Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Logu omamine muutub kalliks

    Et motiveerida omanikku vana sõiduvahendit lammutamisele toimetama, kasutavad senised ELi liikmesriigid kolme erinevat võimalust. 13 riigis kehtib automaks, mida tasub autoomanik, kuniks tema sõiduvahend on registris kirjas. Registrist saab auto kustutada vaid lammutustõendi alusel või juhul, kui auto on välismaale viidud.
    Rootsis on kasutusel süsteem, kus autot arvele võttes maksab klient mingi summa raha lammutusfondi. Selle raha, mis jääb keskkonnaministeeriumi jäätmeosakonna juhataja Peeter Eegi andmeil 1500 Rootsi krooni kanti, saab hiljem tagasi, kui lammutustõendi alusel autoregistrist auto arvelt maha võetakse.
    Belgias aga peab auto omanik autoregistris arvel oleva autoga regulaarselt ülevaatusel käima. Kui omanik sõiduvahendiga korrapärasele ülevaatusele ei ilmu või lammutustõendit ei esita, saab ta trahvi.
    Millist süsteemi Eesti kasutama hakkab, Eegi sõnul riik veel otsustanud ei ole. See peab selguma lähikuude jooksul. ?Belgia varianti on siin keeruline rakendada, Rootsi oma nõuaks Eestis mitmetuhandelist auto arvelevõtmise maksu, et see motiveeriks lammutusse viimist,? märgib Eek.
    Praegu ei motiveeri autoomanikku vana masinat lammutusse viima miski. Nii vedelevadki Eegi sõnul sajad autod üle Eesti. Sõiduvahendi saab autoregistrist arvelt maha võtta vaid selleks soovi avaldades.
    EL käsitleb autot aga ohtliku jäätmena, sest autos leidub mitmeid vedelikke ja kemikaale. Vanemates Volvodes on näiteks lülitites väikestes kogustes elavhõbedatki. Nende vedelike ja ainete loodusse sattumise vältimiseks nõuded karmimaks muutuvadki.
    Lisaks kirjutab niinimetatud logude direktiiv ette, et 2006. aastal peab olema võimalik auto materjalidest taaskasutada 85 protsenti, 2015. aastaks aga kerkib see nõue 95 protsendini.
    Uue jäätmeseadusega saab tutvuda www.envir.ee või www.riigiteataja.ee
    Praegu saab Eestis auto autoregistrikeskuses (ARK) arvelt maha võtta vaid selleks soovi avaldades ning avaldust kirjutades. Karmistuvate keskkonnanõuete tõttu see peale ELiga liitumist nii lihtne ei ole. Peeter Eek keskkonnaministeeriumist selgitas, et tulevikus saab auto registrist maha võtta kas autot riigist välja viies või lammutustõendi alusel. Tõendi väljastab litsenseeritud autolammutus.
    Litsentsi saab autode lammutuskoda aga karme direktiivist tulenevaid nõudeid täites. Näiteks peab Eegi sõnul autolammutuse territoorium olema veekindla pinnasega, kas asfalt- või betoonkattega, auto vedelikud tuleb sorteerida ja kokku koguda.
    ?Praegu on lammutused erineva tasemega, kuid enamik neid nõudeid täna ei täida,? leiab Eek. Kui paljud peale nõuete karmistumist jätkavad ja kui paljud lõpetavad tegevuse, Eek ennustada ei osanud. Täpselt ei ole täna ka teada, kui palju romulaid ja lammutuskodasid Eestis üldse tegutseb, sest osad neist töötavad Eegi sõnul nii remonditöökoja kui lammutuskojana. Lisaks neile on ebaseaduslikke lammutusi, mis kusagil registreeritud ei ole.
    Autolammutuste karmistuvatele nõuetele kirjutab EL ette ka seda, et alates 2006. aastast peab olema võimalik taaskasutada 85% auto materjalidest. Protsent peab tõusma 95ni 2015. aastaks.
    Kui täna võtab autolammutus logu küljest varuosadeks sobivad osad ära ja siis saadab auto EMEXisse, kus see suurest jahvatusmasinast läbi lastakse, nii et plastik ja metall jäävad segamini, siis alates 2006. aastast enam Eegi sõnul nii ei saa. Tuleb leida kas uus tehnoloogia, mis erinevad ained peale purustamist eraldab või lammutada autod käsitsi. Euroopas praegu sellist tehnoloogiat Eegi andmeil leitud ei ole.
    Lisaks omanikule kohustustele kehtestatakse nõuded ka autode müüjatele. Uue jäätmekäitlusseaduse alusel hakkavad autode lammutamise eest vastutama autotootjate esindajad ehk automüüjad. ?Automüüjad peavad looma sidemed lammutustega,? selgitab Eek. Teiste liikmesriikide praktika näitab, et lammutused sellise töökorraldusega ainult autosid lammutades ise oma kuludega välja ei tule ning näiteks autofirma peab neid toetama.
  • Hetkel kuum
Teadlane: kuidas päästa noored passiivsusest
Eesti noorte poliitiline ja ühiskondlik aktiivsus ning panustamine kooli, kogukonna või ühiskonna tegemistesse jääb rahvusvaheliselt alla keskmise, kirjutab sotsioloog ja haridusteadlane Meril Ümarik.
Eesti noorte poliitiline ja ühiskondlik aktiivsus ning panustamine kooli, kogukonna või ühiskonna tegemistesse jääb rahvusvaheliselt alla keskmise, kirjutab sotsioloog ja haridusteadlane Meril Ümarik.
Ebalus voogedastuse kasumlikkuse suhtes sundis USA indeksid külgsuunas liikuma
Ehkki Disney teatas, et on suutnud voogedastusega esimeses kvartalis kasumisse jõuda, ei ole kogu selle ärisuuna kasumlikkus sugugi veel kindel, mis oli ka üks põhjusi, miks Wall Street jäi teisipäeval hillitsetuks. Kui S&P 500 tõusis +0,13% ja Dow 30 kerkis vaid +0,08%, siis Nasdaq langes -0,1%.
Ehkki Disney teatas, et on suutnud voogedastusega esimeses kvartalis kasumisse jõuda, ei ole kogu selle ärisuuna kasumlikkus sugugi veel kindel, mis oli ka üks põhjusi, miks Wall Street jäi teisipäeval hillitsetuks. Kui S&P 500 tõusis +0,13% ja Dow 30 kerkis vaid +0,08%, siis Nasdaq langes -0,1%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Mitmesaja ettevõtte mentor: proovige teinekord turge, mis pole Läti
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Tänasest on meil Eesti Rohetehnoloogia Liit
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Hiinlaste rekordiline nõudlus kulla järele veab ka tänavu turgu
Maailma Kullanõukogu (WGC) avaldas raporti, milles märgiti, et globaalne nõudlus kulla järele püsis kõrge ka selle aasta esimeses kvartalis. Sarnaselt eelmisele aastale on kullaturul võtmetähtsusega mängijad hiinlased.
Maailma Kullanõukogu (WGC) avaldas raporti, milles märgiti, et globaalne nõudlus kulla järele püsis kõrge ka selle aasta esimeses kvartalis. Sarnaselt eelmisele aastale on kullaturul võtmetähtsusega mängijad hiinlased.
Raadiohommikus: börsitulemustest, kinnisvarast ja puidutööstusest
Esmaspäevases Äripäeva raadio hommikuprogrammis saab kuulda värskeima börsifirma Infortari tulemustest, kuid teeme juttu ka Tele2 juhiga ning räägime olukorrast puidutööstuses ja kinnisvaraturul.
Esmaspäevases Äripäeva raadio hommikuprogrammis saab kuulda värskeima börsifirma Infortari tulemustest, kuid teeme juttu ka Tele2 juhiga ning räägime olukorrast puidutööstuses ja kinnisvaraturul.