Tubakaäri veab patusektorit, õlletootjate kohal murepilved
Patusektori aktsiaid vaadates läheb jätkuvalt hästi tubakatootjatel, samas räsivad õlletootjaid piirangud ning aktsiisitõus Eestis ja mujal.
Hea näide on Soomlaste Olvi, mis suutis hoolimata Eestis tegutseva A. Le Coqi ning Leedus tegutseva AB Volfas Engelmani nõrkusest käivet võrreldes eelmise aastaga 1,8 protsendi ehk 1,6 miljoni euro võrra kasvatada. Toodangut müüdi 3,3 miljoni liitri võrra rohkem. Tõsi, suurem käive ei kajastunud puhaskasumis, mis kukkus aasta varasemaga võrreldes 0,7 miljoni euro ehk 5,6 protsendi võrra.
„Kui võtta arvesse muudatusi tegutsemiskeskkonnas, olen tulemustega rahul,“ kinnitas Olvi tegevjuht Lasse Aho. „Ärikasum oli eelmise aastaga samal tasemel, seda hoolimata vihmasest suvest kogu meie tegutsemispiirkonnas ja aktsiisitõusust Eestis, mis mõjus meile halvasti,“ lisas ta. Aho kinnitusel on edasiminekut näha kõigis Olvi võtmenäitajates. Näiteks rõõmustab ta tugevate tulemuste üle koduturul, Soomes ja sealse turuosa suurenemise üle.

Muret valmistab Ahole Eesti turg ja siinsete piirangute mõju tütarfirmale A. Le Coqile. „Järsk aktsiisitõus alates juulist vähendas meie müügitulu, samuti nagu külm ilm,“ märkis Aho. „Käive kadus peamiselt teise kvartalisse, kus lahja alkoholi aktsiisi tõusu eel asuti seda varuma, aktsiisitõusu järel kaotasime osa Eesti käibest piirikaubanduse tõttu Lätile, samuti on vähenenud müük sadamas,“ viitas Aho ka soomlaste vähenenud huvile Eesti alkoholi järele.
Aho ütles, et kogu kontserni tervikuna Eesti aktsiisitõus suurelt ei mõjuta, sest hoolimata Eesti müügimahu vähenemisest 24 protsendi võrra, kasvas näiteks Lätist saadud ärikasum lausa 40 protsenti.
Aktsiisitõusu nähakse murekohana ka Leedu turul tegutseva AB Volfas Engelmani puhul. Kontserni aktsionäre tegevuse ümberpaiknemine sihtriikides aga ei morjenda, sest Olvi aktsia kaupleb praegu peaaegu samal tasemel mis aasta tagasi, täpsemalt 28,25 euro juures.
Saku emafirmal sarnased probleemid
Eesti turul tegutseva Saku emafirma Carlsberg Group teatas kolmandas kvartalis võrreldes eelmise aasta sama ajaga 1protsendilisest käibelangusest, teenides 16,7 miljardit Taani krooni ehk 2,24 miljardit eurot müügitulu. Toodangut oli seejuures 4 protsenti vähem. „Tulemust mõjutas pakendimaks Venemaal ja halb ilm Ida-Euroopas,“ selgitas Carlsbergi tegevjuht Cees’t Hart. Samuti mõjutas kontserni tulemusi valuutakõikumine.
Osale arutelus