Artikkel
  • Kuula

    Mida teha elektriautode akudega siis, kui need enam sõidukites kasutamiseks ei sobi?

    Mida levinumaks muutuvad teedel elektriautod, seda päevakajalisemaks muutub küsimus, mida on küsitud juba esimeste elektrisõidukite turule jõudmisest alates – mida teha vanade akudega, kui nende kasutamine autos enam mõistlik pole? Kui kümme aastat tagasi oli see ennekõike huvitav küsimus, kuna teedel oli väga vähe elektriautosid, siis tänaseks on saanud sellest põletav probleem, millele otsivaid häid vastuseid kõik autotootjad.

    Euroopa Keskkonnaagentuuri andmetel oli 2010. aastal Euroopa Liidus registreeritud 600 elektriautot, 2020. aastaks oli elektri jõul liikuvaid autosid juba üle miljoni. Kümnendi esimesel aastal moodustasid elektriautod kõigist uutest registreeritud sõidukitest 11%, samas kui 2021. aastal moodustasid need juba 18% uute autode turust.
    Kõik need elektriautod – ja neile lisaks ka hübriidmudelid – on varustatud erinevas suuruses kõrgepingeakudega. Hübriidsõidukites kasutatakse väiksema mahutavusega akusid, samas kui suuremate elektriautode akudesse saab mahutada piisavalt energiat, et läbida sadu kilomeetreid. Näiteks Jaguar I-PACE elektrilise linnamaasturi 90 kWh aku võimaldab WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) metoodika kohaselt ühe laadimisega läbida kuni 470 km.
    Olgu akud suured või väikesed, aja jooksul väheneb nende kasutuskõlblikkus märkimisväärselt. See ei juhtu aastaga, ent kümme või enam aastat kasutuses olnud elektriauto aku võib kaotada kuni kolmandiku salvestusvõimsusest, mistõttu langeb tuntavalt ka vahemaa, mida saab läbida ühe laadimisega.
    Ühel hetkel tuleb autoomanikul otsustada, kas vahetada uue vastu aku või terve auto. Kasutute akude hulka kasvatavad ka näiteks avariilistest sõidukitest üle jäänud akud või tehnoloogia kiire areng: üle kümne aasta vanused elektriautod on moraalselt vananenud ja nõudlus nende järgi aina väheneb. Seda olulisemaks aga kerkib küsimus: mida teha kallite ja erinevaid kemikaale sisaldavate akudega, kui need ei suuda enam oma algselt rolli täita?

    Aeg anda akule uus elu

    Pärnumaa Kutsehariduskeskuse autoeriala õppejõu Priit Auväärti sõnul on kätte jõudnud aeg, mil tuleb hakata tegelema aastatel 2010–2015 toodetud elektriautode akude utiliseerimise ja taaskasutamise küsimusega. „Kui aku jõudlus langeb alla 50–60% oma algsest võimsusest, muutub selle elektriautos kasutamine ebaotstarbekaks, kuid selle maha kandmiseks on veel vara. Aku loomiseks on kulunud liiga palju ressursse nii materjalide kui ka tootmise vaates, et see lihtsalt utiliseerida,“ märkis ta.
    Elektrisõidukite akusid saab taaskasutada energiasalvestussüsteemides, mida võib luua päikese- ja tuuleenergiaparkide lähedusse. Talletades töökorras akuelementidesse rohelist energiat, on võimalik aku ressurssi maksimaalselt ära kasutada. Aku on elektrisõiduki üks kallimaid komponente ja selle võimalikult pikaajaline kasutamine võib osutuda ka majanduslikult mõistlikuks otsuseks.
    Auväärt peab vähenenud võimsusega akude kasutamist statsionaarsetes energiasalvestussüsteemides suure potentsiaaliga valdkonnaks, seda enam, et nõudlus sarnaste lahenduste järele kasvab lähitulevikus märkimisväärselt.
    „Taastuvenergiasektori kiire arengu ning päikese- ja tuuleparkide laienemise kõrval jääb nende pakutav energia siiski kõikuvaks, mistõttu on vanadest elektrisõidukitest eemaldatud, testitud ja tasakaalustatud akud elektrivõrgu tasakaalustamiseks väga hästi sobivad. See ei ole tänapäeval enam ka midagi ennekuulmatut ja edukaid näiteid akude sel viisil taaskasutamisest võib tuua mitmeid,“ sõnas ta.
    Näiteks on Jaguar Land Roveri ja Pramac loonud energiasalvestuslahenduse, milles kasutatakse oma aja ära elanud Jaguar I-PACE akusid. Lahendus koosneb liitiumioonakuelementidest, mida hetkel saadakse näidis- ja testiautodest, sest Jaguari elektrilised maasturid on alles uued ja nende akud peavad vastu veel aastaid. Tegemist on näitega tulevikus avanevatest võimalustest.
    Jaguar I-PACE'i akude ümbertöötlemine (tootja foto)

    Miljardeid väärt turg

    Vanu elektriautode akusid saab kasutada mujalgi kui roheenergeetikas. „Vähendatud kasuteguriga elektriautode akud võivad olla kasulikud paljude tööstuslike komponentide tootmisel. Neid saab paigaldada näiteks robotseadmetesse, mobiilsetesse liikuritesse ja mujale, kus äärmiselt suur energiatihedus ei ole nõutav, töötingimused on suhteliselt stabiilsed ja paigaldusvõimalused on üsna paindlikud,“ sõnas Auväärt.
    Vanad akud võib ka utiliseerida. See pole odav ega kuigi jätkusuutlik, pigem on see võimalus nii öelda tagasi saada osa väärtuslikest materjalidest ning kasutada neid uute akude või teiste komponentide loomisel. Tehnoloogia arenedes muutub utiliseerimine ilmselt atraktiivsemaks ja levinumaks.
    Mida enam elektrisõidukeid jõuab eluea lõpusirgele, seda enam tekib erinevaid lahendusi taaskasutamiseks või ümbertöötlemiseks. Jaguar Land Roveri hinnangul võib ainuüksi energia hoiustamiseks taaskasutatud akude nõudlus 2030. aastaks ületada 200 gigavatt-tunni piiri, mis looks aluse enam kui 28 miljardi euro suurusele turule.
  • Hetkel kuum
Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA majanduskasvu pidurdumine kukutas aktsiaid
USA majanduse kasv esimeses kvartalis jäi märkimisväärselt alla nii eelmistele kvartalitele kui ka majandusanalüütikute prognoosidele, ehmatades langema ka aktsiaturud.
USA majanduse kasv esimeses kvartalis jäi märkimisväärselt alla nii eelmistele kvartalitele kui ka majandusanalüütikute prognoosidele, ehmatades langema ka aktsiaturud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Bolti lobi ei läinud Euroopas läbi, uus direktiiv sai rohelise tule
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.