Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Hooligem oma talentidest!

    Uuel sajandil on majandusedu peamiseks teguriks saanud kapitali asemel talendid. Eesti rahvaarvu kasvu ja elatustaseme tõusu võtmeks on hoolivus talendi suhtes ning seetõttu on vaja fookus ümber suunata investeerimiskeskkonnalt talendikeskkonnale, teeb ettepaneku ettevõtja ja investor Jüri Mõis.

    Majanduskasvu saavutamiseks peetakse tähtsaks head investeerimiskliimat, et ligi meelitada investeeringuid. Juba meie lähitulevikku määrab aga peamiselt inimeste talent - sobivate isikuomaduste kogum mingi ülesande edukaks täitmiseks. Majandusvaldkond on muutunud loovtegevuseks. Viimase aja kõige suuremad majandusedulood on saavutatud ilma algkapitalita, ainult tänu talendile – Google, Facebook, Eestis Skype jne. Täna annavad meil Eestis tooni küll klassikalised Tallinki või Olympicu taolised tööandjad, kuid olukord on kiiresti muutumas uue majanduse kasuks. Rääkimata uutest nn idufirmadest, on uued töökohad ka vanades ettevõtetes peamiselt moodsa tehnoloogia vallas. Talendist oleneb kõik.
    Rahvastiku negatiivne saldo oli Eestis mullu juba 8400 inimest. Seega on aasta jooksul kadunud 8400 suuremat või väiksemat talenti. Rahvaarvu kasv on Eesti kõige suurem väljakutse. Peaküsimuseks on siinjuures, kuidas leida ühiskondlik kokkulepe, et alustada riigina konkureerimist ka elanike eest ja lõdvendada immigratsioonireegleid.
    Maksupoliitika eesmärk peaks olema liikuda suurema ühiskonnasisese solidaarsuse suunas, et kõikidel, eriti nooremal põlvkonnal, oleks materiaalselt võimalik oma talent välja arendada. Kui Eesti loosung on olnud “ühetaolised maksud”, siis peaks ka sisu poolest selles suunas liikuma - viima töölisklassi ja ettevõtlustulu maksud võrdsemaks. Praegu maksavad töötajad tulu-, sotsiaal-, ja ravikindlustusmaksudena 57% ning kõik teised, kel õnnestub oma tulu vormistada pigem ettevõtlustuluna, 21/79 ehk 26%.
    Talendid armastavad vabadust, ei tunnista riigipiire, keelepiire ega rangeid käitumispiire. Euroopa Liidu viisavabadus Venemaaga oleks Eestile hea, aitaks kaasa barjääride lõhkumisele ida pool. Talentide keeleks on inglise keel, kümne aasta pärast täiesti kindlasti ka Eestis. Emakeeletunnid ja laulupidu muidugi jäävad, aga praegune haridussüsteemi läbiv eesti keele eelistamine ja eelisarendamine ei ole tuleviku seisukohast jätkusuutlik, mõistlik ega tulutoov. Eesti keele ülimuslikkusele tuleb anda leebem sisu. Muidu võib tulevikutalentidel tekkida mahajäämus rahvusvahelise väljendusoskuse osas juba algklassides.
    Talendid otsivad uusi, läbikäimata radasid; nad on originaalse mõtlemis- ja käitumisviisiga. Nagu Joosep Tootsid meie kirjandusloost. Sellepärast satuvad nad sageli seaduste nn halli tsooni. Seadused püüavad ühiskonda muutumatuna hoida (seadustes on täpselt kirjas, kuidas tuleb käituda ). Samas on üldteada, et areng seisneb muutumises, mida seadustest kinnipidamine justkui ei võimalda. See on dilemma.
    Halli tsooni leidmise eest ei tohi talente hävitada. Kui võtta ainult avalikult teadaolevad juhtumid, kus õiguskaitseorganid on liigse agaruse tõttu talendi ilmaasjata ära praadinud, siis võib nimetada pika rea: Ernesto Preatoni, Janek Kalvi, Arnold Kimber, Toomas Annus, Marika Priske jt. Seaduskuulekusele peab andma paindlikuma sisu.
    Tallinn on olnud Põhja-Euroopa talentide peatuspaik juba Hansaliidu aegadest. Seda kinnitab linna ajalugu koos uhkete eri ajastute hoonetega. Soome lahel kulgeb tähtis rahvusvaheline kaubatee, mis oli, on ja jääb tõmbekeskuseks.
    Nõukogude periood hävitas Tallinna kui Euroopa talendikeskuse ja tähtsamaks linnaks siinkandis on saanud Helsingi. Suurima reisilennukitootja Airbusi lennundusprognoosi kohaselt saab Helsingist aastaks 2032 üks 89st lennunduse globaalsest suurlinnast, kuhu koondub kogu tähtsam lennuliiklus. Isegi Peterburi elanike jaoks.
    Seos on kindel - mida suurem talent, seda rohkem lendab. Nii on meie talendile eriti oluline ühenduse parandamine Helsingi lennujaamaga. Ümberistumised ei ole konkurentsivõimelised otseliinidega. Helsingi sadamast juba ehitatakse raudteed lennujaama ning suur rahvusvaheline lennujaam tuleb meile justkui natuke lähemale.
    Ka Rail Balticu ehitamine võiks kujuneda praegu kättesaamatuna tunduva Tallinna-Helsingi püsiühenduse rajamise eeletapiks. Täna tuleb ühtlasi hoida pöialt, et õnnestuks leida ühiskondlik konsensus raudteetrassi osas nii Eestis, Lätis, kui Leedus. 
    Artikkel ilmub Tallinna Kaubamaja, Danske Banki, EMT, Raidla Lejins & Norcousi, Saku Õlletehase, Tallinna Vee ja Äripäeva arvamuskonkursi Edukas Eesti raames.
    Autor: Peep Talimaa, Jüri Mõis
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Leonardo Ortega: ilma vajaliku välistööjõuta ei tule ka oodatud majanduskasvu
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
ÜROs küpseb plasti globaalselt piirav lepe, naftatööstus on tagajalgadel
ÜRO koguneb otsustavale kõnelusele plastreostuse ja plasti tootmise piiramiseks, kuid naftakeemia suurfirmad võitlevad vastu.
ÜRO koguneb otsustavale kõnelusele plastreostuse ja plasti tootmise piiramiseks, kuid naftakeemia suurfirmad võitlevad vastu.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Tartu ülikooli teadlased kaasasid pool miljonit vähiravi arendamiseks
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Financial Times analüüsib: kuidas Balti riigid Venemaa pärast köiel käivad
Baltimaades kasvab hirm, et Putin võib tahta NATOt provokatsioonide või koguni otsese rünnakuga proovile panna.
Baltimaades kasvab hirm, et Putin võib tahta NATOt provokatsioonide või koguni otsese rünnakuga proovile panna.