Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ettevõtjad tõrjuvad reklaamimaksu

    Kümmekond ettevõtjat on pannud seljad kokku, et Soraineni advokaadibüroo abiga kohalikelt omavalitsustelt enda makstud reklaamimaksu tagasi nõudma hakata.

    Soraineni advokaadid taotlevad riigikogult reklaamimaksu kaotamist kohalike maksude hulgast, kuna reklaamimaks on nende analüüsi põhjal vastuolus põhiseadusega.
    Reklaamimaks kehtib kõigis suuremates linnades, kokku umbes paarikümnes linnas ja veel rohkemates valdades. Omavalitsustel on vabad käed reklaamimaksu määra ja maksu kogumise korra osas, samuti paljuski ses osas, mida täpselt maksustada.
    "Meil on hetkel kümmekond klienti, kelle jaoks me tagastusnõuete taotlusi oleme ette valmistanud. Konkreetsetest summadest on veel vara rääkida, kuid omavalitsustest ei piirdu me kindlasti ainult Tallinnaga," sõnas Soraineni advokaat Tanel Molok nõuete kohta reklaamimaksu tagasiküsimiseks. Klientide nimesid Molok ei avaldanud. Tema kolleegi, Soraineni partneri ja advokaadi Kaido Loori sõnul tulevad kindlasti kohtuvaidlused, kui kohalikud omavalitsused ei soovi õigusvastaselt kogutud reklaamimaksu tagastada. 
    "Reklaamimaks on vastuolus põhiseadusega, tekitab õigusselgusetust, maksustab väljendusvabadust ja piirab ebavajalikult ettevõtlusvabadust," annab Moloki ja Loori koostatud reklaamimaksu analüüs hävitava hinnangu kohalike omavalitsuste eelarveid täitvale reklaamimaksule. Reklaamimaksu analüüsisid advokaadid kaupmeeste liidu ja välimeediaettevõtete liidu tellimusel.
    Advokaatide analüüs toob välja kolm suuremat probleemi reklaamimaksuga. Esiteks, põhiseaduse kohaselt peavad kõik maksu olulised komponendid olema paika pandud seaduses, kuid kohalike maksude seaduses on sätestamata reklaamimaksu määr. Nii saab iga kohalik omavalitsus piiranguteta otsustada reklaamimaksu määra üle. Teiseks, reklaamimaksu regulatsioon laiemalt on nõrk ja põhjustab õigusselgusetust. Kohalike maksude seadus ei võimalda nimelt aru saada, mille eest, millistel tingimustel ning millises määras kohalik omavalitsus reklaamimaksu tasumist nõuda võib. Kolmandaks on reklaamimaksu puudulik regulatsioon toonud kaasa ettevõtete väljendusvabaduse ebaproportsionaalse piiramise, ebavõrdse kohtlemise ning konkurentsimoonutused.
    Tallinn: maks on seaduslik. Tallinna linnavalitsus näeb Soraineni analüüsi taga soovi, et üks maks ära kaotataks. "Maksu ärakaotamiseks on püütud leida põhjendusi, miks see võiks olla vastuolus põhiseadusega," öeldi Tallinna linnavalitsuse õigusteenistusest. Kusjuures nimeliselt ei soovinud keegi linnavalitsusest tsiteeritav olla. Tallinna linnavalitsus on seisukohal, et reklaamimaks on kooskõlas seadusega. "Kohalikud omavalitsused saavad õiguspäraselt eeldada, et nii kaua kui vastav maks on seadusega ettenähtud, on see kehtestatud kooskõlas põhiseadusega," märkis õigusteenistus.
    Mis puudutab ettevõtjate võimalike nõudeid linna vastu, siis ähvardab Tallinna linn omakorda riiki nende nõuetega. "Kuna meie hinnangul on kohalike maksude seadus kooskõlas põhiseadusega, ei saa tekkida ka põhjendatud nõudeid kohalike omavalitsuste vastu," sõnati õigusteenistusest. Siiski, kui peaks tuvastatama, et kohalike maksude seadus on vastuolus põhiseadusega ja kohalikel omavalitsustel peaks tekkima kohustusi reklaamimaksu tasunud isikute ees, siis tekib kohalikel omavalitsustel nõue riigi vastu, teatasid linnaametnikud.
    Ettevõtjaile suur kulu. "Reklaamimaks on Statoilile väga valus teema," nentis Statoil Fuel & Retail Eesti ASi juht Kai Realo. Ta selgitas, et kütusefirmad on kauplejatest eriti kehvas seisus, kuna kütuse müümine toimub õuealal ja näiteks Tallinna linn loeb tanklaid avalikuks alaks ja maksustab seal avaldatavat infot. Statoili kulutused reklaamimaksule on Realo sõnul üsna suured. "Järgmisel finantsaastal oleme kogu Eesti peale pidanud planeerima 90 000 eurot ainult reklaamimaksuks. See on hoomatav osa meie turunduskuludest," nentis Realo.
