Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kõnnid ebakainelt --jääd lubadest ilma!

    Autojuhtidele on peatselt tulemas uued karistusmäärad ja -viisid. Taas leiab kinnitust ütlus, et iga uus on ammuunustatud vana.
    Kandume hetkeks tagasi kaheksakümnendate aastate algusse. Keskkoolist saadud uhiuute punakaaneliste juhilubade vahel oli nn talong, kuhu inspektor võis eri kohtadesse auke mulgustada. Mäletan, et toona räägiti kehtivatest aukudest ja aukudest, mis teatud aja jooksul aegusid. Siis ma kümmekond aastat üldse autoga ei sõitnud ja pole seepärast kursis, millal augustatud talongid ja ilmselt ka soolas olnud karistused kadusid. Mul igatahes oli kahju täiesti tervet talongi minema visata.
    Ent millalgi kaheksakümnendate aastate keskel tekkis uus liikumine, mille motoks oli karistada mitte üksnes autojuhti, vaid ka autot. Kui sohver jäi purjuspäi vahele, tuli autole, millega purjus juht sõitis, paigaldada O-seeria numbrimärk. O võis tähendada nt sõna opasnost, 'oht'. Autode sedalaadi märgistamine tekitas elavat poleemikat, oldi poolt ja vastu, aga väga kaua uus süsteem vastu ei pidanud. Lõpuks hakati numbreid välja vahetama, nii nagu punakaanelisi juhilubegi.
    Nüüdsed uued kavad, kus plaanitakse karistada juhti ka siis, kui ta parasjagu jala käib, meenutavad mulle karistusviisilt O-seeria numbreid. Kui kodanik läheb punase tulega üle tee, tehakse talle, ülekantud mõttes, talongi auk. Küsigem otse: kui autojuhiloaga isik kõnnib tänaval ebakaines olekus, kas siis tuleks talt juhtimis-, võib-olla ka käimisõigus üldse ära võtta? Sest ebakaines olekus (üle null promilli) avalikus kohas viibimine on samuti õigusrikkumine, järelikult tuleks seda karistada seaduse kogu karmusega. Liikluspolitsei hakkab kontrollima baaridest lahkuvaid kodanikke, nõudma puhumist alkomeetrisse, küsima juhiluba jne.
    Võib-olla ma veidi liialdasin, aga sisetunne ütleb, et juriidiliselt ei ole veapunktisüsteemi eelnõu küps.
    Esiteks. Eksimuste eest üht tüüpi liiklejana, jalakäijana, karistatakse sind teist tüüpi liiklejana, autojuhina. Sõidad trammis 10 korda piletita, ei müüda sulle enam pool aastat lennuki- ega laevapiletit. Üks liiklus kõik. Võtad koera mereranda kaasa, keelatakse sul koerapidamine ja solaariumi ning basseini külastamine jne, jne.
    Teiseks. Üht kodanikku on võimalik õigusrikkumise eest karistada, teist, kel juhiluba pole ja kes seda kunagi taotleda ei kavatse ega saagi, aga mitte. Karistamine oli tohi olla valikuline.
    Kolmandaks. Veapunktisüsteem näeb ainsa karistusena juhtimisõiguse äravõtmist. Süsteemi rakendamisel peavad rahatrahvid ja kõik muud karistused peale juhtimisõiguse äravõtmise kaduma. Muidu karistataks kodanikku ühe ja sama õigusrikkumise eest kaks korda: üks kord vahetult pärast õigusrikkumist nt rahatrahviga ja teine kord kunagi tulevikus juhtimisõiguse äravõtmisega. See on igasuguse õigusloomega vastuolus.
    Neljandaks. Veapunktisüsteem ei pidavat olema karistus, vaid järelemõtlemise võimalus. Kas siis õiguste, antud juhul juhtimisõiguse, äravõtmine polegi karistus?
    Enim häirib mind, et nii võime jõuda totalitarismi. Iga pisieksimus fikseeritakse politseiameti keskarvutis ja kui nt 1000 punkti on täis, lastakse sind viivitamatult maha.
    Mati Feldmann on Äripäeva kolumnist. Seekord avaldab ta kahtlust liikluspolitsei kavandatava veapunktisüsteemi suhtes, mis võib lõppkokkuvõttes viia totalitarismi.
  • Hetkel kuum
Väikekaupmees: turgu ahistav alkoholiregister peab kaduma!
Alkoholiregister on elav näide sellest, kuidas turumoonutus ei taha kaduda, sest bürokraatia on tugevam kui terve mõistus, kirjutab enam kui 10 aastat käsitööõllepoodi pidanud väikeettevõtja Karmo Tüür.
Alkoholiregister on elav näide sellest, kuidas turumoonutus ei taha kaduda, sest bürokraatia on tugevam kui terve mõistus, kirjutab enam kui 10 aastat käsitööõllepoodi pidanud väikeettevõtja Karmo Tüür.
Liven kaasab investoritelt võlakirjadega raha
Kinnisvaraarendaja Liven plaanib investoritelt võlakirjadega kaasata 4 miljonit eurot, teatas ettevõte börsile.
Kinnisvaraarendaja Liven plaanib investoritelt võlakirjadega kaasata 4 miljonit eurot, teatas ettevõte börsile.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Väikekaupmees: turgu ahistav alkoholiregister peab kaduma!
Alkoholiregister on elav näide sellest, kuidas turumoonutus ei taha kaduda, sest bürokraatia on tugevam kui terve mõistus, kirjutab enam kui 10 aastat käsitööõllepoodi pidanud väikeettevõtja Karmo Tüür.
Alkoholiregister on elav näide sellest, kuidas turumoonutus ei taha kaduda, sest bürokraatia on tugevam kui terve mõistus, kirjutab enam kui 10 aastat käsitööõllepoodi pidanud väikeettevõtja Karmo Tüür.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Mitmesaja ettevõtte mentor: proovige teinekord turge, mis pole Läti
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eksperdid: infoturbestandard tõstab erasektoris teenuste kvaliteeti
Lühendi E-ITS järgi tuntud Eesti infoturbestandardit peavad rakendama väga erinevad asutused ja ettevõtted. Kuidas see neid mõjutab?
Lühendi E-ITS järgi tuntud Eesti infoturbestandardit peavad rakendama väga erinevad asutused ja ettevõtted. Kuidas see neid mõjutab?
Tõnis Saarts: EKRE on isolatsioonis nagu Savisaare Keskerakond
Eesti Konservatiivne Rahvaerakond (EKRE) on viimase aastaga mänginud end nurka ning kaotanud kõik oma liitlased, räägib politoloog Tõnis Saarts.
Eesti Konservatiivne Rahvaerakond (EKRE) on viimase aastaga mänginud end nurka ning kaotanud kõik oma liitlased, räägib politoloog Tõnis Saarts.