Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tallinna Sadama IPO ümber veel palju küsimusi

    Tallinna Sadama juhatuse esimees Valdo Kalm loodab pikalt oodatud aktsiate esmasemissiooni ehk IPOga kohalikku rahvast investoriteks kasvatada ning plaanib müüa seda laialt ka välismaal.

     protsenti Tallinna Sadama aktsiatest läheb avalikule pakkumisele.

    Kuigi majandusministeeriumist lubati peatse Tallinna Sadama börsilemineku kohta infot juba oktoobri lõpuks, sündis lõplik otsus valituses viivitusega vaikselt alles täna.
    Valdo Kalmu ja majandus- ja taristuministri Kadri Simsoni ühisel pressikonverentsil jäid investoreid huvitavad detalid siiski veel varju: milliseks kujuneb IPO hind? Milline võiks olla Tallinna Sadama tegelik turuväärtus? Vastuseta jäi ka küsimus, millised finantsasutused kuuluvad salapärasesse konsortsiumisse, mis Kalmi ja Simsoni sõnul veel lõplikult kinnitatud pole, aga kohe-kohe tööle hakkab ning Tallinna Sadama maailma silmis magusaks tegema peaks.
    Suure riigiettevõtte börsileminek tekitab aga pisikesel Tallinna turul kindlasti omajagu elevust. Projekt sai omamoodi avapaugu möödunud aasta lõpus, kui peaminister Taavi Rõivase valitsus kukkus ning uus koalitsioon kirjutas võimulepingusse sisse punkti, mis käsitas ka mitme riigiettevõtte võimalikku börsiletulekut.
    Teiste seas oli nimetatud ka Tallinna sadamat ja juba aprillis arutas valitsus 30% ulatuses Tallinna Sadama aktsiate börsile viimist. „Valitsuse plaan viia Tallinna Sadama vähemusosalus börsile pakub Eesti inimestele ja pensionifondidele uusi võimalusi, kuidas raha Eestisse investeerida. „See samm elavdab meie hinnangul ka kohalikke finantsturge,“ ütles Simson toona.
    Praeguseks on detailid muutunud: Simson teatas, et pakkumisele läheb 33 protsenti Tallinna Sadama aktsiatest. Ülejäänud 67 protsenti jätab riik endale. „See [33%] tuleb ülejaotusest, mis on börside puhul tavaline praktika, et tagada järelturul aktsia hinnatase,“ selgitas Kalm muutust protsentides. Aktsiad ise noteeritakse Tallinna börsil ning sealjuures ei jaotata mitte olemasolevaid aktsiaid vaid lastakse emissiooni käigus välja uued.

    Tallinna Sadam positsioneerub kui dividendiaktsia. Seda kinnitavad nii nõustajad kui ka pangad, et selline positsioon on mõistlik.

