Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti vajab mõõdetavaid eesmärke

    Priit TinitsFoto: Erakogu

    Eesti riik võiks konkreetsete mõõdetavate sihtide seadmisel eeskujuks võtta Araabia Ühendemiraadid, leiab majandusministeeriumi majandusanalüüsi valdkonna juht Priit Tinits.

    Araabia Ühendemiraadid (AÜE) koostasid hiljuti tulevikuvisiooni, mis seab ette 51 riiklikku võtmenäitajat. Kõigi valdkondade eesmärgid on kindla tähtajaga (2021) ja mõõdetavad (näiteks vähisurmade vähendamine, naftatulude osakaalu vähendamine, aga ka PISA testi koht ja olümpiamedalite arv). Riiklike eesmärkide seadmises ei ole midagi uut. Eesti jaoks olid need nii NATO kui ka Euroopa Liiduga liitumine.
    Ka tänase Eesti valitsuse tegevusprogrammis on sõnastatud neli hägust eesmärki ning nendega seotud seitse mõõdetavat võtmenäitajat. Samas, kas suudate neist mõne nimetada või isegi huupi pakkudes saada lähedale rohkem kui ühele-kahele?
    Mis on puudu?
    Kui üldsus ei ole teadlik valitsuse eesmärkidest, siis on midagi puudu: kas on eesmärgid elukauged ja väheambitsioonikad, ühiskonda ei ole eesmärkidesse saavutamisse kaasatud või kõige halvem – avalik sektor ise ei võta neid tõsiselt. Niiviisi püstitatud eesmärgid ei hakka tööle.
    AÜE näide ei ole juhuslik, vaid toodud seetõttu, et neilt on õppida nii lihtsat ja selget kommunikatsiooni kui ka seatud mõõdupuude ambitsioonikust. AÜE riiklike eesmärkide seas torkavad silma edetabelieesmärgid, millest mitu sihivad eri indeksites maailma esikohta. Nii sihitakse end parimaks näiteks Maailmapanga äritegevuse lihtsuse indeksis, ÜRO valitsuse e-teenuste indeksis (mõlemas olime seni AÜEst ligi 20 kohta eespool, kuid esimese aasta jooksul on AÜE edenenud juba üle viie koha ülespoole), aga ka maailma majandusfoorumi konkurentsivõime edetabeli lennujaamade ja sadamate taristu kvaliteedi ning politseiteenuste usaldusväärsuse näitajates.
    Eesmärgi sõnastamine ei garanteeri veel selle täitmist, kuid valitsuses selle riikliku ülesandena kokku leppimine ja avalik välja lubamine tõstab oluliselt sinna jõudmise tõenäosust. Kui Eesti valitsus sõnastas 2002. aastal liiklussurmade vähendamise visiooni (224-lt 100-le 2015. aastaks), siis jõuti sinna juba 2009. aastal, sest suur eesmärk innustas politseid ja teisi osapooli mitte üksnes planeerima ja kirjutama seadusmuudatusi, vaid tõhustama ka igapäevast tööd.
    Kahju, et "15 aastaga Euroopa viie rikkaima riigi hulka" jäigi vaid lubaduseks ja valimisvõidu järel tööle asunud koalitsioon ei nimetanud seda visiooniks.
    Visioon peab olema selge
    Visiooni võib tappa ka eesmärgi sogasus. Üks Eesti  võtmenäitajaid on juba ligi kümnendi olnud tootlikkus hõivatu kohta ELi keskmisest. Ükski ettevõte ei arenda end tootlikkuse, vaid kasumi, kasvu või turuosa nimel ning ka igapäevaelus ei küsi keegi teiselt, mis on tema aastatootlikkus või kas see tõuseb. Valitsus tahab, et näitaja kasvab, kuid kas ka tegutseb selle nimel?
    Tootlikkus on matemaatiline suhtarv ja parema tulemuseni jõudmiseks on laias laastus kolm viisi: Eesti ettevõtete käivete kasvatamine, ühikute – inimeste või töötundide – vähendamine ja/või ostukulude vähendamine. Kui esimesed kaks saavad ettevõtluspoliitikas olulist tähelepanu (ekspordi kasvatamine, tootearendus kallimate toodete ja teenuste pakkumiseks, investeeringud seadmetesse, automatiseerimine ja digitaliseerimine), siis samal ajal sööb tootlikkust teisest otsast ostukulude kasv (nt transpordikulud, energiakulud).
    Matemaatiliselt vastuolulise või raskesti selgitatava visiooniga ei teki ka avalikku survet, et valitsuse otsused ja igapäevategevused peaksid viima eesmärgile lähemale. Enamgi veel, kui suur visioon ei ole üheselt mõistetav, siis leiavad isegi ministeeriumid endale parema meelega eraldiseisvad eesmärgid kui kujundavad oma vastutusala toetamaks riiklikke katuseesmärke.
    Hirmus palju dokumente
    Valitsuse kodulehelt võibki leida, et Eesti riigi pikaajalises juhtimises on olulisimad 49 strateegilist dokumenti (põhiliselt arengukavad, strateegiad), milles on eesmärke kokku mitusada ning koos asutuste eesmärkide ja Euroopa Liidu struktuurivahendite rakenduskavadega tuhandeid. Nendest enamiku seos peamiste võtmenäitajatega on väga nõrk. Valitsuse strateegiat korraldav riigikantselei hindab ministeeriumide töö tulemuslikkust 392 nn ülesande järgi, mille sisu on pahatihti vaid seaduse eelnõu või ettepanekud ja mille juures on oluline tähtaeg kuu täpsusega ja mitte niivõrd see, kuhu Eestit nende seaduste või ettepanekutega viia tahetakse.
