Reede 9. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Miks Apple Hiinas tormi ei põhjusta?

30. juuli 2016, 14:00
Apple
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160730/BORS/160739999/AR/0/AR-160739999.jpg

Kuigi Apple teatas oodatust parematest kvartalitulemustest ning need panid aktsia tõusma, ei ole õunafirma ometi suutnud teoks teha ühte edu valemi olulist muutujat: murda end hiinlaste südameisse.

Hiinlased on tuntud selle poolest, et neile meeldivad läänelikud tehnoloogiad ja peened ning edevad vidinad. Sellest hoolimata pole suutnud Apple, kelle tooteid Aasia inimesed üldjuhul armastavad, murda regioonis massidesse. Miks? Sest kohalikud tooted on nõnda head. Ja mis veel tähtsam, odavad.

Pekinglane Nie Mao piidleb Apple 6Si ning tunnistab, et ta ei saa endale 749 dollarit ehk 5000 jüaani maksvat vidinat lubada. “See pole lihtsalt võimalik,” tunnistab mees Bloombergile.

Nie kuupalk on 7000 jüaani ehk umbes 947 eurot ning enamik sellest läheb eluasemelaenu maksmisele. 2000 jüaani ehk 270 eurot, mis tal üle jäävad, ei võimalda just Apple’i kallist toodangut soetada. Pealegi on Nie enda sõnul oma 2000 jüaani maksva Huawei nutitelefoniga samuti rahul.

Hiina turg tähtis

Nie on tehnoloogia tarbimise mõttes Hiina keskmine mees. Ta tahaks endale Apple’i telefoni, ent ei saa, kuna see on liiga kallis. Pealegi on Hiina kohalikud telefonitootjad Califormias baseeruavale õunafirmale järele jõudnud: Nii Xiaomi kui Huawei nutitelefonid on sarnaste omaduste ja isegi välimusega, ent see-eest oluliselt odavamad.

Apple’i käibest neljandik tuleb Hiinast, mistõttu on ettevõttele sealse turu käekäik elulise tähtsusega. Ning praegu näib, et asjad ei kulge just kõige soodsamalt.

Uuringufirma Kantar Group avaldas sel kuul uurimuse, kust selgus, et selle aasta märtsist aprillini igast neljast Hiinas müüdud uuest nutitelefonist kuulus kolm Huaweile. Viimasel on Hiina nutitelefoniturul praegu suurim turuosa. Muuseas, esialgu mõnevõrra tundmatu tegelane Guangdong Oppo Electronics on jõudsalt turuosa kasvatanud juba 8 protsendini.

Panus App Store’ile

Mizuho Securitise analüütik Abhey Lamba lausus, et kõige selle taga võib näha tendentsi: odavad nutitelefonid jõuavad kallitele kvaliteedilt järele. “Apple’il on turu kallimas segmendis hästi läinud, ent selles grupis pole lihtsalt nii palju kasvu olnud,” lisas ta.

Lamba lisas, et kui iPhone SE oli mõeldud arenevatele turgudele ning seal uute “õunasõltlaste” saamisele, siis praegu tundub, et see strateegia on läbi kukkunud.

Samas leiavad mitmed analüütikud, et ehk õnnestub Apple’il nüüd Hiinas tugevamalt kanda kinnitada, kuna App Store on muutunud Hiinas populaarsemaks. Teisalt jälle räägib nimetatud idee vastu asjaolu, et nii Xiaomi kui ka Huawei on andnud oma uued lipulaevad juba välja – eesmärgiga endale saada ostjad, kes veel ehk Apple’i uusimat nutitelefoni ootavad.

Uuringufirma AppAnnie on analüüsinud hiinlaste tegevust App Store’is ning teada andnud, et kuna äppide poest ostetavate mängude ning muude tasuliste teenuste hulk aina suureneb, võib üpris kindel olla, et oste sooritavad hiinlased jäävad ka edaspidi truuks Apple’i toodetele, kuna nad on juba erinevate äppide ning muude virtuaalvidinate alla raha pannud.

Apple’ile soodsatest mõttekäikudest hoolimata on jätkuvalt Hiina tarbijate jaoks probleemiks hind. Kui 16 gigabaidise mäluga iPhone 6Si hind algab 5288 jüaanist ehk 716 eurost, siis Huawei lipulaeva P9 saab kätte juba 3688 jüaaniga ehk 499 euroga. Viimasel on muuseas 64GB mälu, sõrmejäljelugeja ning nii ees kui ka tagumine kaamera. Ehk siis: vähema raha eest saab rohkem. Lisaks pole vähetähtis, et Hiinas olla populaarsemaks muutumas kasutada oma maa toodangut.

“Tõeliselt head”

Kui Apple tuli esimest korda turule nutitelefoniga, siis reklaamiti seda pigem kui elustiilividinat. Nüüd, aastaid hiljem, on telefonist kujunenud väga paljude inimeste lahutamatu kaaslane igapäevaelus.

“Kui sa vaatad Huawei või Xiaomi telefone, siis sa mõtled, et vau, küll need on head,” lausus Bloomberg Intelligence’i analüütik John Butler. “Neil on hea aku, ekraan on väga terava pildiga ning omadused on suurepärased,” kiitis ta.

Võitlus kodumaistega

Apple on Hiinas näidanud agressiivset edasiminekut, avades üha enam poode ning püüdnud soojades suhtes olla Hiina valitsusega, näiteks külastas Apple’i juht Tim Cook mõni aeg tagasi Hiinat. Samuti investeeris õunafirma kohalikku sõidujagamisteenusesse Didi miljard dollarit.

Hoolimata neist pingutustest on müüginumbrid kukkunud. Hiinas, Taiwanis ja Hong Kongis kukkusid teises kvartalis müüginumbrid 26%.

Canalysi analüütik Nicole Peng lausus, et kuigi Apple ootab kasvu just keskklassi kuuluvatelt inimestelt, on nood silma peale pannud hoopis kodumaistele nutitelefonidele. Peng lausus, et Huawei, Xiaomi ja teised on võtnud kindlasti palju Apple’i kliente endale.

Apple’i kahjuks peetakse sageli ka asjaolu, et iPhone’e pole võimalik eriti isikupärasemaks muuta, võrreldes Androidil töötavate telefonidega.

Samuti on Apple’il probleeme olnud regulatsioonidega. Ettevõte pidi Hiina valitsuse survel mõni aeg tagasi ajutiselt sulgema iTunesi filmiosakonna ning ka iBooksi teenuse. Samuti kaotas Apple hiljaaegu patendivaidluse väiksese Hiina ettevõtte vastu, kes kasutas oma toodetavatel nahkvidinatel märki “IPHONE”.

“Ameerika firma jaoks on äri ajamine Hiinas väga raske. Tundub, nagu oleks Hiinal alati huvi anda edu oma ettevõtetele,” lausus uuringufirma Forrester analüütik Julie Ask.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
30. July 2016, 10:29
Otsi:

Ava täpsem otsing