Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Turundusguru: suur nelik hävib õige pea
Turundusõppejõud Scott Galloway kirjutab oma raamatus "The Four", et suurest nelikust - Amazon, Apple, Facebook ja Google - võivad tulevased põlvkonnad lugeda vaid ajalooraamatutest. Foto: EPA
New York University’s Stern School of Businessi turundusõppejõud Scott Galloway kirjutab oma uues raamatus, et suur nelik ehk Amazon, Apple, Facebook ja Google ei pruugi olla igavesed ning tulevased põlvkonnad võivad neist lugeda üksnes ajalooõpikutest.
Galloway raamat “The Four” (“Neli”) kirjutabki nimetatud nelja tehnoloogiagigandi olevikust ja tulevikust. Lisaks arutleb Galloway selle üle, missugune ettevõte võiks neile lisanduda, et kokku saaks hoopis suur viisik.
Galloway andis portaalile MarketWatch intervjuu, mille toome ära lühendatult.
Mis inspireeris sind kirjutama raamatut “The Four”?
Minu eesmärk on pakkuda oma tudengitele ja nende peredele teadmisi, et nad saaksid tagada endale majandusliku turvatunde. Seega on mu raamat uus viis, kuidas neid ettevõtteid mõista. Saada aru, missugust ökosüsteemi nad juhivad ning kuidas on nad nii palju mõjuvõimu saanud.
Raamatus räägid sa veidi neist ettevõtetest, kes kunagi olid väga võimsad, ent nüüd enam mitte. Kas sa arvad, et “neliku” jaoks lähevad asjad sama rada?
100 aastat tagasi Dow 100 indeksisse kuulunud ettevõtetest on ellu jäänud vaid 11. Äride elutsükkel muutub üha kiiremaks, mis tähendab, et täna sündinud ettevõte teeb kiiresti ära kõigile teistele. Kas ma näen, et nad (nelik – toim) muutuvad veelgi võimsamaks? Jah. Kas ma näen, et kõik need neli hääbuvad veel meie eluea jooksul? Jah.
Kas sa arvad, et see võiks juhtuda järgmiste kümnendite jooksul, või on seda liiga raske ennustada?
Liiga raske on praegu seda ennustada. Kümme aastat tagasi rääkisid kõik MySpace'ist. Ainus, mida ma saan öelda, on see, et nad kõik on 50 aasta pärast läinud.
Kas neist neljast on mõni ettevõte, mis võiks teistega võrreldes suurema tõenäosusega ellu jääda?
Kui, siis Amazon. Amazon võistleb Google’iga mitmes valdkonnas, sealhulgas otsingumootorit silmas pidades. Kuigi Google domineerib otsingut kui sellist täielikult, on ka Amazoni roll tooteotsingutes kõvasti tõusnud.
Kui rääkida Amazoni ja Apple’i konkurentsist, siis eelmise aasta uuenduslikem riistvara polnud mitte Apple Watch või Apple Pod, vaid hoopis Amazon Echo. Kui võrrelda aga Apple’i hääljuhtimist Siri ning Amazoni Alexat, siis Alexa võidab kindlalt.
Ehk siis: kus tooted omavahel kattuvad, seal võidab Amazon.
Kas Amazon võiks oma rivaalid siis üle osta?
Kuna need neli firmat on nii suured ja võimsad, siis üleostmist ma ei näe. Samas ennustan ma, et Amazon on esimene ettevõte, mille väärtus jõuab miljardi dollarini.
Räägid oma raamatus ka neist ettevõtetest, kes võiksid suure nelikuga liituda. Kas selleks võiks olla Netflix? Oma raamatus sa seda ettevõtet ei maini.
Kui rääkida suurtest tehnoloogiafirmadest, siis viies suur on juba olemas, see on Microsoft. Netflixi ei maininud ma seetõttu, et näen seda pigem kui “ärilt ärile” mudeli esindajat. Samas raha tasuks Netflixile panustada küll.
Amazoni ja Netflixi omavahelist suhet võiks veidi võrrelda kui legendaarset Ali ja Frazieri vastasseisu poksiringis. Amazon hakkab mõistma, et originaalsisul on meeletu potentsiaal. Netflix kulutab originaalsisule tänavu 6 miljardit dollarit, Amazon 4,5 miljardit.
Sa olid eelmise tehnoloogiamulli tunnistajaks. Mis sa arvad, kas ja mis on sel korral teisiti?
Nüüd on meil kujunenud võitja-võtab-kõik-mentaliteet. Mõnes mõttes on see kaasa toonud loteriimajanduse. 90ndatel oli korraga kolm või neli otsingumootorit ja kolm või neli e-kaubandusega tegelevat ettevõtet. Nüüd on aga üks suur tegija.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.