „Mart on üks parimaid spetsialiste kohvimaailmas, tema poolt on teadmised ja kontseptsioon ning mina koordineerin ettevõtte igapäevast tegevust,“ tutvustab Juulik tööjaotust Joogieksperdis, mille osanikud nad Roosmetsaga võrdselt on.

Vajadus nime muuta

Joogieksperdi peakontor ja suur ladu asub Tartus, sest pärast ettevõtte käimatõmbamist Saaremaal astus Juulik maaülikooli magistriõppesse, avas Tartus kontori ja nii sai temast paikne tartlane.

2015. aasta oktoobris tekitati Joogieksperdi kõrvale uus, eratarbijale suunatud bränd – Kohvikeskus. „Meil oli kontorivõrgustik olemas, samuti erialased teadmised kohvi valdkonnas ja seepärast otsustasime hakata teenindama ka erakliente,“ põhjendab Juulik. „Kujundasime kontorid avatud poodideks, kus inimene saab nõu kohvimasinate, teeninduse ja kohviubade osas. Kohvik me ei ole, aga pakume inimesele alati jutu kõrvale tassi maitsvat kohvi."

Kohvikeskuse brändi turule toomiseks oli teine põhjus veel. „Inimesed ei pruugi ärinimest Joogiekspert üheselt aru saada, millega me tegeleme. Meilt on aeg-ajalt isegi napsi küsitud,“ muigab Juulik. „Sellest tulenevalt tegime eraldi brändi, et oleks kohe aru saada, et tegeleme kohviga.“

Klientidel on Kohvikeskuse poodidesse põhjust sisse astuda ka siis, kui nad tahavad osta spetsiifilist, Eesti tarbijate maitse-eelistuse põhjal röstitud kohviube. Vastavad retseptid on välja töötanud kaasomanik Mart Roosmets. Kohvid röstitakse ja pakendatakse Belgia või Hollandi kohvitehastes nii, et oad jõuaksid värskena kliendini – umbes kuu jooksul pärast röstimist.

Juuliku sõnul keerleb Joogieksperdi tegevus peamiselt ärikliendi ümber. „Loomulikult pakume kiiret teenust kõigile eraklientidele samuti, aga fookus on ärikliendi teenindamisel ja uute äriklientide leidmisel,“ seletab ta. Tema andmeil on neil püsivaid ärikliente kuni tuhatkond. „Rendimasinate puhul varustame neid ka kohviga. Äriklient, kes tarbib kuust kuusse meie tooteid, ootab jätkuvalt väga häid maitselahendusi ja seega ei saa me kehva asja lubada. Vastavalt tarbimise intensiivsusele hooldame aparaate korrapäraselt.“

Joogiekspert on Šveitsi firma JURA üks suuremaid espressomasinate edasimüüjaid nii professionaalses kui koduseeria segmendis. „Kohvimasinad tulid turule umbes 15 aastat tagasi ja paljuski tänu JURAle jõudsid massidesse,“ räägib Juulik. „Normaalse ja hea hoolduse korral peab kodune kvaliteetne kohvimasin vastu 8-10 aastat.“

Juulik on veendunud, et kohvimasinate müük on tõusvas trendis. „Üheks põhjuseks on mugavus ja teiseks kvaliteet - kõik uuemad ja moodsamad espressomasinad teevad sisuliselt kohviku kvaliteediga espressot, lattet, cappuccinot. Eesti kohvitarbija on suur espressomasina sõber ja kellel on juba espressomasin, see tahab ka kvaliteetsemat kohviuba.“

Joogieksperdi tegevjuht unistab

Viie aasta pärast oleme Eesti suurim kohviettevõte. Ma unistasin sellest juba siis, kui Joogieksperdiga alustasin. Praegu olen veendunud, et see eesmärk on tunduvalt realistlikumaks muutunud. Mul on teine unistus veel – avada esindused lähiriikides. Kus täpsemalt, ma hetkel veel öelda ei saa.

Üks küsimus

Milline vanasõna iseloomustab teie tegevust?

