Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Platsil uus tegija

    Suurde Prantsusmaa kontserni Vinci kuuluv ettevõte Eurovia ostis siinse taristuehitaja TREV-2 Grupi, mida veel läinud aastal tahtis ettevõtja Ain Hanschmidt.

    Nii Lätis kui ka Leedus tegutsev Eurovia soetas ligi 75% enamusosaluse fondilt BaltCap, ülejäänud osa TREV-2 Grupis jääb 90 väikeaktsionärile, kelle hulgas on endised ja praeguseid töötajad ning finantsinvestorid.
    Selle aasta esimeses kvartalis 16,3 miljoni euro suuruse käibe teinud TREV-2 Grupi juht Sven Pertens tõdes, et ettevõttele oli raske ostjat leida. “Vahepeal oli võib-olla, jah, päris keeruline maha müüa, aga eelmise aasta majandustulemused olid minu hinnangul üsna head ja usk edasisse on olemas,” sõnas ta.
    Kasvatasid väärtust
    BaltCap suurendas oma osalust TREVis eelmisel aastal, kui ostis välja teise fondi, East Capitali. Pertens sõnas, et finantsinvestorina ei olnud BaltCapil mõtet osalust TREV-2 Grupis enam hoida. “Nende strateegia on siseneda ettevõttesse ja siis mõne aja pärast osalus müüa, lootes vahepeal firma väärtust või turuhinda kasvatada,” lausus Pertens, kes müügihinda ei avaldanud.
    Ärimees Ain Hanschmidt rääkis mullu, et Infortar ostab TREV-2 ainult siis, kui saab enamusosaluse. Äripäev arvutas mullu, et enamusosalus võinuks Infortarile maksma minna 36 miljonit eurot.
    Ometi oli Hanschmidt jaanuari lõpus sel teemal rääkides ettevaatlik. “Kunagi Estonian Airist ka rääkisime, et tahame ja ostame, aga pärast ei saanud. Ei taha ära sõnuda. Elu näitab, et ei saa varem seletama hakata,” ütles ta.
    Ka konkurendid kahtlesid juba toona, kas Infortari taga olevaid Hanschmidti, Kalev Järvelille ja Enn Panti tulevikus TREV-2 omanikeringis ikkagi näeb.
    Näiteks oli seda meelt OÜ Üle juht Priit Post. “Miks peaks? Mis mõttega peaks rohkem maksma, kui esimene võimalus käest võeti? Äkki tuleb keegi kolmas. Lolli raha on Euroopas praegu piisavalt. Ostja võib tulla mujalt, sest ega Eestis neid ostjaid palju ole,” rääkis Post.
    Peale selle viitasid konkurendid, et TREV-2 Grupp peaks parandama majandustulemusi, kui otsib kosilast. Aastal 2016 teenis TREV-2 53,9 miljonit eurot käivet ja kasumireal seisis 500 000 eurot. Aasta varem oli aga ettevõte 1,2 miljoni euroga miinuses, käive ulatus 51,4 miljoni euroni.
    Infortar pidigi suu TREV-2 Grupist puhtaks pühkima, sest BaltCap kasutas ostueesõigust ning astus suuromaniku rolli. Uut ostjat hakkas BaltCap otsima välisriikidest. Läbirääkimised prantslastega algasid eelmise aasta teises pooles.
    Miks praegu Eestisse tulla?
    Leetu liikus Eurovia juba 1994. aastal, aga Lätti alles mullu. Nüüd ostis ettevõtte Eestis.
    TREVi konkurent teedeehitaja Tref juht Andres Gailit viskas praegu õhku võimaluse, et prantslaste Eurovia sisenes Eesti turule Rail Balticu ehitamiseks.
    Küsimusele, kas Eurovia alla kuuludes on TREV-2 Grupil lihtsam hankeid võita, vastas Gailit, et suuremaid hankeid kindlasti. “Tagatispositsioonides ja referentsides on küsimus. Eurovia on väga suur ettevõte,” lisas Gailit. “Väga suurtel objektidel on nendel kindlasti eelis. Kui kõik räägivad Rail Balticust kui suurest ehitusest, siis seda jahivad väga paljud.”
    Mäng hinnaga
    Kas nad mängiks rohkem ka hinnaga, on keeruline öelda. “Oleneb, milline huvi neil on: kas raha teenida või turgu võita.”
