Neljapäev 19. jaanuar 2017

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

USA majanduse must luik on tarbija

12. mai 2016, 21:54
USA majanduse must luik on tarbija.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160512/BORS/160519868/AR/0/AR-160519868.jpg

Majanduskasv on aeglustumas ning doominoklotsid, mis viivad majandussurutiseni, hakkavad üksteise järel langema.

Kõigepealt oli globaalne majandus nõrk, seejärel kukkusid suurfirmade kasumid ja aktsiad ning toormehinnad. Nüüd on aga ka tarbijad hakanud tundma majanduse nõrkuse tagajärgi ning otsustanud vähendada kulutusi, mis kajastus ka esimese kvartali SKP raportis.

See on majandussurutise eelvari. Sarnaseid indikaatoreid võis märgata ka enne 2001. ning 2008. aasta majanduslangust. Kuigi majandusnäitajad võivad ka muutuda, viitab praegune olukord sellele, et USA majandus halveneb enne uuele tõusule pöördumist. Majanduse jaoks on seekord mustaks luigeks aga nõrk tarbija.

Homme avaldatavad jaemüüginumbrid prognoosivad tarbijate olukorda teises kvartalis. Raport on oluline edasise majanduse arengu suunanäitaja, viidates kas edasisele majanduse paranemisele või hoopis majanduslangusele.  

Viimase kahe kvartali jooksul on tarbijad majandust tugevalt toetanud ning teise kvartali esimene kuu toob edasist selgust tarbijate kindlustundes. Kui numbrid jäävad oodatust väiksemaks, peavad järgmised kaks kuud olema erakordselt edukad, tagamaks majanduskasvu ka kolmandas kvartalis. Kui numbrid on aga positiivsed, siis on see esimene hea märk, et tarbijad ja majandus on tegemas comeback’i.

Vaadates aga hiljutist tööraportit, mille kohaselt oli palgakasv äärmiselt väike, ei ole erilist põhjust uskuda, et jaemüüginumbrid on rõõmustavad.

Tarbijaid mõjutavad peamiselt kolm võtmeindikaatorit: palgad, inflatsioon ning tarbijate kindlustunne. Tööliste keskmine palk tõusis võrreldes eelmise aastaga vaid 1,3% ning palgakasv on aeglustumas. Palgainflatsioon on alates aasta algusest 1% võrra kukkunud, kukutades palgakasvu madalaimale tasemele alates 2009. aastast.

Tarbijaid kaitseb praegu mingil määral aga fakt, et üleüldine hinnainflatsioon on madal. Palgakasvu aeglustumine aga mõjutab tarbijate käitumist ning kärbib ühtlasi tarbijate kulutusi. Kuna inimesed ei tunne ennast paremini kui eelmisel aastal, siis miks peaksid nad ka rohkem kulutama?

Kriitiliseks muutub asi siis, kui hinnainflatsioon hakkab tõusma. Võttes arvesse, kui palju on hinnad ja toorained kukkunud, on üsna tõenäoline, et need hakkavad peagi taas tõusma.

Paljud ökonomistid on majanduse olukorra suhtes aga jätkuvalt optimistlikud, sest viimase viie aasta jooksul on esimese kvartali tulemused olnud üldiselt nõrgad, kuid siiski on selged indikaatorid, mis ei erine eriti 2001. ja 2008. aasta majanduskriisi algstaadiumist.

Tarbijate kindlustunne saab määravaks suunanäitajaks selles, kas meil on lihtsalt nõrk majandus või liigume majanduslanguse suunas.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
12. May 2016, 21:54
Otsi:

Ava täpsem otsing