OÜ Joogiekspert tegevjuht Tõnis Juulik

Ettevõtlus ei ole sprint, vaid maraton. Valisin selle mõttetera oma taustast lähtuvalt – tegelesin Eesti mõistes päris tugeval tasemel maratonijooksuga, tahtsin pikamaajooksjana olümpiale jõuda, aga tervislikel põhjustel unistus ei täitunud. Maratoonar peab meeletult rutiinset tööd tegema, tuleb mitu korda päevas trenni teha. Ka ettevõtluses ei juhtu üleöö midagi, on vaja päevast päeva, kuust kuusse, aastast aastasse rutiinselt teha teatud asju ja teha neid võimalikult kvaliteetselt. Ainult see toob edu.

Kui tuua maratonidistantsi pikkus ettevõtluse konteksti, siis ma arvan, et meie ettevõtte jaoks on stardipauk alles kõlanud ja pikk maa on veel minna. Samas trenni on loomulikult juba kõvasti tehtud. Eks trenni oskavad kõik teha, aga nagu see ka spordis välja paistab, ei pruugi treeningu maht alati peegelduda tulemustes.

Kohvimüüja kolm soovitust

1. Täida lubadust. Pea alati kinni lubadusest, mis sa oled andnud kas töötajale, kliendile või koostööpartnerile. Mina olen püüdnud lubadustest, kas või nui neljaks, kinni pidada. See tekitab usaldusväärse suhte, mis ettevõtluses on äärmiselt oluline.

2. Unista suurelt. Sea endale kindlad eesmärgid. Need peaksid olema mitte kergelt kättesaadavad, samas ei tohiks need olla ka ebarealistlikud. Unistamine unistamise pärast ei täitu, eesmärgi nimel tuleb anda endast sada protsenti ja teha igapäevast rutiinset tööd.

3. Palka spetsialistid. Kiirelt kasvades laieneb ettevõtte haare ja suureneb kollektiiv ning juht ei suuda enam kõike kontrollida. Need valdkonnad, millega juht ei soovi või ei jõua tegeleda, tuleks mehitada endast targemate spetsialistidega. Enda fookus suuna aga sinna, mis kõige enam meeldib ja sära silma toob. Mida enam on meie ettevõte kasvanud, seda vähem olen tegelenud järelteeninduse poolega. Mulle meeldib ja mulle sobib tegeleda pigem müügi poolega.

Teenus on telefonikõne kaugusel

Margus Tang, juhtmestike tootja, Saaremaa firma OÜ Ionix Systems tegevjuht

Meie firma oli Joogieksperdi esimene rendiklient. Enne neid pakkus meile kohviteenust üks Tallinna ettevõte, millel oli Saaremaal esindaja. Paraku käis neil tellimuste täitmine nagu kiviaedu mööda. Nii nagu Tõnis (OÜ Joogiekspert tegevjuht ja kaasomanik Tõnis Juulik – toim.) oma kohvimasinatega Saaremaal turule tuli, muutus kõik tunduvalt paindlikumaks. Võib kindlalt öelda, et Joogiekspert on alati olnud ühe telefonikõne kaugusel. Nende teenus on kiire ja püüdlik ning nende pakutav jook maitseb hästi. Ilmselt on nende teenus ka mujal Eestis olnud sama hea ja nii nad gaselliks saidki. Tunnen Tõnist kui teretuttavat, tean, et ta on kõva spordipoiss. Mehes on tahet eesmärgi poole püüelda.

Äripäeva gaselli rubriik, kus kirjutame kiiresti arenevatest väikefirmadest ja nende omanikest, ilmub kaks korda kuus. Äripäeva Gaselli TOPi lähteandmeteks on ettevõtte müügitulu ja ärikasum enne makse aastatel 2013, 2014 ja 2015. 2013. aasta müügitulu peab ulatuma 100 000 euroni ja aastatel 2013-2015 kasvama käive ja ärikasum vähemalt 50%. TOPi jõudis tänavu 875 ettevõtet.

Gaselliliikumist toetavad LHV ja Markit.

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
30. October 2017, 15:32
Otsi:

Ava täpsem otsing