Artikkel
  • Kuula

    Jaguar Land Roveri teekond nullheideteni: mida selleks tuleb teha?

    Kliimamuutuste mõju saab üha selgemaks ning ettevõtted otsivad vastust keerulisele küsimusele, kuidas vähendada enda tekitatud keskkonnamõju. 2015. aasta Pariisi kliimakonverentsi järel on ettevõtetel ka selge teekaart, mida järgida. Tänu kliimakonverentsi kokkulepetele saavad ettevõtted oma tegevusi jätkusuutlikumaks muutes toetuda teaduslikule metoodikale ning mõõdetavatele tulemustele. Tuntud luksusautode tootja Jaguar Land Rover plaanib oma „Reimagine“ strateegia raames saada 2039. aastaks kogu tootmis-, tegevus- ning väärtusahela ulatuses heitevabaks ettevõtteks.

    Arvutused (Shutterstock)
    Milliseid samme aga niivõrd ambitsioonikate eesmärkide saavutamiseks tegema peab ning millistele ohtudele tuleb teekonnal tähelepanu pöörata?

    Heitevaba standard

    Jätkusuutlikkust aitavad tagada ühtsed standardid ja selged reeglid, mille loomisel on oluline osa 2015. aastal asutatud Science Based Targets Initiative (SBTI), ehk teaduspõhiste eesmärkide algatuse koalitsioonil. SBTI aitab ettevõtetel seada täpseid ning teaduspõhiseid heitekoguste vähendamise eesmärke, mis on kooskõlas Pariisi kliimakokkuleppe põhimõtetega.
    Jaguar E-PACE (tootja foto)
    Kiirete tulemuste saavutamisel on oluline ka 2021. aastal kokku tulnud sotsiaalselt vastutustundlike organisatsioonide – näiteks Maailma Loodusvarade Instituudi ja Maailma Looduse Fondi – ekspertide töö, kes esitlesid üheskoos esimest nullheidete standardit.
    Nii anti ettevõtete käsutusse heitekoguste vähendamise raamistik, mis on kooskõlas eesmärgiga hoida ülemaailmne temperatuuritõus 1,5 kraadi piires võrreldes tööstusrevolutsiooni-eelse ajaga. Ettevõtetele loodud tegevusplaan näeb pikemaajaliste eesmärkide kõrval ette vajadust seada lühiajalisi eesmärke ning piiranguid saastavatele tegevustele, aga ka kompensatsioonimehhanisme.
    Jaguar E-PACE linnamaastur (tootja foto)
    Kuigi üldlevinud eelduse järgi peavad ettevõtted piirama vaid süsinikdioksiidi heitekoguseid, siis tegelikult hõlmab teekond kliimaneutraalsuseni enamat. Olulisel kohal on ka metaani, dilämmastikoksiidi ja muude heitekoguste piiramine ning just seda ekspertide poolt koostatud teekardid saavutada aitavadki.

    Võtmeküsimused

    Soomes tegutseva ning kliimamuutuste eksperte, ärijuhte ja sõltumatuid teadlasi ühendava organisatsiooni Compensate soovituste kohaselt peavad heitevabad ettevõtted enne tegevuskava paika panemist vastama mitmele võtmeküsimusele. Kuidas määratleda edu hindamiseks vajalike arvutuste ajaraamistikku? Kelle heitekoguseid arvestada? Kuidas valida, milliseid heitekoguseid arvestada? Millised on võimalikud kompensatsioonivõimalused ja kuidas tagada, et need toimiksid?
    Jaguar I-PACE (tootja foto)
    Üheks olulisemaks küsimuseks ongi see, millise ajaga tänaseid tulemusi võrrelda? Ajakava määratlemisel soovitavad SBTI loojad kõigepealt hinnata, kas heitekoguste andmed on õiged ja kontrollitavad. Seejärel tuleks võrdlusaastaks valida ettevõtte üldise tegevuse ja kasvuhoonegaaside heitekoguste seisukohast representatiivne aasta.
    Võrdluskuupäev on sisuliselt lähtepunkt, mille järgi seatakse ambitsioonikaid eesmärke ning see ei tohi olla varasem kui 2015. aasta. Teadlased julgustavad pikaajaliste eesmärkide kõrval seadma ka lühema perspektiiviga eesmärke, kasutades selleks sama arvestusperioodi alguspunkti. Näiteks, kui lõplik siht on saavutada 2050. aastaks nullheited, siis 2030. aastaks tuleks heitkoguseid vähendada näiteks 50% võrra.
    Keskkonnahoid (Shutterstock)
    Jaguar Land Rover vähendab 2030. aastaks oma autotootmisest ja ettevõtte tegevusest tulenevaid otseseid kasvuhoonegaaside heitekoguseid 46% võrra võrreldes 2019. aastaga. Samuti on ettevõte võtnud kohustuse vähendada kasvuhoonegaaside heitekoguseid sõiduki kohta keskmiselt 54% kogu tootmisahela ulatuses ja 60% sõiduki eluea jooksul. Need eesmärgid seadis ettevõte tihedas koostöös SBTIga.
    Range Rover Sport (tootja foto)

