Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kuu pärast tuleb olla e-teenustega valmis uueks ID-kaardiks
Prisma kasutab kliendikaardina ID-kaarte.Foto: Martin Dremljuga, Ekspress Meedia/Delfi
Detsembri alguses peavad olema ID-kaardiga seotud e-teenused valmis selleks, et neid saaks kasutada uut tüüpi kaardiga.
Eestile ID-kaarte 15 aastat tootnud Gemalto asemel toodab neid nüüd Prantsusmaa ettevõte Idemia ning detsembri algusest hakatakse taotlejatele väljastama juba uutmoodi ID-kaarte. Selleks, et uute kaartidega saaks endiselt kasutada ligikaudu 5000 e-teenust, tuleb neid uute kaartidega testida ning asutused ja ettevõtted peavad selleks enda e-teenuseid arendama.
Riigi infosüsteemi ameti eID valdkonnajuht Margus Arm ütles, et poolteist aastat ette valmistatud projekt jõudis jaanipäeva paiku sinnamaale, kus sai hakata asutustele ja ettevõtetele välja jagama ID-kaardi testkaarte, millega oma e-teenuseid proovida ja neid vajadusel arendada. „Kahjuks sattus see suve peale, kui on puhkuste periood, aga ka sügisel pole suurt aktiivsust näha olnud ja ongi väike mure, kas kõik e-teenused saavad selleks ajaks valmis.“
„Ma arvan, et enamik teenuseid on uue ID-kaardi toega, aga garanteerida seda, et kõik 100 protsenti esimeseks päevaks valmis on, on Eestis juba peaaegu võimatu, kuna meil on neid teenuseid nii palju,“ tõdes Arm.
Politsei- ja piirivalveameti identiteedi ja staatuse büroo peaekspert Karoline Paide ütles, et algselt pidi uus ID-kaart tulema kasutusele uuest aastast, kuid uus kaart on valmis ning selle saavad kätte juba need, kes taotlevad kaarti alates 3. detsembrist.
Vähesed on praeguseks valmis
Tagasiside ei ole Armi sõnul seni kuigi optimistlik olnud. „Väga vähesed on öelnud, et nende e-teenused on valmis, aga samas on sinna veel natuke aega minna, et arendada ja testida.“ Arm ütles, et nemad on siiski optimistlikud ja loodavad, et kriitilised infosüsteemid saavad õigeks ajaks valmis. Tema sõnul on Eestis suurusjärgus 5000 e-teenust, kus saab ID-kaarti ja mobiil-ID-d kasutada. Umbes 3000 on tema hinnangul avaliku sektori teenused ja paar tuhat erasektori pakutavad teenused. „Erasektori ettevõtted ikkagi näevad ID-kaardis väärtust, et see on tugev autentimisvahend, millega isikut tuvastada. On ka Mobiil-ID olemas ja SmartID, mida erasektoris kasutatakse, aga praegu tehakse jätkuvalt kõige rohkem tehinguid ID-kaardiga.“
Arm täpsustas, et riik arendab välja tarkvara komponendid, mis toetavad ID-kaarti, ja annab need tasuta nii avalikule kui ka erasektorile, aga komponentide juurutamine e-teenustes tuleb ettevõtetel ise oma kuludega teha. „Ei suuda riik maksta kõiki erasektori arendusi kinni,“ sõnas ta.
Armi sõnul arendamise kulukuse üle muret tuntud ei ole. „Pigem tekitab segadust see, kui nüüd iga natukese aja tagant tuleb muudatus. Eelmisel aastal pidid kõik e-teenused muudatuse tegema ja nüüd on aasta möödas, jälle peab muudatusi tegema. Kui need tsüklid väga tihedaks lähevad, on pigem see probleem, need võiksid olla pikemate vahedega.“
Karoline Paide märkis, et teenusepakkujate toetamiseks alustavad nad järgmisel nädalal e-teenuste testimist uute kaartidega: paarsada inimest riigiasutustest saavad uued kaardid, millega testivad e-teenuseid, ja teenusepakkujad saavad RIA-lt tagasisidet, et jooksvalt parandusi sisse viia.
Valmistumine käib
IF Kindlustuse müügidirektor ja juhatuse liige Artur Praun ütles, et nemad on ees seisvast muutusest teadlikud ning analüüsivad ja uurivad, millisel määral muutus neid mõjutab.