    Nii käib juba vähemalt 2011. aastast, kui uudise järgi oli lahkuv Andrus Ansipi valitsus edukas, sest täitis 90% oma 321 valimislubadusest, mitte sellepärast, et elas üle majanduskriisi. Liikumine suurte võtmenäitajate suunas või neist kaugemale ei leidnud mainimistki.
    Hea uudis on, et paljud neist 49 riiklikust strateegiast ja arengukavast aeguvad 2020 ning just praegu algab töö nende uuendamiseks.
    Konkreetselt ja arusaadavalt
    Miks ei võiks me AÜE eeskujule tuginedes enne hooga arengukavasid kirjutama asumist leppida kokku kuni mõnikümmend suurt, julget, ambitsioonikat ning samas arusaadavat ja riiki ühendavat ajas piiratud strateegilist visiooni? Eujärje, tervise, turvalisuse, keskkonna ja hariduse parandamise eesmärgid saavad kõik ju olla üle päevapoliitikast, aga pikem vaade lubab neid hoida isegi üle valimiste ja koalitsioonivahetuste ning nii saab iga valitsus Eestit neile eesmärkidele lähemale viia.
    Isegi muidu uduse uue Põhjamaa visiooni saab muuta üheselt arusaadavaks ja mõõdetavaks – võttes eesmärgiks Põhjamaade Nõukogu (PMN) täisliikmeks saamise. Sellel visioonil ei ole erakonnapoliitilisi takistusi, sest sõltumata, kuidas keegi Põhjamaade eeskuju tõlgendab, ei tähenda PMN ühtegi ideoloogiat. Eesmärgipõhine koostöö tihendamine ja liikmesus kannab sõnumit hoopis meie peamistele (kaubandus)partneritele Põhjamaades, et Eesti on saanud samasuguseks nagu nemad, keda huvitab sisu ja pikaajaline planeerimine, mitte kiired loosungid ja särav fassaad.
    Kuna eesmärgini jõudmist kannustab ka ajaline mõõde, siis miks mitte seda sihtida juba näiteks Helsingi lepingu 60. aastapäevaks (2022)?
    Artikkel ilmub Äripäeva, Tallinna Kaubamaja, Danske Banki, Eesti Gaasi, Silberauto, Nortali ja Harju Elektri arvamuskonkursi Edukas Eesti raames.
  • Hetkel kuum
Mihkel Nestor: kui hull on lugu investeeringutega? Üldse mitte nii hull
Levinud narratiivi kohaselt on kiire palgakasv, vohav bürokraatia ja maksutõusud muutnud Eesti ettevõtluskeskkonnana ebasoodsaks ning suunanud uued investeeringud siit minema. Numbritele otsa vaadates on nende väidetega väga raske nõustuda, kirjutab SEB majandusanalüütik Mihkel Nestor.
Levinud narratiivi kohaselt on kiire palgakasv, vohav bürokraatia ja maksutõusud muutnud Eesti ettevõtluskeskkonnana ebasoodsaks ning suunanud uued investeeringud siit minema. Numbritele otsa vaadates on nende väidetega väga raske nõustuda, kirjutab SEB majandusanalüütik Mihkel Nestor.
Hõbe lõi kirkalt särama ja kipub kullast kasumlikumaks
Kulla väikevend ja vaese mehe kuld hõbe on tänavu kollasest metallist kiiremini kallinenud. Analüütikud toovad välja, et järjepidev puudujääk turul võib hõbeda järgnevatel aastatel kullast isegi eredamalt särama panna.
Kulla väikevend ja vaese mehe kuld hõbe on tänavu kollasest metallist kiiremini kallinenud. Analüütikud toovad välja, et järjepidev puudujääk turul võib hõbeda järgnevatel aastatel kullast isegi eredamalt särama panna.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Kuidas ehitada kriisikindlat ettevõtet: Infortari põhimõtted “Kui Infortari läksin, küsiti, kas lähen pensionile”
Tallinki ja Eesti Gaasi omanik ning lisaks kinnisvaras tegutsev börsiettevõte Infortar on end teadlikult ehitanud firmaks, mis kriiside ajal mitte ei kannata, vaid leiab uusi võimalusi ja kasvab.
Tallinki ja Eesti Gaasi omanik ning lisaks kinnisvaras tegutsev börsiettevõte Infortar on end teadlikult ehitanud firmaks, mis kriiside ajal mitte ei kannata, vaid leiab uusi võimalusi ja kasvab.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Setod protestivad: Koidula piiripunktis ootab sadu veokeid, riik tahab selle aga ööseks sulgeda
Riigi plaan sulgeda Koidula piiripunkt öiseks ajaks on Setomaa vallajuhid tigedaks ajanud, kirjutab Logistikauudised.
Riigi plaan sulgeda Koidula piiripunkt öiseks ajaks on Setomaa vallajuhid tigedaks ajanud, kirjutab Logistikauudised.
Eesti parima juhi tiitli võitis ambitsioonikas IT-ettevõtja
Täna kuulutati Eesti parimaks juhiks IT-ettevõtja, OIXIO Groupi omanik ja juhatuse esimees Ivo Suursoo.
Täna kuulutati Eesti parimaks juhiks IT-ettevõtja, OIXIO Groupi omanik ja juhatuse esimees Ivo Suursoo.