    Süsinikdioksiid pole ainus

    Nullheidete poole liikumisel ei saa piirduda ainuüksi süsinikdioksiidi heitkoguste vähendamisega. Teadlased soovitavad heidete statistikat arvutades võtta arvesse kõiki Kyōto protokollis välja toodud heitgaase: süsinikdioksiid (CO2), metaan (CH4), dilämmastikoksiid (N2O), fluorosüsivesinikud (HFC), perfluorosüsivesinikud (PCF) ja väävelheksafluoriid (SF6). Lisaks tuleks tähelepanu pöörata lämmastiktrifluoriidile (NF3).
    Esmalt tuleks määratleda tegelik olukord ja tegevused, mille heitekoguseid ja heitekoguste vähenemist arvutatakse. Esimene ja kõige lihtsamalt kontrollitav kategooria hõlmaks näiteks heitekoguseid, mis pärinevad otseselt ettevõttest või ettevõtte kontrolli all olevatest allikatest, näiteks autotootjate puhul oleks need toodetud sõidukite ja tootjatehase heitekogused. Järgmisena saab arvutada kaudsed heitkogused, mis tulenevad ostetud energiast – näiteks erinevad märkimisväärselt tuulest või gaasist saadud elektrienergia heitekogused.
    Kolmandana saaks arvesse võtta kõiki muid heitekoguseid, mis tekivad ettevõtte väärtusahelas. Autotootjate puhul võib see hõlmata komponentide ja teenuste tarnijate tegevust, seetõttu kutsub Jaguar Land Rover üles kõiki oma peamisi tarnijaid – tootjaid ning hooldus- ja logistikateenuste pakkujaid – töötama samaäärsete kliimaeesmärkide nimel.
    Range Rover Sporti salong (tootja foto)

    Miljardeid investeeringuid

    Jaguar Land Roveril on kavas kliimaeesmärkide täitmiseks kulutada umbes 2,9 miljardit eurot aastas. See hõlmab investeeringuid elektritehnoloogiasse, vesinik-kütuseelementide arendamist ja uute nutikate süsteemide juurutamist, mis sillutavad teed järgmise põlvkonna sõidukitele.
    Tootja paneb nullheidete saavutamisel rõhku ka kõigele muule, alates materjalivalikust kuni autode disainini. Rangeid nõudeid rakendatakse terves tootmisprotsessis ja kogu tarneahela ulatuses. Ettevõte töötab välja ka akustrateegiat ja ringmajandusprotsesse, mis aitavad tagada toodetud sõidukite kliimaneutraalsusele alates tootmisest kuni sõidukite eluea lõpuni.
    Tehnoloogia (Shutterstock)
  • Hetkel kuum
Tarmo Toiger: IT-sektorist kostab appihüüdeid. Asi ongi tõsine Nortal muneb endiselt kuldmune
Palgaralli ITs jätkub, mis on juba tõsine oht sektori ettevõtete konkurentsivõimele, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga programmeerimise konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Palgaralli ITs jätkub, mis on juba tõsine oht sektori ettevõtete konkurentsivõimele, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga programmeerimise konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Dow ja S&P 500 võtsid hoo maha, meemiaktsiad said jõudu juurde
Esmaspäeval oli kauplemine üsna tasane, investorid ootavad inflatsiooniandmeid ja jaemüüjate tulemusi; tagasihoidlike majandustulemustega meemiaktsiad seevastu sööstsid kõrgustesse.
Esmaspäeval oli kauplemine üsna tasane, investorid ootavad inflatsiooniandmeid ja jaemüüjate tulemusi; tagasihoidlike majandustulemustega meemiaktsiad seevastu sööstsid kõrgustesse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Eesti mõjukaim finantsjuht: need kolm õppetundi muutsid mu karjääri
Ühel mu tiimiliikmel oli kujunenud sügav depressioon ja ma olingi viimane inimene, kes teada sai, meenutab Sunly finantsjuht Lili Kirikal finantskonverentsi laval ühte valusamat hetke oma karjääris.
Ühel mu tiimiliikmel oli kujunenud sügav depressioon ja ma olingi viimane inimene, kes teada sai, meenutab Sunly finantsjuht Lili Kirikal finantskonverentsi laval ühte valusamat hetke oma karjääris.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Tartu ja Pärnu saavad kümneid miljoneid jalgrattateede ehitamiseks
Euroopa Liidu toel eraldatakse Pärnu linnale 12 miljonit eurot ja Tartu linnale pea 14 miljonit eurot jalgrattateede rajamiseks.
Euroopa Liidu toel eraldatakse Pärnu linnale 12 miljonit eurot ja Tartu linnale pea 14 miljonit eurot jalgrattateede rajamiseks.
Puuluubi Marko Veisson: 5Miinust kukkus tooli pealt maha, kui kuulsid, et ropendasin
Eurovisioonil Eestit esindav Puuluubi liige Marko Veisson rääkis, et folgiansambli ja 5Miinuse klapp on müstiliselt hea vaatamata vanuste ja žanri erinevustele.
Eurovisioonil Eestit esindav Puuluubi liige Marko Veisson rääkis, et folgiansambli ja 5Miinuse klapp on müstiliselt hea vaatamata vanuste ja žanri erinevustele.