    Realo sõnul oleks liiga ränk öelda, et reklaamimaksu ei tohiks üldse olla, kuid on hulk praktilisi probleeme, mis muudavad isegi maksuga nõustudes selle tasumise keeruliseks. "Üle Eesti on reklaamimaksu põhimõtted väga erinevad," nentis ta. Erinevad on omavalitsustes nii reklaamimaksu määrad, reklaamide mõõtmise kord, maksu deklareerimine kui ka maksmine. See kõik tähendab turundustöötajatele suurt koormust. Erinev on omavalitsustes isegi see, mida täpselt reklaamimaksuga maksustatakse. Realo tõi näite, et asjad, mis varem ei läinud reklaamimaksu alla, on nüüd paljudes omavalitsustes hakanud minema - kütusevaldkonnas näiteks hinnapostid. "Ühest küljest on surve meile hindade avalikustamiseks, teisalt maksame selle tõttu väga paljudes kohtades reklaamimaksu," rääkis Realo. Kõige bürokraatlikum on reklaamimaksu kord Realo sõnul pealinnas Tallinnas. Ka Äripäev on kirjutanud, et Tallinnas kehtib reklaamimaksule absurdne kord, kus maks tuleb ette ära maksta ja kui ettevõtja soovib sel perioodil kasutada välireklaami rohkem kui ette makstud, tekib tal maksuvõlg. Viimane omakorda takistab riigihangetel osalemist, olenemata võla põhjusest.
    AS Tallinna Kaubamaja juhi Raul Puusepa sõnul ei ole nad ettevõttes Soraineni koostatud analüüsi osas veel seisukohta kujundanud, kuid kavatsevad seda teha. "Reklaamimaks on päris oluline kuluartikkel kõigi meie ettevõtete peale kokku," nentis Puusepp. 
    Riigikogu rahanduskomisjoni aseesimees Sven Sester ütles, et Soraineni analüüs on komisjoni poolt tagasiside saamiseks edastatud riigikogu põhiseaduskomisjonile ja rahandusministeeriumile. Sisulise aruteluni pole rahanduskomisjonis veel jõutud. Sester tervitas aga ettevõtjate algatust pöörduda oma probleemiga otse seadusandja poole.
    ***
    ÜKS KÜSIMUSMida arvate advokaatide hinnangust, et reklaamimaks tekitab ettevõtjate hulgas ebavõrdsust, moonutab konkurentsi ja piirab väljendusvabadust?
    Tallinna linnavalitsuse õigusteenistuse ametnikudIgasugune maks on maksukohustuslase õigusi piirava toimega, sest maksu näol on alati tegemist rahalise kohustusega, mis võib avaldada mõju põhiõiguste teostamisele. Ka kõik riiklikud maksud piiravad isikute õigusi, nt käibemaks piirab tarbijate ja ettevõtjate õigusi. Sellest aga ei järeldu, et maks on seadusevastane. Vastasel korral ei olekski võimalik ühtegi maksu või koormist kehtestada.Meile ei ole teada, mida peab Soraineni büroo silmas isikute ebavõrdse kohtlemise all, kuna nende memos selle kohta selgitused puuduvad, esitatud on lihtsalt väide. Reklaamimaks ei piira õigusvastaselt isikute võimalusi teavitada kliente oma asukohast neutraalsel viisil.
    ***
    Reklaamimaks kohalike maksude seadusesKohalike maksude seaduse paragrahv 10 sätestab reklaamimaksu puudutava üpris lühidalt:Reklaamimaksu maksavad füüsilised ja juriidilised isikud omavalitsuse territooriumil paigaldatud, samuti omavalitsuse territooriumil elunevatele ja asuvatele füüsilistele ja juriidilistele isikutele kuuluvatena registreeritud ühissõidukitele paigaldatud kuulutustelt ja reklaamilt.Maksustamisele kuuluvate kuulutuste ja reklaami ning nende paigutuskohtade loetelu kehtestab volikogu.Reklaamimaksust on vabastatud riigi- ja omavalitsusasutuste kuulutused ning erakondade, valimisliitude ja üksikkandidaatide valimiskampaania kuulutused ja reklaam.Reklaamimaksu määra või diferentseeritud määrad kehtestab volikogu.
    Maksumaksja on kohustatud:- esitama maksuhaldurile maksudeklaratsiooni, mille vormi ja esitamise tähtpäeva kehtestab volikogu;- tasuma reklaamimaksu omavalitsuse eelarvesse volikogu poolt kehtestatud tähtajaks.
    Valla- ja linnavalitsusel on õigus anda reklaamimaksu soodustusi ja vabastusi volikogu poolt kehtestatud tingimustel ja korras.Volikogul on õigus nõuda reklaamimaksu deklaratsiooni esitamist elektrooniliselt, kui sellel deklareeritakse rohkem kui kümme maksuobjekti.
    Autor: Piret Reiljan, Ave Lepik
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
USA aktsiaturgu suunasid esimese kvartali tulemused: Tesla tõusis, Meta langes
USA peamised aktsiaindeksid muutusid kolmapäeval vähe, kuna Tesla aktsia tõusis pärast eelmise kvartali tulemuste teavitamist ning investorid ootasid mitmete järgmiste ettevõtete aruannete avaldamist, vahendas Yahoo Finance.
USA peamised aktsiaindeksid muutusid kolmapäeval vähe, kuna Tesla aktsia tõusis pärast eelmise kvartali tulemuste teavitamist ning investorid ootasid mitmete järgmiste ettevõtete aruannete avaldamist, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Euroopa gaasikauplejad muretsevad juba järgmise talve pärast
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Viimased päevad jooksevad kahele maksusoodustusele
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.