    Gailiti sõnul näitab lähiaeg, kas ja mis siinsel tee-ehitusturul ostu järel muutub – praegu ei ole veel selge, millise strateegia Eurovia Eestis valinud on.
    Tee-ehitusturul valitseb tihe konkurents. “Viimasel ajal polegi sellist aega olnud, kus konkurentsi poleks olnud, kuigi võib-olla 2017. aastal, kuid muidu on kogu aeg tihe püsinud,” rääkis Gailit ja lisas, et tööpuudust samas ei ole, lihtsalt on palju tegijaid ja hinnatase on madalale kukkunud.
    Õhus kuulujutud
    Ka teised konkurendid suhtuvad TREV-2 ostnud Euroviasse äraootavalt, sest ei ole selge, millise käitumise prantslased Eesti turul valivad. Eurovia turule tulekust teati. “Kuulujutud on mõnda aega käinud,” sõnas Nordeconi juht Gerd Müller, nimetades Eurovia saabumist positiivseks – näitab, et Eesti ehitusettevõtetes on kvaliteeti ja rahvusvahelised firmad tahavad siia laieneda.
    TREVi müünud BaltCapi juht Kristjan Kalda kinnitas, et Euroviat huvitab Rail Balticu ehitamine.
    Müller arvab, et kuna ettevõte on kanda kinnitanud ka Lätis ja Leedus, siis on loogiline, et Eurovia liikus Eestisse, sest tahtis katta kogu Baltikumi. Ka ei kahtle Müller, et Rail Baltic ahvatleb Euroviat. “See on nii suur ehitus, et huvitab kõiki Euroopas tegutsevaid ettevõtteid,” lausus ta.
    “Jääme ootama”
    Lühikeses perspektiivis Eurovia Eesti turgu ei raputa, on Müller kindel. “Pikas perspektiivis paistab, kui palju rahvusvaheline suur korporatsioon oma poliitikat igal turul ellu viima hakkab. Jääme siis ootama.”
    Asfaldigrupi juht Silver Reiljan sõnas samuti, et turule Eurovia muutusi kohe ei too. Konkurentide elu võib kibedaks minna ainult siis, kui TREV-2 surub nüüd hinna veelgi alla. “Aga vaevalt et keegi peale tahab maksta – ega need hinnad on praegugi, nagu nad on,” panustab Reiljan siiski uute omanike kasumisoovile.
    TREV-2 Grupi juht Sven Pertens on suutnud viimasel kahel aastal ettevõtte kasumisse vedada.Foto: Andres Haabu
    TREV-2 eksomanik: ootamine tasus ära
    TREV-2 Grupi müünud Balt­Capi partneri Kristjan Kalda sõnul tasus ettevõtte müügiga ootamine ära, sest firma väärtus tegi mullu hüppe.
    Äripäevale öeldi reedel, et kuna siinsed võimalikud ostjad ei pakkunud piisavalt kõrget hinda, siis seepärast valis BaltCap aasta tagasi oma osaluse müümise asemel hoopis enamusosaluse soetamise East Capitalilt. Väidet Kalda ümber ei lükka.
    “Läinud aasta tulemused olid paremad, kui julgesime oodata. Strateegiavalik oli õige, samuti meeskonna valik – Sven Pertens lisandus ju meeskonda, kui olime East Capitali väljaostu ära teinud. Eks tegime kõvasti tööd ja turg soosis meid,” kommenteeris Kalda, kuigi müügihinda ta ei avalda.
    Firma väärtus kasvas
    Aastal 2016 oli TREV-2 käive ligi 54 miljonit eurot ja kasumit saadi 500 000 eurot. Kui BaltCap arvas, et ettevõtte läinud aasta tulemused tulevad 2016. aasta omast veidi paremad, siis mullune käive kujunes oodatust tugevamaks: käive oli pea 71 miljonit eurot ja puhaskasum 3,4 miljonit eurot.
    “See oli ekstratulemus,” sõnas Kalda, kes on rahul ka saavutatud tootlusega. “TREV-2 on meie investeeringu ajal maksnud omanikele ka dividende, mis kindlasti aitas kaasa hea tulemuse saavutamisele.”
    Otsisid välistegijaid
    Kuna Eestist BaltCap huvilisi ei leidnud, jäid sõelale välispartnerid. Huvilisi oli Kalda sõnul mitu, kuid Euroviale tegi läbirääkimiseks ettepaneku BaltCap. “Eurovial aitas parimat pakkumist teha selge laienemisstrateegia ja varasem kohalolek Lätis-Leedus.”
