Ken Rohelaan • 19. detsember 2018
Jaga lugu:

Facebooki süüdistatakse andmete arvatust suuremas jagamises

Facebook andis tehnoloogiafirmadele nagu Microsoft, Amazon ja Spotify märksa suurema ligipääsu kasutajate andmetele, kui oli varem teada, kirjutab The New York Times.

Facebooki asutaja ja juhi Mark Zuckerbergi jaoks on aasta kulgenud raskelt, sest lisaks andmeskandaalile ja ettevõtte turuväärtuse vähenemisele on nvestorid hakanud nõudma, et ta taanduks juhatuse esimehe kohalt.  Foto: EPA

Ameerika Ühendriikide ajalehe käsutuses olnud dokumentide järgi kauples Facebook andmetega suures mahus. Tehingud pidid tooma kasu kõigile osalistele, kus Facebook sai rohkem kasutajaid ja suurendas reklaamikäivet, koostööpartnerid aga said lahenduse, millega muuta oma tooted ligitõmbavamaks.

Facebook lubas näiteks Microsofti otsingumootoril Bing näha Facebooki kasutajate põhimõtteliselt kõikide kasutajate sõpru ilma nõusolekuta. Samuti said Netflix ja Spotify võimaluse lugeda Facebooki kasutajate erasõnumeid.

Amazonil võimaldas Facebook saada kasutajate nimesid ja kontaktandmeid nende sõprade kaudu. Lisaks andis Facebook Yahoole loa vaadata sõprade postitusi sel suvel, kuigi avalikkusele oli sotsiaalmeediafirma teatanud, et selline tegevus oli aastaid varem lõpetatud.

Leht: juurdepääs 150 firmal

Kuigi 2011. aastal keelas Ameerika Ühendriikide föderaalne kaubanduskomisjon FTC Facebookil kasutajate andmete jagamise ilma ilmselge nõusolekuta, näitavad The New York Timesi kätte jõudnud dokumendid ja ligi 50 endise töötajaga tehtud intervjuud, et sellest on üle mindud. Dokumentide järgi said andmetele ligipääsu üle 150 ettevõtte, neist enamik tehnoloogiafirmad, kelle seas on nii veebis tegutsevad kaupmehed ja meelelahutusettevõtted, aga samuti autotootjad ja meediaorganisatsioonid. Facebooki sõlmitud kokkulepped, millest vanim oli sõlmitud 2010. aastal, kehtisid kõik 2017. aastal. Mõned neist isegi veel sel aastal.

Facebooki privaatsusega seotud valdkondade eest vastutav Steve Satterfield ütles, et ükski koostöö ei ole rikkunud kasutajate privaatsust või FTCga sõlmitud kokkulepet. Samas möönis Satterfield, et viimase aasta jooksul on Facebooki juhtivtöötajad tunnistanud vigu ning nüüd on selline koostöö võetud fookusesse, et mitut neist "maha rahustada".

Suuremad koostööpartnerid Amazon, Microsoft ja Yahoo ütlesid, et nemad on andmeid kasutanud asjakohaselt, kuid keeldusid arutamast kokkulepete üksikasju.

Facebooki aktsia on aasta algusest kukkunud ligi 20% ja kaupleb 143 dollari lähedal. Tänavu juulis jõudis ettevõtte aktsia oma ajaloo kõrgeima hinnani, kui ületas 217 dollari piiri, kuid on pärast seda järjekindlalt liikunud allapoole.

Jaga lugu:
Hetkel kuum