Artikkel
  • Peugeot ja teiste suurte autotootjate tehased on Slovakkias toonud kaasa väga kõrge tööhõiveFoto: AFP/Scanpix
    Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kesk-Euroopa on raske tööjõupuuduse küüsis

    Kiire palgatõus ja töökäte nappus ei ole Baltikumi eripära, sarnaste probleemidega on kimpus ka kõik Kesk-Euroopa riigid.

    Riigid, kust veel mõne aasta eest töötud edasi Lääne-Euroopasse rändasid, on praeguseks täistööhõivele päris lähedal ning tulevikuski on neil karta tööealiste vähenemist, kirjutab Financial Times. Nimelt ootab lähema 30 aasta jooksul Poola, Ungari, Tšehhi ja Slovakkia elanikkonda ees 13protsendiline kahanemine.
    Samal ajal on Lääne-Euroopa ettevõtete kohalikud filiaalid rajanud usinalt tehaseid üle kogu piirkonna. JPMorgan rajab uue kontori Varssavisse, Jaguar Land Rover toob uue Land Rover Discovery tootmise Slovakkiasse ning Daimler ja BMW ehitavad üksteise võidu tehaseid Ungarisse.
    Kõrge tööhõive paistab silma ka palkades, mille tõus Euroopa keskmist mäekõrguselt ületab. Viimase kaheksa aasta peale kokku on euroala nominaalne palgatõus jäänud alla 15 protsendi, Ungaris seevastu on palgad tõusnud üle poole ja teistes Kesk-Euroopa riikides jäänud 30–40 protsendi vahepeale. Ja seda kiirenevas tempos: esimeses kvartalis oli tööjõukulude kasv neljas riigis 8–10 protsenti.
    Lühiajalises plaanis ei kavatse ükski neist riikidest suuremat immigratsiooni tööjõupuuduse leevenduseks kaasa kutsuda. Põhjused on poliitilised ja ideoloogilised, piisab, kui vaadata, kes on võimul Ungaris või ka Poolas.
    Poola sealjuures on veel kõige agaram välistööjõu kaasaja. Praegu kaalutakse tõsimeeli turu avamist Filipiini päritolu inimestele. Ning peamine tööjõu allikas on Ukraina, kust möödunud aastal sai ajutise tööloa 1,7 miljonit inimest. Ettevõtete hinnangul töötab Poolas pidevalt umbes 2 miljonit ukrainlast, mis on Euroopa suurim migratsiooniline nähtus.
    Poolas valitsev meelsus ja ka valitsus seda tunnistada ei taha, viimaste ametlik seisukoht on „parem depopulatsioon kui immigratsioon“, sama retoorika kõlab ka Ungaris.
    Tegelikult ei saa ka Ukraina jääda igaveseks Poola tööjõuga varustajaks. Lähema kolmekümne aasta jooksul jõuab seal kätte veel hullem demograafiline kriis kui Kesk-Euroopas üldiselt. Ka sihivad Poola sõitnud ukrainlased üha enam lääne poole: hoolimata keeleliselt sarnasest keskkonnast ei suuda Poola ja Tšehhi palgad neid siiski kinni hoida.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.