Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Salatsevad valimiste rahast rääkides

    Erakonnad ei soovi avaldada europarlamendi valimiskampaania eelarvet. Ainsana riigikogu parteidest ei tee kampaania maksumusest saladust sotsiaaldemokraadid.

    IRLi nimekirjas europarlamenti kandideeriv Eerik-Niiles Kross ei soovinud erakonna kampaania maksumust välja öelda. "Ma ei julge praegu kindlat summat öelda. Ma pole kindel, kas tohimegi seda teha, võib-olla reklaamiagentuuridele ei sobigi see," ütles Kross, lisades, et tema arvates on lepingutes konfidentsiaalsusklausel.
    Kross lisas, et enne valimiste lõppu ei taheta eelarvet avalikustada konkurentide uudishimulike pilkude pärast. "Mõeldakse, et enne lahingut pole mõtet reservi suurust välja öelda, konkurendid vaatavad, kes kui palju kulutab," selgitas ta. Kross lisas, et raha kulub igal juhul, kuid erakond üritab kampaaniat ajada siiski nii mõistlikult, kui võimalik.
    Peljatakse konkurente
    Samuti IRLi nimekirjas europarlamendi kohta püüdva Anvar Samosti sõnul oleks mõtlematu kampaania käigus planeeritut eelarvet avalikustada. "Ka konkurendid loevad Äripäeva. See pole info, mida jagama hakata," ütles ta. Samosti sõnul deklaleeritakse niikuinii kampaania maksumus ausalt pärast valimisi valimiskomisjonis, nii nagu peab. 
    "IRLi eelarve ei ole müstiline summa ega Eesti mõistes suur raha," ütles Samost. IRLi kampaaniajuht on tema sõnul erakonna peasekretär Tiit Riisalo, Samosti isiklik kampaaniajuht aga Postimehe endine turundus- ja arendusjuht Jaanus Lillenberg.  Kampaania rahastamine käib Samosti ütlust mööda täielikult IRLi kaudu. "Küsige neid asju Riisalo käest, mina olen kandidaat ja ei tegele raha poolega,"  märkis ta. Riisalo Äripäeva päringutele ei vastanud.
    Reformierakonna europarlamendi valimiste kampaaniajuht Annika Arras keeldus kampaania maksumust välja ütlemast. "Poliitilised kampaaniad vajavad tihtipeale operatiivseid muutuseid, seega ei taha ma seda öelda," ütles Arras.
    Samuti ei tahtnud Arras avalikustada, milliseid lepinguid on Reformierakond praeguseks kampaania jaoks sõlminud. "Kõik on alles töös, me ei ole midagi konkreetset planeerinudki,"  märkis ta. "Arvestades kui muutuv kõik on, jään selle juurde, et kindel summa ilmneb alles kampaania lõpus." Arras lisas, et Reformierakonna kandidaatide isiklik panus kampaaniasse on igaühe enda otsustada. 
    Sotsid ei salatse
    Sotsiaaldemokraatliku erakonna (SDE) europarlamendi valimiste kampaaniajuht Tarvo Sarmet ei näe planeeritava eelarve avalikustamises probleemi. "Saladusi pole, kõik on korrektne," ütles ta. SDE on kampaaniaks planeerinud 300 000 eurot, millele lisandub kandidaatide isiklik panus, mis selgub kampaania käigus. 
    Sarmeti sõnul paneb SDE valimiskampaania sõnumid ja plaanid paika kampaaniatoimkond, mis tegutseb erakonna esimehe Sven Mikseri ja tema kui kampaaniajuhi eestvedamisel. Koostööd tehakse reklaamiagentuuri Mediapool Vizeumiga. Kokku on kutsutud ka SDE vajaduste põhjal kokku kutsutud projektimeeskond, kelle nimesid kokkulepetest tulenevalt Sarmet ei avalikusta.
    Sarmeti andmetel on igal kandidaadil ka isiklik vabatahtlik abiline, kes tegeleb kandidaadi personaalse kampaaniaga. "Kandidaadid panustavad kampaaniasse nii oma aega kui ka raha," märkis Sarmet. Isiklik raha kulub näiteks sõidukulude, personaalsete trükiste ja sotsiaalmeedia kasutamise peale.
    Rahastamine annetuste kaudu
    Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna esimehe Mart Helme sõnul on nende kampaania eelarveks umbes 25-30 000 eurot.  "See on summa, mis meil on praegu olemas, kuid eks seda tilgub veel juurde," märkis Helme. Rahastamine toimub peamiselt annetustest ja liikmemaksudest, aga ka kandidaatide isiklikust panusest.
    "Olen võrrelnud, et kui riigikogu erakonnad, kes on endale määranud väga prisked ülalpidamise rahad, saavad laustuld anda, siis meie peame olema täpsuskütid, snaiprid" ütles Helme. "Me ei saa raisata."
    Helme sõnul pole Eesti Konservatiivne Rahvaerakond küll riigikogu parteidega võimelised võistlema, kuid sellegipoolest usub ta, et  nad suudavad teha tugeva kampaania. "Raha pole palju, aga me pole ju ka päris käpuli," ütles Helme. Näiteks on konservatiivne rahvaerakond Helme sõnul ainuke väike partei, kes esitas europarlamendi valimistele täispika nimekirja. "See läks meil maksma 22 000 eurot. See on meil makstud ja see kampaaniakulude hulka ei kuulu, vaid oli eraldi väljaminek," märkis Helme.
    Eesti Iseseisvuspartei esimehe Vello Leito sõnul rahastatakse erakonna valimiskampaaniat peamiselt annetustest, kuid praeguseks pole veel ühtegi konkreetset eelarvet ega ka kampaaniaplaani moodustatud.
    Autor: Eliisa Matsalu, Harry Tuul
  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
Ain Kivisaar: Tallinna planeerimisamet vajab suurpuhastust
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.