Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Keskkonnaametnike soodustused tuleb tagasi maksta

    Vahur KivistikFoto: Erakogu

    Keskkonnaameti töötajatele antud võimalus soetada töötajatel sõiduk turuhinnast soodsamalt läheb erisoodustusmaksu alla, leiab vandeadvokaat Vahur Kivistik.

    Äripäev on juhtinud artiklites „Suunatud boonus“ ja „Keskkonnaameti soodusautodel kriips peal“ tähelepanu keskkonnaameti tegevusele ametkonna liisinglepingute lõpetamisel, kus liisingettevõtet teavitatakse, millisele ametnikule lepingust tulenev õigus sõiduk jääkväärtuses välja osta võõrandatakse. 28. veebruari kirjutises taunis Äripäeva peatoimetaja asetäitja Aivar Hundimägi ameti ja keskkonnaministeeriumi ringkaitset probleemi eitamisel ja võrdles seda presidendi ärmatamisega.
    Äripäeva kirjeldatud skeemi järgi loobus keskkonnaamet vähemalt kolme aasta jooksul õigusest autod jääkväärtusega välja osta ametis töötavate ametnike kasuks. Iga soodustust kasutava ametniku võit võis olla tuhandeid eurosid. Ametniku rahalisele võidule vastas täpselt samas summas kaotus riigi rahakotile, mis Äripäevas päevavalgele taritud 33 auto puhul on kokku suurusjärgus vähemalt 100 000 eurot. Toodud rehkendus on pigem konservatiivne, arvestades Äripäeva näiteid, kus ametniku 7500 euroga soetatud auto pani „lotovõitja“ müüki hinnavahemikus 14 500-16 500 eurot.
    Maksud tuleb maksta
    Tegemist ei ole pelgalt eetilise küsimusega. Amet on andnud võimaluse soetada ametnikul või töötajal sõiduk turuhinnast soodsamalt, seega on üheselt tegu erisoodustuse andmisega. Varalise õiguse turuhind (väärtus) sõltub otseselt sellest, kui palju erines sõiduki jääkväärtus turuhinnast. Kui ametnikul oli võimalus ametilt saadud õiguse alusel soetada sõiduk turuhinnast odavamalt, on amet tööandjana andnud ametnikule rahaliselt hinnatava soodustuse. Soodustuse andmisel on tööandjal kohustus tasuda tulu- ja sotsiaalmaks. Kui arvestada, et keskkonnaamet lõpetas 33 liisingulepingut ja eeldada pigem konservatiivselt, et keskmiselt erines sõiduki jääkväärtus turuhinnast 3000 euro võrra, siis keskkonnaameti maksukohustus antud soodustustelt oleks (antud soodustus 99 000 eurot (3000x33)), kokku 65 577 eurot, sh 24 750 eurot tulumaksu ja 40 827,5 eurot sotsiaalmaksu.
    Kui soodustustelt makse makstud ei ole, oleks korrektne, et amet parandab oma maksudeklaratsioonid ja deklareerib ametnikele antud soodustused, nagu seadus ette näeb, erisoodustustena võrdselt teiste maksumaksjatega. Mõistagi lisandub toodud maksusummale intress 0,06% päevas, kokku kümnetes tuhandetes eurodes. Kõnealused parandused peaksid saama deklareeritud viie aasta ulatuses tagasiulatuvalt, arvestades, et tahtliku maksurikkumise korral on aegumistähtaeg viis aastat. Parandusdeklaratsioonide esitamata jätmise korral tuleks eeldada maksuhalduri aktiivset sekkumist.
    Kahju tuleb hüvitada
    Teiseks, Euroopa õigusteoorias on alates Rooma õiguse aegadest üldtunnustatud käsitlus, et kahjuna on vaadeldav ka saamata jäänud tulu, see on selgelt kodifitseeritud kehtivas seaduses ja mitu korda leidnud kinnitust kohtupraktikas. Riigil ei ole õigust lihtsalt loobuda oma varast ametniku kasuks. Seega, tegu on kahju tekitamisega riigile, mille hüvitamist patustanute poolt riigieelarvesse julgen maksumaksjana valjuhäälselt nõuda. Kas ametkondlik juurdlus nõuab kahju sisse igalt soodustuse saajalt eraldi või nende ülemustelt, on selle juures vaid värvikas detail. Tähtis on põhimõte, et arrogantne rehepaplus riigiametnike küllaltki kõrgel tasandil tuleb lisaks avalikule häbistamisele ka rahaliselt tagasi pöörata. Piisav õiguslik baas on selleks olemas.
    Mõtleme korraks keskkonnaameti asemele mõne erafirma, kus samuti 33 autot oleks oma töötajatele turuhinnast soodsamalt tuuri pandud. Küllap oleks maksuameti revident juba teisel päeval pärast artikli Äripäevas ilmumist firmas pabereid tuustimas ja maksuameti potentsiaalse nõude eeltagamiseks 100 000-200 000 euro ulatuses konto arestiks kohtult luba olemas. Küllap oleks ka aktsiaseltsi nõukogu firma juhataja päevapealt usalduse kaotusega lahti lasknud ja esitanud tema vastu tekitatud kahju ulatuses hagi.
    Võib küsida, kas keskkonnaameti poolt erisoodustusmaksu tasumine midagi annaks – üks riigi raha kõik. Annaks küll, sest juurdemakstava erisoodustusmaksu võrra jääks eelarve ametil väiksemaks ja mõni hüve nautimata.
    Lohutuseks võib öelda, et erisoodustuse tagasimaksmisel ükskõik kas saajate või andjate poolt langeks ära maksurisk maksude põhisumma puhul. Jääks ainult intressinõue, mida maksuametiga kokkuleppel saab väiksema intressiga ajatada, et keskkonnaamet oma põhifunktsioonide täitmisega rahapuudusel hätta ei jääks.
  • Hetkel kuum
Leonardo Ortega: ilma vajaliku välistööjõuta ei tule ka oodatud majanduskasvu
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Lühikeseks müüjatel oli rekordiline nädal
Lühikeseks müüjad teenisid suurt tehnoloogiaettevõtete aktsiate müügist rekordilise nädalase kasumi.
Lühikeseks müüjad teenisid suurt tehnoloogiaettevõtete aktsiate müügist rekordilise nädalase kasumi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Ringkonnakohus otsustas Potapenko ja Turõgini USA-le välja anda
Tallinna ringkonnakohus nõustus esmaspäevases otsuses valitsuse järeldusega, et Sergei Potapenko ja Ivan Turõgin tuleks USA-le välja anda.
Tallinna ringkonnakohus nõustus esmaspäevases otsuses valitsuse järeldusega, et Sergei Potapenko ja Ivan Turõgin tuleks USA-le välja anda.
Nopri Talu plaanib sel aastal kõva kasumi ja käibekasvu
Juustu- ja piimatoodete tootja Nopri Talu lõpetas eelmise aasta 12protsendise käibekasvuga, kuid selle aasta plaan on veel kõvem nii käibe kui ka kasumi mõttes.
Juustu- ja piimatoodete tootja Nopri Talu lõpetas eelmise aasta 12protsendise käibekasvuga, kuid selle aasta plaan on veel kõvem nii käibe kui ka kasumi mõttes.