Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Jüri Mõis: Rail Balticu trassivalik – rahvuslik viga

    Ettevõtja ja investor Jüri Mõis.Foto: Raul Mee

    Praegune Rail Balticu trassivalik on rahvuslik viga ning sellisele trassile tänapäevase raudtee rajamine ei saa olla edukas, kirjutab ettevõtja ja investor Jüri Mõis, pakkudes välja omapoolse lahenduse.

    Google´i kaardi järgi on Tallinna lennujaama ja Ikla vahelise autosõidu pikkus 195 km. Kui hiljuti esitleti Rail Balticu Eesti trassikoridori, oli üllatus suur- uuel ülikiirel raudteel, mis põhimõtteliselt peaks ju minema otse, on kurvide ja käändude tõttu pikkust 211 km. Talupojamõistus ütleb, et uus raudtee peaks olema autoliiklusega konkureerimiseks 16 km autoteest lühem, mitte samapalju pikem.
    Kui ehitus maksab umbes 10 miljonit eurot kilomeeter, siis 300 lisamiljonit selle mastaabi juures polegi veel peamine häda, kuigi kops läheb ka selle fakti puhul üle maksa. Põhiprobleem seisneb praegu selles, et Rail Balticu meeskond pole saanud hakkama uue raudtee mainekujundusega, nad on ilmselgelt jäänud ühiskondlikus debatis “juhuslikele külanaistele” alla. Kardetavasti võib suurte ühiskondlike mõttevigade läbilaskmine viia meie sajandi suurprojekti selle valmimisel möödapääsmatutesse majandamisraskustesse.
    Aktuaalse Kaamera süžeed kajastavad praegust rahva meelsust hästi. Rail Balticut näeme telerist kui mingit inimestele probleeme tekitavat, eraldavat ja mittetasuvat, igapäevaelu segavat projekti. Niimoodi tuligi kokku 211 km, mis on umbes 15% optimaalsest pikem ja sedajagu ebaefektiivsem.
    Et kui see asi peab olema, las see siis olla kusagil mittekäidavas kohas, et inimesi mitte segada. Pärnu rongipeatus on Raekülas; Tallinna peatus Lasnamäel, mitte päris (reisikottidega) jalutuskäigu kaugusel lennujaamast. Sellel raudteel ei hakka enamik Pärnu inimesi Tallinna sõitma, sest autoga saab otsemini, kiiremini ja mugavamalt. Ning tõenäoliselt ka palju odavamalt.
    Kui vaadata viimase aja kiirraudteede ehitusi ümbruskonnas, siis on need olnud peamiselt liinid lennujaamast kesklinna, olgu siis Oslo, Stockholm või Moskva. Nende kõigi ehitamine on toonud meil kardetule hoopis vastupidise ja positiivse keskkonnatulemuse.
    Kõige selgem pluss on see, et uued kiirraudteed ei ole eraldanud farmide ja väikelinnade ühele ja teisele poole raudteed jäävaid alasid, vaid hoopis taasühendanud neid, sest sellises kohas viiakse uus raudtee maa alla või muu liiklusega eri tasandile igal juhul. Ning endiste rööpapaaride asemele saab jälle avalik ala.
    Mina kujutan siinkohal ette, et kui uus raudtee juhtub läbima Kohilat, siis tähendab see, et praeguse raudteejaama kõrval on jalakäijate tunneli sissepääs ning raudteed ei olegi näha, sest alevit läbib see maa all. Keegi ei saa rongi alla jääda.
    Kui veel julgema fantaasiaga jätkata, siis oleks kõige parem, kui uus raudtee oleks enam-vähem rööbiti Tallinn-Pärnu maanteega ning suunduks kusagil Laagri jaama kandis koos praeguse Keila raudteega viimase trassikoridoris peamiselt maa alla, et kogu Nõmmet läbiv raudteeosa oleks maapinnast erinevas tasapinnas. See lahendaks ka kõik maapealse liikluse, ohutuse, linnaosa avaliku ruumi planeerimise jm probleemid ühe pauguga. See oleks Nõmme jaoks arenguhüpe ning just taolisi edasiviivaid lahendusi peaksime hiigelinvesteeringutega taotlema.
    Suurim olude sarnasus tundub Rail Balticu puhul olevat Arlanda Ekspressi trassiga, mis valmis 15 aastat tagasi ning viib Arlanda lennujaamast Stockholmi kesklinna. Miks siis Stockholmis kedagi ei sega kõrgete korrusmajade vahel 200 km/h kihutavad rongid? Aga muidugi ei sega, sest kõik ohutuse, keskkonna ja tavaliiklusega seonduv on raudtee-eelse olukorraga võrreldes paremaks tehtud. Jäänud on vaid kaunis vaade üle viaduktide kihutavatele rongidele.
    Seda, et eestlastelegi meeldib elu raudtee lähedal, kinnitavad uued kortermajad Lillekülas ja mujalgi vahetult raudtee kõrval. Praegu ehitatakse pealinnas Rohu tänaval uut kortermaja, mille aknast lähima raudteerööpani on silma järgi hinnates 30 meetrit. See on vana tõde, et kõige hinnatum vaade ei ole mitte tühi loodusvaade, vaid loodus koos tehnikasaavutustega- kõrge sild üle oru, kraanadega sadam lahesuus, moodne raudtee või autotee kesklinnas.
    Julgen arvata, et praegune Rail Balticu trassivalik on rahvuslik viga. Sellisele trassile tänapäevase raudtee rajamine ei saa olla edukas. Kui olemasoleva õigusruumi ja keskkonnatingimuste juures ei ole võimalik paremat trassi kujundada, siis tuleks ümber orienteeruda maanteele ja püstitada loosung "Neljarealine Euroopa tee". Ning samal ajal täiustada jõudumööda Tallinn-Tartu-Valga-Riia raudteeliini, et kokkuvõttes parandada ühendusi ka Kagu-Eesti ja sealsete inimeste jaoks.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Bigbanki laenuportfell tegi rekordi
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Parima juhi nominent Annika Arras: ma olen täiega hea, isegi liiga hea
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Konkurentsiamet läks Eesti Energia kohtuasjaga järgmisele ringile
Konkurentsiameti ja Eesti Energia vaidlus järelevalvetasu suuruse üle jõudis ringkonnakohtusse, sest amet ei jäänud esimeses astmes saadud kaotusega rahule.
Konkurentsiameti ja Eesti Energia vaidlus järelevalvetasu suuruse üle jõudis ringkonnakohtusse, sest amet ei jäänud esimeses astmes saadud kaotusega rahule.
Elu Pae turul: „Iga aastaga läheb hullemaks“
Pae turul töötamine pole ainult äri, vaid ka sotsiaalne missioon, räägivad kohalikud müüjad. Aga seda tuleb teha kasumlikkuse piiril, tõdevad kauplemisala vanad olijad.
Pae turul töötamine pole ainult äri, vaid ka sotsiaalne missioon, räägivad kohalikud müüjad. Aga seda tuleb teha kasumlikkuse piiril, tõdevad kauplemisala vanad olijad.