Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kameeleonid reklaamipiirangutes

    Kameeleon.Foto: Postimees/Scanpix

    Mõte laenuturgu senisest paremini ja täpsemalt reguleerida on vähemalt pankade seisukohast igati mõistlik algatus, aga eesmärk keelustada reklaamides igasugune valmisolek raha anda tundub liiga lihtsustatud lähenemine, kirjutab TF Bank Soome ja Baltikumi regioonijuht Johannes Rintaniemi.

    Ühelt poolt halvendab see avatud konkurentsi ja turu toimimist – selge eelis on neil, kes enne piiranguid jõudsid kõvemini karjuda. Teisalt ei saa päriselt alahinnata ka reklaamide informatiivset mõju tarbijale – kui laenutingimusi üldse enam tutvustada ei või, võidavad sellest kõige tuntumad kaubamärgid. Kas see on ka tarbija huvides? Lineaarset seost kaubamärgi tuntuse ja kliendile kasuliku tehingu vahel kindlasti ei ole. 
    Aasta algusest kehtima hakanud reklaamipiirangud ning peagi rakenduv kohustus laenuandjatel litsentsi taotleda on iseenesest sammud õiges suunas ja teenivad üllast eesmärki SMS-laenude ohjeldamiseks. Piirangute mõte on keelata igasugune valmisolek tarbijale raha anda, erandi on välja teeninud vaid rahvusvahelise maksevahendina kasutatavad krediitkaardid, järelmaks või eluasemelaen.
    Teine „aga“ käib reklaamipiirangutes toodud erandi kohta. Kui järelmaksu ja eluasemelaenu puhul on erand arusaadav, siis krediitkaardi puhul on seaduse seletuskirjas välja toodud, et peamiseks põhjuseks on krediitkaarte väljastavate ettevõtete usaldusväärsus, sest vajaliku litsentsi saamiseks tuleb läbi teha pikk, keeruline ja kulukas protsess. Kõlab mõistlikult, eks?
    Ainult kest muutub
    Teoorias küll, aga praktikas näitavad esimesed kuud, et uue seaduse valguses on asutud kohendama laenude vormi, mitte sisu. Varasema laenutaotluse asemel tuleb nende samade laenuandjate juures kuskil mobiilirakenduses endale laenuraha kontole kanda ja nimetades seda uutmoodi krediitkaardiks, võib ka reklaame edasi kedrata. Isegi paadunud optimistil on raske näha siin seost seadusesse kirjutatud krediitkaardi-erandi põhjendustega.
    Igasugused krediidi- ja laenukontodega on sarnane lugu. Need on nagu kameeleon, kes vastavalt vajadusele võib olla kord roheline, kord punane, kuid on seejuures alati seesama roomaja. Kas need piirangud täidavad lõpuks ka eesmärgi? Siit jõuamegi kolmanda „aga“-ni.
    Eestis räägitakse palju ülereguleerimisest ja peaaegu sama palju ka selle vastu võitlemisest. Pea kõik viimased justiitsministrid on rääkinud vajadusest teha õigusrevisjon. Räägitakse, et liiga palju on seadusi, need reguleerivad liiga jäigalt ja liiga paljut ning tervele mõistusele jääb ruumi üha vähemaks.
    Ülereguleerimine või kehv õigusloome?
    Vastus küsimusele, kust läheb piir ülereguleerimise ja õigusselguse tagamiseks vajaliku seadusloome vahel, sõltub palju ka sellest, kes on vastaja. Need, kelle tegevust reguleeritakse, pole sellega enamasti rahul. Need, keda teema ei puuduta, arvavad aga tihti, et kruve tuleks veelgi koomale keerata. Eriti kui tegemist on millegagi, mis asub tema sisemise moraalikompassi järgi pahelises või kahjulikus tsoonis.
