Artikkel
  • Kuula

    Jätkusuutlikumad sisepõlemismootorid? Jah, see on võimalik

    Kaasaegsed sisepõlemismootorid on hea näide sellest, kuidas saab muuta vanemaid tehnoloogiaid säästlikumaks. Tänased sisepõlemismootorid on tõhusamad kui kunagi varem ning tootjad näevad vaeva, et leida veelgi loodust säästvamaid lahendusi. Mootoritehnoloogia kallal on aga töötatud aastakümneid, mistõttu on suurte arenguhüpete tegemine aina keerulisem ning eesmärkide saavutamine nõuab üha moodsamaid lahendusi.

    Sisepõlemismootor (Shuterstock)
    Populaarsemaks muutuvad hübriidajamid, mis liidavad sisepõlemismootorite võlud ning elektrifitseerimise võidukäigud. Tavalise sisepõlemismootoriga tuleb ühel hetkel säästlikkuse piir ette, kuid hübriidajamiga on võimalik saavutada silmapaistvaid tulemusi. Nii näiteks tarbib üle 2,5 tonni kaaluv Range Rover Sport luksusmaastur – mille südameks on 3-liitrine turbolaadimisega pistikhübriidajamiga bensiinimootor – tehniliste andmete kohaselt keskmiselt ühe liitri kütust saja kilomeetri kohta. Lisaks sellele lubab uudne tehnoloogia ainuüksi elektri jõul läbida kuni 113 kilomeetrit (WLTP).
    Range Rover Sport (tootja foto)
    Tänu efektiivsele ajamile jääb ka Range Rover Sporti CO2 heidete kogus alla 20 grammi kilomeetri kohta, mistõttu pääseb mudel paljudes riikides saastemaksust. Tänu elektrilisele sõidurežiimile saab sellega sõita vaid rohesõidukitele mõeldud piirkondadesse, mida rakendatakse aina enamates riikides. Sõiduki sooritus sealjuures ei kannata: luksusmaasturi P440e mudeliversioon arendab 420 hobujõudu ning 620 Nm pöördemomenti, P510e mudeliversioon 510 hj ning 700 Nm.
    Elektritehnoloogiaga võib saavutada kunagi uskumatuna tundunud tulemusi. Mida saab aga teha olukordades, kus elektrit kasutada ei saa?
    Range Rover Sport (tootja foto)

    Tuttavaid lahendusi täiendatakse pidevalt

    Hübriidtehnoloogiad on küll aidanud viia sisepõlemismootorid järgmisele tasemele, kuid elekter pole ainus viis auto tõhusamaks muutmisel. Kaasaegsete sisepõlemismootoritega tehakse märkimisväärseid edusamme ka elektri poole vaatamata. Heaks näiteks on tänapäevased diiselmootorid: Jaguar E-PACE’i 165 hobujõudu arendava 2-liitrise diiselmootori kütusekulu jääb 6,5 liitri juurde saja kilomeetri kohta, samas veel paar aastakümmet tagasi võistlesid sarnase mahuga mootorite tootjad selle üle, kes suudab esimesena saavutada keskmiseks kütusekuluks alla 10 liitri saja kilomeetri kohta.
    Jaguar E-PACE (tootja foto)
    Sisepõlemismootorite kütusejanu ja saaste vähendamiseks rakendatakse ellu uusi teadmisi ja täiendatud tehnoloogiaid. Pärnumaa Kutsehariduskeskuse autoeriala õppejõu Priit Auväärti sõnul on eesmärk suurendada mootorite tõhusust ja vähendada kütusekulu, langetades kokkuvõttes nii ka reostust.
    „Näiteks muudetakse põlemisprotsessi juhtimist täpsemaks, tagades nii, et silindrisse jõuab õigel hetkel täpselt õige kütuse-õhu vahekorraga segu. Seejuures kontrollitakse täpsemalt ka põlemise kiirust ning kõike muud mootoris toimuvat. Need tegevused ei ole küll otseselt midagi uut, aga oma eesmärkide saavutamisel muututakse lihtsalt aina täpsemaks ja osavamaks,“ märkis Auväärt ja lisas, et täienenud tõhusust aitab saavutada ka klappide töö täpsem juhtimine. „See võimaldab silindrit ettenähtud ajal täpsemalt ja kvaliteetsemalt täita.“
    Uuema lahendusena mootorite jätkusuutlikkusest tõi õppejõud välja GPF-i ehk bensiinimootori tahmafiltri. „Otsesissepritsega mootorite segumoodustus ja põlemine on väga keerukas protsess. Sellega tuleb hakkama saada väga lühikese aja jooksul, tagada tuleb kütuse aurustumine ja segunemine õhuga ning oluline on ka see, et segu põleks kiirelt ja täielikult. Kuna mootor ei tööta kogu aeg ideaalrežiimil, tekib paratamatult kõrvalprodukte ja jääkosakesi ning just neid aitavad tahmaosakeste filtrid heitgaasidest eemaldada,“ räägib õppejõud.