    Eurovialt ei õnnestunud kommentaari saada, kuid Kalda sõnas, et Eurovia siht on tõesti RailBalticu ehitamine, aga see polnud ainus põhjus, miks Euro­via otsustas Baltikumis laieneda. “Pigem näitab see usaldust, et meie turud on muutunud piisavalt läbipaistvaks,” leidis ta. Kalda usub, et Eurovia tulek turule on väga hea märk. “Sellise tasemega infrastruktuuriehitaja, kes on maailmas ehitustehnoloogiates esirinnas, polegi varem Eestis tegutsenud,” rääkis ta. “Loodan, et Eurovia õpib Eesti meeskonda usaldama, mis avab karjäärivõimalusi ka rahvusvahelisteks projektideks Eurovia sees.”
    Kes ostis TREV-2?
    Eurovia on Prantsuse päritolu tee-ehituskontsern, mis teeb töid nii Euroopas kui ka Põhja-Ameerikas. Eurovia käive jäi mullu 8,1 miljardi euro juurde ning tal on üle maailma 39 500 töötajat. Eurovia juht on 52aastane Pier­re Anjolras.
    Eurovia kuulub Vinci Gruppi. Vinci kontserni juhib 63aastane Xavier Huillard. Vinci S.A. on 1899. aastal rajatud Prantsuse ehituskontsern, mis kuulub Euroopa 50 parima firma, Euro Stoxx 50 indeksisse. Kontserni käive oli möödunud aastal ligi 41 miljardit eurot, puhaskasum 2,8 miljardit eurot. Vincil on viis suuremat haru, millest üks on TREV-2 ostnud Eurovia.
    Kontserni aktsia kaupleb Pariisi börsil 86 euro juures. Vinci tegutseb ka lennundus­äris, näiteks võttis hiljuti üle Belgradi lennujaama ja ostis osa Costa Rica lennujaamast.
  • Hetkel kuum
Tarmo Virki: õpetajad, palun streikige varsti jälle
Kui talvel õpetajad streikima asusid, siis loodi hetkeks suurepärane võimalus praegust haridussüsteemi lammutama asuda. Sest olgem ausad, selleks on viimane aeg, kirjutab ettevõtja ja Äripäeva iduettevõtete teemaveebi FoundME.io juht Tarmo Virki.
Kui talvel õpetajad streikima asusid, siis loodi hetkeks suurepärane võimalus praegust haridussüsteemi lammutama asuda. Sest olgem ausad, selleks on viimane aeg, kirjutab ettevõtja ja Äripäeva iduettevõtete teemaveebi FoundME.io juht Tarmo Virki.
USA riigivõlakirjade tootlus tõusis viie kuu kõrgeimale tasemele
USA kümneaastaste riigivõlakirjade tootlus tõusis teisipäeval viie kuu rekordtasemele, kuna turud hindasid ümber võimalusi, kui kiiresti võib Föderaalreserv sel aastal intressimäärasid langetada, kui võtta arvesse maailmamajanduse tugevnemise märke.
USA kümneaastaste riigivõlakirjade tootlus tõusis teisipäeval viie kuu rekordtasemele, kuna turud hindasid ümber võimalusi, kui kiiresti võib Föderaalreserv sel aastal intressimäärasid langetada, kui võtta arvesse maailmamajanduse tugevnemise märke.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Finora Pank värbas Tallinna Sadama tippjuhi
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
FT: Venemaal miljardeid teeniv Austria pank reklaamis laienemisplaane
Raiffeisen Bank International, mis teenib poole grupi kasumist Venemaal ja Valgevenes, reklaamis end Venemaal suurte kasvuplaanidega.
Raiffeisen Bank International, mis teenib poole grupi kasumist Venemaal ja Valgevenes, reklaamis end Venemaal suurte kasvuplaanidega.
Raadiohommikus: 5MIINUSE börsirämmarist ja kinnisvarast nii meil kui Hispaanias Uus võimalus: jäta küsimusi hommikuprogrammi külalistele
Teisipäevane hommikuprogramm võtab fookusesse Äripäeva lugejate ja kuulajate kaks meelisteemat – investeerimise ja kinnisvara.
Teisipäevane hommikuprogramm võtab fookusesse Äripäeva lugejate ja kuulajate kaks meelisteemat – investeerimise ja kinnisvara.