    Ülereguleerimist ja õigusloome kvaliteeti paraku joonlauaga ei mõõda, aga kui SMS- ja kiirlaenude reklaami piiramise ainuke tulemus on see, et reklaamides asendatakse sõna „kiirlaen“ uute segaste terminitega, tuleb ka seadusandjal ette võtta vigade parandus.
    Muidugi jääb lootus, et muudetud seadus sellisel kujul täidab eesmärki ning röövellike SMS-laenude pärast võlaorjusesse kukkunud inimeste arv hakkab mühinal vähenema. Pigem aga tundub, et praegu on seadusandja populaarsena tundunud võitluse nimel läinud lihtsama vastupanu teed, mis teeb eesmärgi saavutamise keeruliseks.
    Autor: Johannes Rintaniemi
  • Hetkel kuum
Teadlane: kuidas päästa noored passiivsusest
Eesti noorte poliitiline ja ühiskondlik aktiivsus ning panustamine kooli, kogukonna või ühiskonna tegemistesse jääb rahvusvaheliselt alla keskmise, kirjutab sotsioloog ja haridusteadlane Meril Ümarik.
Eesti noorte poliitiline ja ühiskondlik aktiivsus ning panustamine kooli, kogukonna või ühiskonna tegemistesse jääb rahvusvaheliselt alla keskmise, kirjutab sotsioloog ja haridusteadlane Meril Ümarik.
Prognoosid viitavad tänavusele maailmakaubanduse olulisele kasvule
Maailmakaubandus peaks sel aastal oluliselt kasvama, kuna inflatsioon aeglustub ja USA tugev majandus kogub hoogu. Seda näitavad nii OECD, IMFi ja Maailmapanga prognoosid, kirjutab Financial Times.
Maailmakaubandus peaks sel aastal oluliselt kasvama, kuna inflatsioon aeglustub ja USA tugev majandus kogub hoogu. Seda näitavad nii OECD, IMFi ja Maailmapanga prognoosid, kirjutab Financial Times.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Mitmesaja ettevõtte mentor: proovige teinekord turge, mis pole Läti
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Tänasest on meil Eesti Rohetehnoloogia Liit
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Vilniuse Hero ärimaja katusele tulevad olümpia-väärilised jooksurajad
Kontori valimise üks olulisemaid kriteeriumeid on hea asukoht linna keskuses. Nii arvavad ka 68% Realco UAB kinnisvaraarendajate poolt küsitletud äriinimestest. Kontoritöötajate heaolu seisukohalt on aga olulised mugav töökoht (70%), optimaalne sisekliima (64%) ja loomulik päevavalgus (55%). Just need ja teised esmaklassilise kontoripinna kriteeriumid on võetud aluseks ka Vilniuse CBD äripiirkonda (Vilnius Central Business District) rajatava Hero ärikeskuse disainimisel.
Kontori valimise üks olulisemaid kriteeriumeid on hea asukoht linna keskuses. Nii arvavad ka 68% Realco UAB kinnisvaraarendajate poolt küsitletud äriinimestest. Kontoritöötajate heaolu seisukohalt on aga olulised mugav töökoht (70%), optimaalne sisekliima (64%) ja loomulik päevavalgus (55%). Just need ja teised esmaklassilise kontoripinna kriteeriumid on võetud aluseks ka Vilniuse CBD äripiirkonda (Vilnius Central Business District) rajatava Hero ärikeskuse disainimisel.
Raadiohommikus: börsitulemustest, kinnisvarast ja puidutööstusest
Esmaspäevases Äripäeva raadio hommikuprogrammis saab kuulda värskeima börsifirma Infortari tulemustest, kuid teeme juttu ka Tele2 juhiga ning räägime olukorrast puidutööstuses ja kinnisvaraturul.
Esmaspäevases Äripäeva raadio hommikuprogrammis saab kuulda värskeima börsifirma Infortari tulemustest, kuid teeme juttu ka Tele2 juhiga ning räägime olukorrast puidutööstuses ja kinnisvaraturul.