• OMX Baltic−0,27%303,1
  • OMX Riga−0,17%869,43
  • OMX Tallinn0,35%1 994,9
  • OMX Vilnius0,3%1 195,7
  • S&P 5000,58%5 663,94
  • DOW 300,62%41 368,45
  • Nasdaq 1,07%17 928,14
  • FTSE 100−0,32%8 531,61
  • Nikkei 2251,27%37 396,38
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,6
  • OMX Baltic−0,27%303,1
  • OMX Riga−0,17%869,43
  • OMX Tallinn0,35%1 994,9
  • OMX Vilnius0,3%1 195,7
  • S&P 5000,58%5 663,94
  • DOW 300,62%41 368,45
  • Nasdaq 1,07%17 928,14
  • FTSE 100−0,32%8 531,61
  • Nikkei 2251,27%37 396,38
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,6
  • 12.12.13, 11:41
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Riigikontroll: maanteeamet jätab pool tööd tegemata

Maanteeameti tegevus perioodil 2002–12 oli halvasti planeeritud, mistõttu jäi ellu viimata hulk teehoiukavas ette nähtud ehitusobjektidest, ka aastail 2010–13 on kavandatust tehtud vaid 50%, selgub riigikontrolli auditist.
Renoveeritud objektid vastasid üldjuhul etteantud lähteülesandele, samas esines ehitusprojektides rohkesti vigu ning järelevalve teede renoveerimistööde üle oli kõikuva kvaliteediga.
Riigikontrolli kasutatud Soome ekspertide töö tulemused viitavad vajadusele muuta Eesti projekteerimisnorme, nii et need sarnaneksid Põhjamaade normidega. Maanteeamet, kes nõustus enamiku auditi põhjal tehtud järeldustega, on riigikontrolli hinnangul alustanud koos majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumiga vajalikke muudatusi.
Riigikontroll peab probleemseks, et riik on teede korrashoiul asendanud maksudest laekuva raha olulisel määral Euroopa Liidu toetusrahaga, kuid see ei aita saavutada toetuste peaeesmärki – anda teede uuendamisele täiendav kiirendus.
Probleemid teehoiukavades ettenähtu elluviimisel olid tekkinud hoolimata asjaolust, et maanteeameti eelarve üldmaht vastas vaatlusalusel perioodil pea alati teehoiukavades soovitule. Siiski pole kavade järgimise probleemides midagi üllatavat: kui vaadata projektide lõppmaksumusi, on näha, et enamik projekte läks oluliselt kallimaks, kui kava koostamisel oli eeldatud – tavapärane oli projekti kallinemine 50%, kuid polnud haruldane ka mitu korda suurenenud hind.
Seetõttu oli ka võimalik vähem teehoiukavas olnud objekte töösse võtta. Samas on maanteeamet teinud remonte ka teehoiukava väliselt, lähtudes teekatte tegelikest remondivajadusest.
Riigikontrolli hinnangul ei saa enamikku sellistest kallinemistest põhjendada üldise hinnatõusuga, kuna ehitushinnaindeksid ei ole isegi kõige suurema buumi ajal sedavõrd palju suurenenud.
Maanteeametil oli raskusi, et esitada auditi jooksul riigikontrollile ammendav ülevaade põhimaanteedel tehtud remontidest. Näiteks kinnitati, et ajavahemikul 2008–12 oli remontide kogumaht 220 miljonit eurot, kuid andmeid üle kontrollides ilmnes, et tegelik summa on 335 miljonit.
Riigikontrolli auditist nähtub, et maanteeameti püüdlused panustada teede projekteerimise ja järelevalve kvaliteedi parandamisse on asjakohased ja vajalikud, sest senise kvaliteediga pole põhjust rahul olla.
Lähemalt uuris riigikontroll kümmet 3 km pikkust põhimaantee lõiku (sh projekteerimist, renoveerimist ja järelevalvet) Eesti eri paigus, mida oli renoveeritud aastail 2002–12. Pea kõikides oli töö käigus tuvastatud hulgaliselt vigu, mis olid toonud kaasa lisatöid. Kohati olid vead olnud silmanähtavad, näiteks oli projektis tee muldkeha kitsam kui lõigul juba paiknev sild. Teises kohas põhjendati aga projekti muutmist (tee pinna tõstmist 30 cm võrra) poole kilomeetri kaugusel asuva Peipsi järve võimaliku kõrge veetasemega, kuigi teadaolevalt ei ole selles kohas maantee ja järve vahele jääv küla kunagi üleujutuse kätte jäänud.
Riigikontrolli arvates ei saa pidada normaalseks, et projektide kohta tehakse ehitamise käigus sadu märkusi arvutusvigade jms pärast. Vastutust tehtud vigade eest pole aga õieti rakendatud, teadaolevalt on maanteeamet seda teinud vaid üks kord.
Järelevalvajate töö on olnud pahatihti lohakas, nõutud proove või mõõtmisi ei olnud sageli tehtud, mõõtmised ei vastanud tihti tegelikule olukorrale või oli tulemusi ära ootamata lubatud töödega jätkata.
Eestis on võetud eesmärgiks, et tee aluspõhi peaks vastu pidama remondita 50 ja ülejäänud tee (ülemised kihid) 15 aastat. Mitmed märgid näitavad, et remonditud teed ei pruugi oodatud 15 aastat vastu pidada. Auditi valimist oli selgesti näha, et esimesed teelappimised tehakse 4–5 aastat pärast remondi lõppemist.