Pankadest kinnitasid SEB, Swedbank ja LHV, et nemad jõuavad uute ID-kaartide tulles nende toetamiseks valmis. LHV kommunikatsioonijuht Priit Rum lisas, et enne teati, et valmistumiseks on aega kuu aega rohkem, kuid nüüd tuleb valmis olla juba kuu aja pärast. “Tegeleme analüüside ja arendustega, aga nüüd ei oska öelda, kas me kuu alguseks jõuame valmis.” Rum sõnas, et klientidele on pakkuda ka Mobiil-ID, SmartID lahendust.
Prisma Peremarketi kommunikatsioonijuht Piret Lankots ütles, et nende ID-kaardipõhine lojaalsusprogramm jõuab uute ID-kaartide tulekuks valmis. “Oleme saanud RIA-lt uute võimalustega testkaardid ja meiepoolse tarkvara täiendamine nende kasutuselevõtuks käib. Prisma IT-osakond kinnitab, et mingeid probleeme uute kaartide kasutamisega 2019. aasta algusest Prisma kauplustes ei teki.”
Osa muudatusi partnerite laual
Tervise ja Heaolu Infosüsteemide Keskuse ehk TEHIKu e-teenuste juhtimise osakonna juht Meelis Kerbo ütles, et nemad said uued ID-kaardi testkaardid juunikuus ning alates sellest on nad testinud, millised teenused neil nendega töötavad ja millised mitte. Kokku on TEHIKul 40 teenust, mis on seotud ID-kaardiga.
Kerbo sõnul esines enamikus testitud teenustes uue kaardiga probleeme. „Seal on vaja teha teatud muudatusi, kuna uuel ID-kaardil loetakse kasutaja isikukood sertifikaadist natuke teistmoodi välja kui seni. Seetõttu tuleb oma tarkvaras teha väikseid muudatusi.“ Kerbo ütles, et osa neist muudatustest on nad saanud ise ära teha, osa on arenduspartnerite laual. „Me arvestame sellega, et me ikkagi novembri lõpuks-detsembri alguseks hiljemalt oleme valmis oma teenustes uue ID-kaardi kasutamiseks valmis.“
See, kas teenusepakkujal tuleb ka rakenduse koodi muuta, oleneb Kerbo sõnul sellest, kuidas on arendaja senise lahenduse teinud. Ta selgitas, et uuel ID-kaardi sertifikaadil on kaks välja, kust saab isikukoodi välja lugeda. Kui isikukoodi loetakse sealt väljalt, kus on praegu ainult isikukood, tuleb koodi muuta, kuna sinna ette lisandub nüüd ka riiki määrav tunnuskood. „Rakendus peab oskama selle eesliitega midagi pihta hakata. Vastasel korral sisse logimine rakendusse enam ei toimi.“ Tema sõnul võib see olenevalt lahendusest olla keerukam või vähem keerukas. „Me oleme ise ka oma ressursiga saanud need mõnes kohas korda, aga mõnede teenuste puhul peab arenduspartner rohkem vaeva nägema.“
Päris proovimine alles ees
Kerbo sõnul tahaks ta teenuste toimimist proovida ka päris sertifikaadiga päris keskkonnas, sest praegu on nad proovinud vaid testkaartide toimimist testkeskkonnas. Küll aga kinnitas Kerbo, et kõik olulised teenused on uute ID-kaartide tulles inimestele ligipääsetavad. „Patsiendiportaal, kuhu kodanik saab sisse logida, ja arstiportaal, mida kasutavad need arstid, kellel ei ole oma infosüsteemi, need juba toimivad. Me oleme need ära testinud. Meil on vaja uue sertifikaadiga kaardid saada, et me saaksime veenduda, et need töökeskkonnas ka toimivad, aga meil on veel terve november aega.“
Siseministeeriumi infotehnoloogia-ja arenduskeskusse arendusvaldkonna juht Jaan Kask ütles, et SMIT pakub 49 teenust, kus on kasutusel ID-kaardiga autentimine. „Uue ID-kaardi tugi on kõikides nendes teenustes arendamisel, toimub testimine ning need saavad valmis kokkulepitud ajaks.“