Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tulevikuauto hakkab andmetega kauplema
AutodFoto: Scanpix/Postimees
Autotootjad jooksevad andmeärile tormi.
Võimalik, et tulevikus hakkab töölt koju sõites korduma järgnev stsenaarium. Sa peatud, sest fooris on punane tuli, su auto “mõistab” seda ning kuvab sulle ekraanile reklaami, mis viitab mõnele heale diilile lähedal asuvas söögikohas. Kas sind häiriks selline reklaam? Mitu uut idufirmat usub, et mitte, kuna inimesed on tulevikus üha rohkem nõus oma privaatsust heade pakkumiste ja soodustuste vastu välja vahetama.
Autotootjad on oma klientide kohta andmeid kogunud juba pikka aega, kuid võrdlemisi väike arv andureid ning tagasihoidlike võimalustega tarkvara ei võimaldanud seni saadud infot töödelda sellises mahus, et need enda tarbeks ka äriliselt tööle panna. Tänu tehisintellektile ning muudele moodsatele tehnoloogiatele on tuuled pöördumas.
Moodne tehnoloogia paneb autotootjad aga uue probleemi ette: kas inimene on ka tegelikult nõus sellega, et autotootja teab, kus ta reisib, mitut inimest sõidutab, kui kiiresti sõidab ja kas liiklusreegleid rikub. Rääkimata sellest, missugune on sõidustiil.
Andmetöötlus läheb hinda
Strategy Analyticsi ekspert ning autotootjatega andmealast koostööd tegev Roger Lanctot ütles intervjuus Bloombergile, et autotootjad on mõistma hakanud, et kliendiandmete sõda on aina tuure kogumas. Lanctoti sõnul peaks autotootjad jõudma andmete analüüsis sellele maale, kus on praegu näiteks Facebook ja Google – kasutada töödeldud andmeid selleks, et teenida tulu.
Autotööstuse eksperdid ütlevad, et tegelikult võimaldab moodne tehnoloogia inimest igasuguste hädade eest hoiatada või vähemasti suurendab tõenäosust, et probleemidele saadakse kiiresti jälile. Näiteks võiks auto suuta ennustada, millal peaks inimene minema rehvirõhku kontrollima, aga ka näiteks parkimiskoha otsimisel või juhtima autojuhi tähelepanu sellele, et ta on jõudnud linnas piirkonda, kus juhtub palju õnnetusi.
Fordi juht Jim Hackett ütles Bloombergi vahendusel, et ka autovaraste põli läheb aina viletsamaks, kuna tulevikuauto annab märku oma asukohast.
Eeskätt USAs hakkavad autotootjad ilmselt andmeid rahaks vahetama üsna pea. Autotootjad usuvad, et kui leida üles kliendi nii-öelda nõrk koht, ei peaks olema probleem andmed enda jaoks tööle panna. Näiteks on inimene nõus müüma oma andmeid siis, kui ta saab vastu kas autoostu sooduskupongi või saab kütust osta taskukohasema hinnaga.
Mõistagi jagatakse andmeid laiali siis, kui inimene ise diiliga nõus on.
Mitmed võimalused
Pangad, autotootjad ja finantsettevõtted on vaid väike osa neist, kes tahavad teada, mida nad võiksid inimeste autosõiduandmetega pihta hakata. Seetõttu on tekkinud juba ka üksjagu selliseid ettevõtteid, kes taolise andmeanalüüsiga tegelevad. Üheks valdkonna tuntumaks näiteks on ilmselt Iisraeli start-up Otonomo, kelle klientuuri kuulub juba 10 autotootjat, teiste hulgas ka Daimler.
Otonomo pakub autotootjatele võimalust nonde kogutud andmeid organiseerida ja analüüsida, samas kui äpp laieneb erinevatesse riikidesse, kus inimesed saavad vastavalt kohalikele regulatsioonidele valida, missugust informatsiooni on nad enda kohta valmis edastama. Otonomo kaasas hiljaaegu investoritelt oma äri edendamiseks 3 miljonit dollarit.
Teise niisuguse firmana võib esile tuua aga Silicon Valleys tegutseva Telenavi, mis keskendub oma tegevuses sellele, et autos kuvataks ekraanile pop-up reklaamid.
Mõistagi tekib siinkohal küsimus, et mis saab, kui autoomanikul pole raha osta sellist neljarattalist, millel oleksid erinevad sensorid ja vidinad, mis võimaldavad tema tegevust salvestada ja hiljem analüüsida. Ilmselt hakkavad autotootjad klientidele pakkuma võimalusi saada moodne tehnoloogia oma uue auto külge “tasuta”, kui nad on valmis taluma reklaame ja oma andmeid autotootjaga jagama.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.