    Valdo Kalm
    Kui varem oli juttu sellest, et Tallinna Sadama börsileminekuga loodetakse peatada siinsete pensionifondide raha väljavool – teisisõnu, et ka siinsetel pensionifondidel oleks lõpuks võimalus Eestis aktsiatesse investeerida, siis praegu ei räägi Simson enam ainult kohalikest tegijatest. Emissioon on suunatud ühelt poolt institutsionaalsetele investoritele – nende seas näeb Kalm iseäranis Põhjamaade ja Ida-Euroopa tegijaid, kuid ka Euroopa finantskeskusi Londonit ja Frankfurti, aga miks mitte ka Ameerika Ühendriike?
    „See on nii suure IPO puhul loomulik,“ sõnas Simson. Teine sihtgrupp on jaeinvestorid. „Usume, et saame heale kokkuleppele Tallinna börsiga. Koolitame [siinseid] investoreid, et tekiks huvi säästmise ja kasvust osa saamise vastu,“ ütles Kalm.
    Kalm: oleme globaalne äri
    Üks otsus on Valdo Kalmu sõnul aga ühiselt juba ära tehtud. „Tallinna Sadam positsioneerub kui dividendiaktsia. Seda kinnitavad nii nõustajad kui ka pangad, et selline positsioon on mõistlik,“ ütles Kalm.
    Tallinna Sadam on viimasel ajal paistnud silma käibekasvuga: tänavu üheksa kuuga tegi kontsern 22,5 miljonit eurot rohkem käivet kui aasta varem sama ajaga. Valdo Kalm selgitas Äripäeva sõsarlehele Delovoje Vedomosti, et muudatus tuli Hiiumaa-Saaremaa parvlaevateenusest. See lükati käima alles möödunud aasta oktoobris ning seetõttu on aasta võrdluses käive iseäranis ilus.
    Samas andis Kalm märku, et neljanda kvartali tulemused kujunevad mullusega üsna ühetaoliseks. Samas on sadam maksnud sel aastal jupp maad rohkem dividende kui mullu – ning nendelt makstav tulumaks on kahandanud kolme kvartali puhaskasumit enam kui miljoni euro võrra, 27,1 miljonile eurole. Suuremas plaanis rõhus Tallinna Sadama tulemusi madal nafta hind, kuid käibele aitas kaasa soodne majanduskeskkond, iseäranis transiit Venemaaga.
    Kust kontsern raha atraktiivsete dividendide jaoks võtab ning kust tuleks vajalik kasv? Kalmu sõnul arutatakse tulevase dividendipoliitika üle juba lähiajal. Kasvu osas nentis Kalm, et Tallinna Sadamal on mõni kasvav valdkond.
    „On kolm põhjust, miks Tallinna Sadam börsile läheb. Esiteks, iga ettevõte tahab väärtust kasvatada ja miks mitte anda eestimaalastele osa sellest kasvust? Kui me kaasame erainvestoreid, saab meie äriline fookus olla teravam. Ja kolmandaks: me oleme globaalses äris ja vajame rohkem rahvusvahelist tuntust,“ loetles Kalm.
    Esimene lusikatäis läheb riigile
    Praegu seisab Tallinna Sadama „börsitoimkonna“ ees mitu ülesannet. Kõigepealt tuleb paika saada pankadest koosnev konsortsium, kus saab ministri sõnul olema nii Eesti- kui ka suuri „maailmanimedega“ tegijaid.
    Tallinna Sadama juhatuse esimees Valdo Kalm Foto: Andras Kralla
    Seejärel tuleb kokku panna prospekt, mis peaks avaldamisküpseks kosuma järgmise aasta esimeses kvartalis.
    Kuid üks on juba kindel: nimelt plaanib riik võtta IPOst saadud tulust korraliku tüki riigieelarvesse. 2018. aastasse on kavandatud erakorralise dividendi maksmine, mille võimalikuks mahuks on pakutud 67 miljonit eurot.
    Simson kinnitas, et raha läheb riigieelarvesse likviidsusreservi. Selline erakorraline dividend tekitab küsimuse, milliseks Tallinna Sadama turuväärtust realistlikult hinnatakse. Laua taga kostab küsimusena ka number – veerand miljardit eurot – millele aga nii minister kui ka Kalm vastamata jätavad.
    Mida arvavad investorid?
    Äripäevaga vestelnud investorite seas tekitab Tallinna Sadam veel omajagu nõutust. Kas tasub seda kevadel märkida või mitte? See sõltub kogenud investorite jaoks juba suuresti IPO hinnast - kas proovitakse Tallinna Sadam „müüa“ investoritele võimalikult kallilt maha või läheb aktsia võileivahinnaga müüki.
    See jääb saladuseks veel vähemalt kevadeni, kui antakse välja pikisilmi oodatud prospekt. „Tuleva aasta esimeses kvartalis,“ lubas Kalm.
    Kadri Simson soovitasi potentsiaalsetel investoritel raha koguma hakata. „Tegu on ju riigi garantiiga ettevõttega,“ käis Simson trumbi välja.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Kui “info ei liigu” ehk miks õppida juhina arenemiseks kommunikatsiooni
“Info ei liigu!” Kõik juhid on seda etteheidet kuulnud, see kõlab refräänina igas organisatsioonis. Juhina oli selle kuulmine frustreeriv, kommunikatsiooniteadlasena pakub see samas ka natuke nalja. Mis asi on info? Nähtavasti see, mis kunagi piisavalt ei liigu.
“Info ei liigu!” Kõik juhid on seda etteheidet kuulnud, see kõlab refräänina igas organisatsioonis. Juhina oli selle kuulmine frustreeriv, kommunikatsiooniteadlasena pakub see samas ka natuke nalja. Mis asi on info? Nähtavasti see, mis kunagi piisavalt ei liigu.