Riigikontroll peab oluliseks, et maanteeamet analüüsiks tervikuna teede seisundi muutust ajas. Seni ei ole seda tehtud ja seetõttu puudub süstemaatiline tõenduslik ülevaade riigimaanteede vastupidavusest ja lagunemiste põhjustest. Just põhjuste väljaselgitamist peab riigikontroll väga oluliseks, et tulevikus probleemide tekkimist vältida või vähendada.
Riigimaanteede vastupidamist ajas pole võimalik analüüsida, kuna riigi teede seisundit iseloomustavate andmete usaldusväärsus on nõrk ja aastate kaupa võrreldamatu.
Näiteks analüüsis riigikontroll kõiki põhimaanteid, mida pole pärast 2004. aastat renoveeritud. Maanteeameti andmed näitavad, justkui oleks väga suurel osal sellistest teedest hiljem nende tasasus ja roopasügavus aasta-aastalt iseenesest paremaks muutunud. Kuigi vaadeldud teedel ei olnud tehtud olulisi remonditöid, muutusid teed viie aastaga keskmiselt 15% tasasemaks ning roobaste sügavus on ilma nähtava põhjuseta vähenenud umbes pooltel teelõikudel. Maanteeamet ei osanud nende anomaaliate põhjusi selgitada.
Riigikontrolli audit, kuhu olid kaasatud Soome tee-eksperdid, näitas, et riigi põhimaanteed on ehitatud üldiselt nagu projektis ette nähtud ning nõutud tugevus on enamasti tagatud. Siiski ei pruugi see alati tagada tee pikaealisust, sest ühelt poolt eeldavad Eesti teede projekteerimisnormid oluliselt nõrgemat katet kui Soomes, teisalt võimendab mahajäämust veel mõnede materjalide tõenäoliselt ülehinnatud arvestuslik kandevõime. Nii on paekivi Eesti normides teekonstruktsioonis sama arvestusliku kandevõimega nagu Soomes graniit.
Eraldi probleemiks on üksikute teekihtide ebaühtlane paigaldamine. Tellitud ekspertiisi järgi polnud auditi valimis ühtegi teed, kus ükski kihi paksus oleks täies pikkuses mahtunud lubatud vea piiresse. Seejuures on ehitajad oma alumiste kihtide paigaldamisel tehtud vigade kompenseerimiseks kohati sunnitud nõutust paksemalt paigaldama kõige kallimaid (ülemisi) kihte. Kuna tee-ehitusel makstakse ehitajale tasu kogu objekti pealt tervikuna, toimub selline raiskamine üldjuhul ehitaja kasumi arvelt.
Riigikontroll soovitas majandusminister Juhan Partsil koos rahandusminister Jürgen Ligiga üle vaadata ka rahastamise üldised põhimõtted. Nimelt näitavad arvutused, et riigi kogutud rahast kulutatakse teehoiule ligi 50% kavandatud kütuseaktsiisist, kuigi seaduse järgi peaks osakaal olema ca 70%. Vahe on kaetud Euroopa Liidu toetustega ja ka suurte laenudega.
Riigikontrolli arvates on ELi abiraha kasutamine sellisel moel vastuolus toetuste täiendavuse printsiibiga, mille kohaselt tohib abiraha kasutada ainult siis, kui toetuse saajal ei ole võimalik endal leida raha projektide elluviimiseks. Seega oleks ELi abiraha kasutamine põhjendatud vaid juhul, kui see kulutataks lisaks nimetatud 70%-le.
Parts ega Ligi ei pidanud rahastamise senise mudeli muutmist vajalikuks. Samas ei kommenteerinud kumbki oma ametlikus vastuses ka vastuolu täiendavuse põhimõttega.
Riigikontrolli tulemusauditi osakonna peakontrolöri Tarmo Olgo sõnul oli auditi eesmärk toetada vajalikke muudatusi, mida maanteeameti uus juhtkond koos majandusministeeriumiga on alustanud.
Maanteeamet on tema kinnitusel alates Euroopa Liidu abiraha voo suurenemisest viimase kümne aasta jooksul tegutsenud suure ajalise surve tingimustes. "Riigi tasandil oli seatud suund võtta need tohutud rahasummad võimalikult kiiresti kasutusele. Teisalt on olnud suuri probleeme maanteeameti enda juhtimises, asutusesisese struktuuri reformimisel jm," märkis Olgo.
"Oluline on ülepaekaela tegutsemise faasist jõuda etappi, kus Eesti teede olukorda analüüsitakse tervikpilti omades usaldusväärsete andmete põhjal ja tehakse tulevikku silmas pidades selged valikud," lisas ta.
Riigile kuulub üle 16 000 km maanteid. Riigikontroll auditeeris põhimaanteede (1600 km) renoveerimist, s.o rahastamist, teehoiu kavandamist, normistikku ning renoveerimist (projekteerimist, ehitust ja järelevalvet). Viimase viie aasta jooksul on teehoiule kulutatud kokku ca 1,2 miljardit eurot.
Maanteeameti tänast kommentaari riigikontrolli auditile LOE SIIT.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele