Jaanus Vogelberg • 13. detsember 2018 • 4 min
Jaga lugu:
Uudised
Ainult tellijale

Riik tekitas ID-kaardi väljalaskmisega tobeda lünga

ID-kaart   Foto: Erik Prozes

Vähemalt ühe riikliku registri kasutamine uue ID-kaardiga on märkimisväärselt häiritud. Ehitisregistris ei saa sellega dokumente allkirjastada, alternatiivselt saab kasutada küll Mobiil-IDd, kuid viimase aktiveerimiseks tuleb minna füüsiliselt kohale politsei- ja piirivalveameti (PPA) teeninduspunkti. Probleemi alged on PPA meediaplaanis – kuigi asutuse sees teati, et tõenäoliselt saadakse uue kaardiga valmis juba detsembris, räägiti avalikkusele jaanuarist.

Energiaauditeid korraldava OÜ Arton Energy juhatuse liige Siim Link kasutab ehitisregistrit (EHR) oma igapäevases töös. Pärast uue ID-kaardi kättesaamist avastas ta aga, et ei saa enam registris toiminguid teha. Registris saab dokumente allkirjastada kas ID-kaardi või Mobiil-IDga, SmartIDd keskkond ei toeta. Sisse saab logida ka eesti.ee kaudu, kuid allkirja saab siiski anda vaid kahel nimetatud viisil.

"Mina sain esmaspäeval uue ID-kaardi. Terve eilne päev (teisipäev – toim) läks sellele, et välja selgitada, miks ma ei saa allkirjastada, mis on probleem ja millal siis saab. Ükski riigiasutus ei osanud anda vastust – helistasin näiteks politsei- ja piirivalveameti, majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi ja id.ee helpdesk'i läbi. Käisin ka Elisa esinduses, et teen siis omale ka Mobiil-ID. Elisa esindusest öeldi, et uue ID-kaardiga ei ole võimalik Mobiil-IDd teha, neil on vastavasisuline kiri PPA-lt," kirjeldas Link.

Probleem on tema sõnul äriliselt väga tõsine. "Sisuliselt ei saa kuu aega uue ID-kaardi omanikud EHRis allkirja anda ega dokumente (nt energiamärgiseid) väljastada. See on terve üks menetlustsükkel. Minu kliendid peavad nüüd kõik kuu aega ootama, sh arhitektid ja nende kliendid, kes soovivad uutele hoonetele ehitusloa juurde energiamärgist. Kui mõnel arhitektil läheb ehitusloa esitamise tähtaeg üle, siis lepingust tulenevalt võib tulla kahjunõue. Huvitav oleks teada, kas sellist kahjunõuet saab edasi esitada riigi vastu?" küsis Link.

PPA arendusosakonna identiteedi ja staatuste büroo ekspert Kaija Kirch selgitas, et üks võimalus ettevõtjal siiski on. Nimelt saab uue ID-kaardi omanik Mobiil-IDd aktiveerida PPA teeninduses. Ta tunnistas aga, et PPA iseteeninduses aktiveerimist praegu teha ei saa, ning see tuli ka ametile endale ebameeldiva üllatusena.

EHRi haldab majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM). Ministeeriumi pressiesindaja Mihkel Loide sõnul lisandub uue ID-kaardi kasutamise võimekus EHRile 1. jaanuari õhtul.

Segaduse tekitas PPA meediaplaan

Loos on aga teinegi tahk. Siim Linki sõnul rääkis talle teemaga hästi kursis olev riigiametnik, et probleemi on põhjustanud PPA n-ö soolo, kes tõstis ID-kaartide väljastamise aja kuu aega varasemaks. "Seetõttu ei olevat EHRi arendusega järele jõutud. Ilmselt olen mina esimene, kes selles olukorras on. Kuid neid võib siin veel tekkida. Enamikul Eesti rahvast seda probleemi ei ole, sest EHRis toimetavad vaid teatud isikud," märkis Link.

Kaija Kirchi sõnul ei vasta väide aga tõele. Tegelikult plaanis PPA algusest peale kaardiga detsembri alguses välja tulla. Jaanuarist räägiti avalikult sellepärast, et polnud kindlust, kas ikka püsitakse ajagraafikus, ning seetõttu ei tahetud ootusi liiga kõrgeks seada.

"Aus vastus on, et tegelikult ei toonud kuu aega varasemaks, see oli projektiplaani tähtaeg. Varasem kommunikatsioon oli see, et alates jaanuarist alustame uue ID-kaardi väljastamist. Kui me olime kindlad, et saame minna live'i ettenähtud kuupäeval, siis ka selle välja ütlesime. Meedias jäi küll kõlama, et see oli varasemaks toomine, aga see oli planeeritud koostöös riigi infosüsteemi ametiga (RIA)," möönis ta.

Tema sõnul oli detsembri algus tähtajaks seatud seetõttu, et leping senise tootja Gemaltoga lõpeb 31. detsembril. "1. jaanuar oleksime niikuinii pidanud alustama, aga kuna tootja vahetusega on nii palju osalisi seotud, seadsime sihiks, et saame teha vahetuse enne jõule ja aastavahetust. Vastasel juhul oleks kogu meeskond pidanud sel perioodil töötama," märkis Kirch.

RIA: kriitilised teenused töötavad

Riigi infosüsteemi ameti kommunikatsioonispetsialist Helen Uldrich ütles, et juba juunikuust on e-teenuste ja infosüsteemide pakkujatele ja omanikele jagatud testkaarte, et nad saaks testida oma süsteemi ühilduvust uue ID-kaardiga. "Tõsi, paljude teenusepakkujate puhul on arendustöö veel lõpuni viimata, kuid kõik kriitilisemad ja sagedamini kasutatavad teenused on kas juba töökorras või saavad töökorda lähima nädala(te) jooksul," märkis ta.

Tema sõnul kogub RIA küll tagasisidet, kuid kõigi ligi 5000 e-teenuse kohta ülevaade puudub. "Saame vaid kinnitada, et suuremad pangad, meditsiinisektori teenused jms eluliselt olulised teenused toetavad uut kaarti. Kas ja mis on saanud süsteemide arendamisel takistuseks, seda tuleks siiski küsida teenusepakkujalt (antud juhul EHRilt – toim) endalt. RIA saab siin vaid kinnitada seda, et uue kaardi tulekuga on süsteemide omanikel tulnud palju vaeva näha ja süsteeme muuta, sest uuel kaardil on uus kiip ja palju uusi tehnilisi nüansse," rääkis Uldrich.

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt