E-turud peaks muutuma müüjasõbralikumaks

Jüri Etverk 28. mai 2001, 00:00

Vaatamata hetkel pigem domineerivale pessimismilainele pole e-turgude potentsiaal kuhugi kadunud ning juhid on sunnitud mingi otsuse nende osas vastu võtma.

PricewaterhouseCoopersi kogemuse kohaselt on kuus väidet, mida praegu tasub meeles pidada, järgnevad:

  • lähiajal ei hakka e-turud asendama olemasolevaid ärikanaleid, vaid piirduvad nende täiendamisega;
  • väike- ja keskmise suurusega ettevõtetel on võimalik sama palju e-turgude vilju nautida kui suurtel organisatsioonidel;
  • pikaajaliselt on e-turud äri muutumise üks põhjuseid;
  • e-turud ei tõsta efektiivsust üleöö ? olgem realistid ? takistused on väga suured;
  • e-turgude loomise või nendel osalemise korral ei tohi firmad unarusse jätta tunnustust leidnud äritavasid;
  • enesega rahuloluks ja loorberitele puhkama jäämiseks võimalusi e-turgudel ei pakuta ? proaktiivsus ja innovatsioon on edukate organisatsioonide märksõnad.

Maailmas tegutseb avalikke e-turge tuhande ringis, vahendades kõike, eluskarjast küünlajalgadeni. Eestis võib teatava reservatsiooniga tõsiseltvõetavate e-turgude ringi piiritleda väärtpaberituruga.

?Esimese siseneja eelis? on populaarne teema uues majanduses. Kindlasti on uude segmenti esimesena jõudmine pingutust väärt eesmärk, kuid edukuse garanteerimisega on seejuures vähe pistmist.

Õpetaja Lauri ja Tootsi dialoogist ?Kevades? koorus välja idee: ?Kui kõike ei jõua, siis tuleb teha pool, aga seda teha korralikult.? See mõttetera kehtib täies mahus ka e-äri korral.

Uued ärimudelid peavad õigustama oma olemasolu ja arvestama seotud osapoolte huvidega. Seda ei ole võimalik kiirustades saavutada. E-hankimist või e-pakkumist kaaluvale juhile võib soovitada katsetamist mitte põhitegevusala valdkondadega. Isegi kui e-turg ei täida talle pandud lootusi, ei ohusta puudulik tarne või müük äri jätkuvust. Kui e-äri meeldib, siis võib edasi liikuda ärikriitilistele e-turgudele.

Kiirustades loodud pool-lahendused on ühed peamised e-äri arengu takistajad. Ühelt poolt annavad nad väga palju vajalikke teadmisi probleemide kohta, mida tuleb ületada. Teiselt poolt aga tekitavad inimestes negatiivseid kogemusi e-äri osas. Halb kogemus on aga uuele katsele mineku suurimaks takistuseks.

Levinud on arusaam, et ostjad võidavad e-turgudelt enam kui pakkujad, sest e-turud ajavad hindu alla. Ameerika Ühendriikides, kust pärineb enamik e-äri kogemusest maailmas, tunnevad ostjad kohustust e-turgudega liituda, kartes vastasel korral käibe vähenemist.

Iga ärimudel, mis algselt annab võitja-kaotaja tulemuse, lõppeb varsti kaotaja-kaotaja tulemusega. Seetõttu ei saa uskuda e-turgude edukusse enne, kui nad pakuvad osapooltele võitja-võitja lahendusi.

Turgudel osalevate ostjate-pakkujate arvulist koosseisu mõjutab majandusharu spetsiifika. Näiteks autotööstuses on maailmas ainult käputäis mõjuvõimsaid ostjaid ja tuhanded allhankijad. See aga ei tähenda, et turg ei oleks tasakaalus.

Peamised pakkujate hirmud e-turgudega seoses on:

  • ostjad suudavad avaldada suuremat survet hinnale;
  • kaubamärgi kasutusvõimalused ja sellega koos tema väärtus vähenevad;
  • pakkujatest saavad masstoodete tarnijad võimaluseta müüa väikese mahu ja kõrge hinnaga tooteid.

E-turgude tarnijatele pakutavad eelised ? nagu näiteks parem kliendisuhte juhtimine, diferentseerimine ja äriprotsessi efektiivsus ? jäävad paljudele ebaselgeks ja mitte rakendatavateks.

Kuna e-turgusid peljatakse, siis ei jää nende loojatele üle muud, kui luua proaktiivne turundusstrateegia. See tähendab, et iga ärijuhiga soovib varsti mõni e-turgude esindaja kokku saada, et arutada koostöö võimalusi. Ärge kartke neid kuulata, kui teie poole pöördutakse.

E-turgudel osalemist esitatakse sama lihtsana kui e-panga tehinguid. Reaalsus on teine. Praeguseks ei ole standardset e-turgude tehnoloogilist platvormi ja suur osa pakutavatest lahendustest on lapsekingades.

Laskumata detailidesse võib välja tuua neli peamist valukohta tehnoloogia vallas:

  • andmete kvaliteet;
  • infosüsteemi ja äriprotsesside integreerimine;
  • turvalisus;
  • usaldusväärsus.

Erinevate platvormide, andmebaaside, keelte, standardite ja süsteemide vahelised ühildusraskused on sundinud paljud infotehnoloogia juhid lükkama otsustamise e-turgude osas kaugemasse tulevikku.

Iseloomustamaks probleeme ärikeeles võib tuua järgnevad näited:

  • kui teie tegevusalal on viis konkureerivat e-turgu, siis tulenevalt nende erinevusest peate viis korda läbi tegema turuga liitumise protsessi, mis on iga kord sama keerukas, kui oli teie majandustarkvara juurutus;
  • see, mis teie infosüsteemis on kirjeldatud kui ?voolik?, on pakkuja jaoks ?plasttoru? ning kõikide asjaosaliste arvutitele selgeks tegemine, mis on mis, on komplitseeritud.

Turvalisusest, konfidentsiaalsusest ja andmekaitse teemadest ei saa ühegi e-ettevõtmise juures üle ega ümber. Kuna sellel teemal kirjutatakse pidevalt ja palju, siis siinkohal ei ole vajadust pikemalt peatuda.

Usalduse valdkond langeb osalt kokku ka eelmises lõigus põgusalt käsitletud turvalisuse probleemiga. Suurimad mured e-turgudel usalduse valdkonnas on:

1. turvaliste ja usaldusväärsete süsteemide loomine

  • kardetakse häkkereid, kes võivad e-keskkonnas olevat teavet pahasti ära kasutada;

2. logistika ja tarnete täitmine

  • kuidas on garanteeritud, et hiireklõpsud e-turul muutuvad füüsiliseks kaubaks, mis õigeaegselt kohale jõuab?
  • kas ajaerinevused põhjustavad välispartnerile raskusi soovitud kellaajaks tarnimisel ja seetõttu saavutavad edu kohalikud e-turud?
  • kes hüvitab süsteemihäiretest tingitud kahju?

3. õigusprobleemid

  • peamiselt vaevavad juhid pead kahes valdkonnas: maksustamise problemaatika ja elektrooniliste tehingute kehtivus.

Usaldust luuakse aega-mööda positiivsete kogemuste pakkumisega klientidele. E-turgude loojad peavad ise olema aktiivsed, et luua sellised standardid ja mängureeglid, mis looksid raamistiku usaldusväärse keskkonna tekkeks.

Arusaamatutel põhjustel kirjutatakse ja räägitakse e-äri korral peamiselt tehnoloogiast ja muudatustest selles vallas.

E-turud ja e-äri muudavad äriprotsesse. See omakorda tähendab, et firmades tuleb kriitilise pilguga üle vaadata tööle võtmise, koolitamise, juhtimise ja motiveerimise protsessid ning sobivad juhiomadused.

Vähe on tähelepanu pööratud ka kultuurilistele eripäradele, mis puudutavad erinevaid maid, organisatsioone ja tööstusharusid. Kuna kultuurist tulenevad probleemid on teravad traditsiooniliste globaalsete äride korral, siis on põhjust eeldada, et sama kehtib ka e-turgude kohta.

E-äri areng, mille tunnistajateks oleme olnud, tundub olevat evolutsiooni esimene osa: tegelik areng on olnud aeglane ja lineaarne. Tasapisi hakkab see kiirenema ja võtab suuna teravalt ülespoole.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 09:07
Otsi:

Ava täpsem otsing