• Peugeot ja teiste suurte autotootjate tehased on Slovakkias toonud kaasa väga kõrge tööhõiveFoto: AFP/Scanpix
    Jaga lugu:

    Kesk-Euroopa on raske tööjõupuuduse küüsis

    Kiire palgatõus ja töökäte nappus ei ole Baltikumi eripära, sarnaste probleemidega on kimpus ka kõik Kesk-Euroopa riigid.

    Riigid, kust veel mõne aasta eest töötud edasi Lääne-Euroopasse rändasid, on praeguseks täistööhõivele päris lähedal ning tulevikuski on neil karta tööealiste vähenemist, kirjutab Financial Times. Nimelt ootab lähema 30 aasta jooksul Poola, Ungari, Tšehhi ja Slovakkia elanikkonda ees 13protsendiline kahanemine.
    Samal ajal on Lääne-Euroopa ettevõtete kohalikud filiaalid rajanud usinalt tehaseid üle kogu piirkonna. JPMorgan rajab uue kontori Varssavisse, Jaguar Land Rover toob uue Land Rover Discovery tootmise Slovakkiasse ning Daimler ja BMW ehitavad üksteise võidu tehaseid Ungarisse.
    Kõrge tööhõive paistab silma ka palkades, mille tõus Euroopa keskmist mäekõrguselt ületab. Viimase kaheksa aasta peale kokku on euroala nominaalne palgatõus jäänud alla 15 protsendi, Ungaris seevastu on palgad tõusnud üle poole ja teistes Kesk-Euroopa riikides jäänud 30–40 protsendi vahepeale. Ja seda kiirenevas tempos: esimeses kvartalis oli tööjõukulude kasv neljas riigis 8–10 protsenti.
    Lühiajalises plaanis ei kavatse ükski neist riikidest suuremat immigratsiooni tööjõupuuduse leevenduseks kaasa kutsuda. Põhjused on poliitilised ja ideoloogilised, piisab, kui vaadata, kes on võimul Ungaris või ka Poolas.
    Poola sealjuures on veel kõige agaram välistööjõu kaasaja. Praegu kaalutakse tõsimeeli turu avamist Filipiini päritolu inimestele. Ning peamine tööjõu allikas on Ukraina, kust möödunud aastal sai ajutise tööloa 1,7 miljonit inimest. Ettevõtete hinnangul töötab Poolas pidevalt umbes 2 miljonit ukrainlast, mis on Euroopa suurim migratsiooniline nähtus.
    Poolas valitsev meelsus ja ka valitsus seda tunnistada ei taha, viimaste ametlik seisukoht on „parem depopulatsioon kui immigratsioon“, sama retoorika kõlab ka Ungaris.
    Tegelikult ei saa ka Ukraina jääda igaveseks Poola tööjõuga varustajaks. Lähema kolmekümne aasta jooksul jõuab seal kätte veel hullem demograafiline kriis kui Kesk-Euroopas üldiselt. Ka sihivad Poola sõitnud ukrainlased üha enam lääne poole: hoolimata keeleliselt sarnasest keskkonnast ei suuda Poola ja Tšehhi palgad neid siiski kinni hoida.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Andres Viia, Jüri Jõema: vajadus tarkvaraarendajate järele kasvab hüppeliselt
Värske prognoosi kohaselt on info- ja kommunikatsioonitehnoloogia (IKT) valdkonnas lähiaastail näha tugevalt kasvavat vajadust tarkvara- ja IKT-süsteemide arendajate järele. Neil ametialadel on juba praegu märkimisväärne katmata vajadus, kirjutavad OSKA analüütik Andres Viia ja Eesti Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni Liidu nõunik Jüri Jõema.
Värske prognoosi kohaselt on info- ja kommunikatsioonitehnoloogia (IKT) valdkonnas lähiaastail näha tugevalt kasvavat vajadust tarkvara- ja IKT-süsteemide arendajate järele. Neil ametialadel on juba praegu märkimisväärne katmata vajadus, kirjutavad OSKA analüütik Andres Viia ja Eesti Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni Liidu nõunik Jüri Jõema.
USA börs sulgus järjekordselt punases
Vaatamata positiivsele päeva algusele, võtsid USA peamised indeksid peallõunal suuna alla ja sulgusid punases. Sel nädalal pole indeksid üksi päev plussis sulgunud, vahendab Yahoo Finance.
Vaatamata positiivsele päeva algusele, võtsid USA peamised indeksid peallõunal suuna alla ja sulgusid punases. Sel nädalal pole indeksid üksi päev plussis sulgunud, vahendab Yahoo Finance.
Elmo Rent ja Telia toovad 5G tehnoloogia kaugjuhitavasse sõiduautosse
ELMO Rendi arendatav kaugjuhitavat tehnoloogiat kasutav lahendus võimaldab elektriauto kliendini toimetada ja vajadusel ümber parkida ilma juhi füüsilise kohalviibimiseta masinas. 5G võrku kasutades on auto ja kaugjuhtimispuldi vahel tekkiv viiteaeg minimaalne, mis parandab oluliselt reageerimisaega.
ELMO Rendi arendatav kaugjuhitavat tehnoloogiat kasutav lahendus võimaldab elektriauto kliendini toimetada ja vajadusel ümber parkida ilma juhi füüsilise kohalviibimiseta masinas. 5G võrku kasutades on auto ja kaugjuhtimispuldi vahel tekkiv viiteaeg minimaalne, mis parandab oluliselt reageerimisaega.
Mainorist lahkunud tippjuhid kohtusid Sõõrumaa juures
Taasiseseisvunud Eesti ühe mõjukaima äripere Pärnitsate loodud Mainori kontsernis Ülemiste Cityt arendavate juhtide koosseisus toimusid mullu olulised muutused, kui ameti pani maha kaks juhatuse liiget.
Taasiseseisvunud Eesti ühe mõjukaima äripere Pärnitsate loodud Mainori kontsernis Ülemiste Cityt arendavate juhtide koosseisus toimusid mullu olulised muutused, kui ameti pani maha kaks juhatuse liiget.