Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rosneft võib soodustuse abil uue hoo saada

    Venemaa planeerib Rosneftile suunatud maksusoodustust, mis võib ettevõtte majandustulemusi märkimisväärselt parendada.

    Samotlori naftaväli oli Nõukogude Liidu üks uhkemaid ning ühtlasi suures osas vastutav riigi rahakotti potsatanud miljonite eest. Näiteks olla just tänu Samotlorile saadud raha võimaldanud rahastada Afganistani sõda. Nüüd, aastakümneid hiljem, on Samotlor endiselt paljude võimalustega maardla, ent ainuke häda on sealt tootmise kallidus ning seega on sealt tulev toodang aasta-aastalt vähenenud. 
    Renaissance Capitali analüütik Ildar Davletšin tõdes intervjuus Bloombergile, et Samotlori väljal on küll väga palju potentsiaali, ent musta kulla maa seest välja pumpamine on kallis: 5 barreli nafta saamiseks läheb tarvis 95 barrelit vett. Küll aga võiks asja muuta maksusoodustus, mida Vene valitsuse anonüümseks jääda soovinud ametlikud ka ütlesid.
    Kuluaarides räägitakse, et eeskätt Rosnefti silmas pidades tahetakse sisse viia maksusoodustus naftakompaniidele, kellele kuuluvad sellised naftamaardlad, kus on peidus rohkem kui 150 miljonit barrelit naftat, ent nafta, mida nad sealt toodavad, sisaldab rohkem kui 90% ulatuses vett. Ametlike sõnul kuuluvad kõik sellised maardlad Rosneftile.
    Vene valitsuselt ega Rosneftilt ametlikke kommentaare võimalikule maksumuudatusele seni tulnud pole.
    Aton LLC analüütik Aleksander Kornilov tõdes, et kui maksusoodustus läbi viiakse, hakkab Rosneft Samotlori välja taas rohkem kasutama ning see tähendab ettevõttele aastas ligi 90 miljardi rubla suurust lisasissetulekut.
    Poliitiliselt mõjutatud
    Nafta ja gaasi müügist tulev raha moodustab Vene riigieelarvest igal aastal umbes 40% ning kuna Rosneft on riigi suurim nafta- ja gaasikompanii, on selle tähtsust raske alahinnata.
    Viimasele on viidanud ka Venemaa peaminister Dmitri Medvedev, kes 15. detsembril antud teleintervjuus tunnistas, et just maksusoodustused oleksid midagi, mis Rosnefti hädast välja aitaksid. Toona oli valitsus sõlmimas lepingut nafta- ja gaasiettevõtte 20% osaluse müügiks Glencore Plcle ning Katari riiklikule investeerimisfondile. Analüütikud on märkinud, et tegu on nõnda suure tehinguga, et see võiks märkida mõnes mõttes isegi “usaldushääletust” Vene majandusele.
    “Kui nimetatud maksumuudatuste eesmärk on silmas pidada üksnes Samotlori, on see järjekordne tõestus sellest, et valitsuses tehakse poliitikat suurte riigiettevõtete kasu silmas pidades,” märkis Washingtonis asuva Strateegiliste ja Rahvusvaheliste Uuringute Keskuse vanemteadur Edward Chow.
    Mured maardlaga
    Siiski ei tasu mõelda, et kui maksusoodustus läbi läheb, hakkab Samotlori väljadelt miljonite barrelite kaupa naftat purskama. Tegelikult tehti maardlale aastakümneid tagasi kõvasti kahju ning seetõttu ei ole teada, mil määral tootmist tegelikult suurendada suudetakse.
    Kuna 1980. aastatel nafta hind langes, oli Nõukogude võim sunnitud võtma kasutusele meetmeid, et Samotlorist maksimum välja pigistada. Selle tarbeks suurendati maa sisse pumbatava vee survet järsult ning see kahjustas kivimeid ning kokkuvõttes vähendas naftatoodangu suurust. Rosnefti veebisaidil seisab, et vahemikus 1992-1996 vähenes päevane toodang 300 000 barreli võrra.
    Kui Nõukogude süsteem lagunes ning Venemaa sammud majandusreformide ja erastamise suunas võttis, said Samotlori omanikeks Mihhail Fridman, German Khan, Viktor Vekselberg ja Len Blavatnik. Nad nägid aastaid vaeva ning sõlmisid isegi partnerlusleppe BP Plcga, et Samotlori naftavälja elavdada ning sealset toodangut tõsta. Aastaks 2009 suudeti päevane toodang saada 600 000 barrelini. Siis, neli aastat hiljem, ostis Rosneft Fridmani, Khani, Vekselbergi ja Blavatniku ettevõtte 55 miljardi dollari eest ära.
    Samotlori naftamaardla päevane toodang on tasapisi aga langenud ning jõudis 2015. aastal 425 000 barrelini. Eelmise aasta üheksa kuuga langes toodang veelgi, 4,1% jagu.
    Oxford Energiauuringute Instituudi naftaanalüütik James Henderson märkis, et Lääne-Siberi naftamaardlad jäävad Vene majanduse oluliseks osaks veel väga pikka aega ning maksusoodustus kinnitaks seda väidet veelgi.
  • Hetkel kuum
Karl Märka: piirame põhiseadusega riigikapitalismi „Kuidas mitte investeerida: 1001 näidet avalikust sektorist“
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Ülevõtupakkumine pani suure tankerifirma aktsia taanduma
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Kogemuslugu: kui minu ettevõtte väärtused enam minuga ei ühti
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Parima juhi konkursile esitati rekordiliselt üle 100 tippjuhi Vaata täisnimekirja
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Uutele sõidukitele hakatakse väljastama keskkonnapasse
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Hullumeelne seiklus: autoga läbi Euroopa ja Aafrika
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Järgmine Soome ehitusfirma andis pankrotiavalduse sisse
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Nädala lood. Eestlased hulluvad Hispaania kinnisvaraäri järele, kutsehaigus tõi firmale ootamatu nõude, suur tehas läks Lätti
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.