    Euro 7 ootel

    Auväärt rõhutas, et tootjad ei piirdu vaid olemasolevate tehnoloogiate täiustamisega, vaid otsivad tõhususe parandamiseks ka uusi võimalusi. Näiteks püütakse langetada mootoris põlemistemperatuuri, et vähendada tekkiva lämmastikoksiidi kogust ning soojusenergia kadu. Uute lahenduste leidmist nõuavad ka uued regulatsioonid ning õppejõu sõnul saab lähitulevikus määravaks see, milliseks kujunevad Euro 7 nõuded.
    Hetkel on uued reeglid veel arutluse all, kuid meediast on juba jõudnud läbi käia viited, et värske standard võib sisse juhatada sisepõlemismootorite viimase põlvkonna. „Kindlasti kooskõlastatakse nõuded ka tootjatega. Seega ühelt poolt toob Euro 7 raamistik uued reeglid, teisalt näitavad need, milliseid võimalusi näevad tootjad ise sisepõlemismootorite saaste vähendamiseks,“ ütles Auväärt.
    Eelnevat arvesse võttes võib tekkida küsimus, milline on sisepõlemismootorite pikaaegne väljavaade. Üha enam autotootjaid on teada andnud, et lõpetavad sisepõlemismootorite tootmise juba järgmisel kümnendil ning mõned veelgi varem. Mainekas autotootja Jaguar hakkab juba kahe aasta pärast tootma vaid elektriautosid.
    Jaguar E-PACE (tootja foto)

    Kõik sõltub elektriautode edust

    Auväärt ei kahtle, et fossiilkütustel töötavate mudelite tootmine ja kasutamine jätkab langustrendi. Samas sõltub languse kiirus sellest, kuidas kulgeb elektriautode ning akutehnoloogia areng. „Akude tootmine nõuab piiratud loodusvarasid, mis tõstab arusaadavalt ka hinda. Samas tehakse selles valdkonnas palju tööd, et saavutada läbimurre ja võtta kasutusele märkimisväärselt soodsamad tehnoloogiad. Kui elektriautode hinda oleks võimalik niimoodi alandada, juhataks elektriautode müügitempo tõus sisse sisepõlemismootorite turult kadumise.“
    Auväärt näeb siiski kõige realistlikuma tulevikustsenaariumina erinevate jõuallikate üheskoos kasutamist. „Öeldakse, et kõiki mune ei tasu hoida ühes korvis. Ma arvan, et tulevikus ongi pilt autoturul päris kirju. Meie teedel on nii elektriautod, hübriidautod kui ka vesinikkütusel liikuvad sõidukid ning kõige selle kõrval muutuvad sisepõlemismootorid oluliselt rohelisemaks. Viimase puhul mängivad olulist rolli ka biokütused, mis aitavad CO2-heitkoguseid veelgi vähendada."
  • Hetkel kuum
Tarmo Toiger: IT-sektorist kostab appihüüdeid. Asi ongi tõsine Nortal muneb endiselt kuldmune
Palgaralli ITs jätkub, mis on juba tõsine oht sektori ettevõtete konkurentsivõimele, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga programmeerimise konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Palgaralli ITs jätkub, mis on juba tõsine oht sektori ettevõtete konkurentsivõimele, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga programmeerimise konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Dow ja S&P 500 võtsid hoo maha, meemiaktsiad said jõudu juurde
Esmaspäeval oli kauplemine üsna tasane, investorid ootavad inflatsiooniandmeid ja jaemüüjate tulemusi; tagasihoidlike majandustulemustega meemiaktsiad seevastu sööstsid kõrgustesse.
Esmaspäeval oli kauplemine üsna tasane, investorid ootavad inflatsiooniandmeid ja jaemüüjate tulemusi; tagasihoidlike majandustulemustega meemiaktsiad seevastu sööstsid kõrgustesse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Eesti mõjukaim finantsjuht: need kolm õppetundi muutsid mu karjääri
Ühel mu tiimiliikmel oli kujunenud sügav depressioon ja ma olingi viimane inimene, kes teada sai, meenutab Sunly finantsjuht Lili Kirikal finantskonverentsi laval ühte valusamat hetke oma karjääris.
Ühel mu tiimiliikmel oli kujunenud sügav depressioon ja ma olingi viimane inimene, kes teada sai, meenutab Sunly finantsjuht Lili Kirikal finantskonverentsi laval ühte valusamat hetke oma karjääris.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Tartu ja Pärnu saavad kümneid miljoneid jalgrattateede ehitamiseks
Euroopa Liidu toel eraldatakse Pärnu linnale 12 miljonit eurot ja Tartu linnale pea 14 miljonit eurot jalgrattateede rajamiseks.
Euroopa Liidu toel eraldatakse Pärnu linnale 12 miljonit eurot ja Tartu linnale pea 14 miljonit eurot jalgrattateede rajamiseks.
Idufirmade kaasamised pöördusid kasvule
Eesti idusektori ettevõtete käive kasvas esimeses kvartalis 10 protsendi võrra võrreldes mullu sama ajaga.
Eesti idusektori ettevõtete käive kasvas esimeses kvartalis 10 protsendi võrra võrreldes mullu sama ajaga.