Kütuseröövel katusel

Tarmo Riisenberg 08. november 2006, 00:00

Peasüüdlast pole seejuures vaja kaugelt otsida: selleks on suurenenud õhutakistus. Tahate tõestust? Ei midagi keerulist. Kujutlege ennast ette vihmavarjuga sügisese tormituule kätte. Niikaua, kuni vihmavari on kinni, ei valmista sellega liikumine mingit probleemi. Niipea, kui vihmavari on avatud, nõuab sellega vastutuules liikumine tõsist pingutust.

Sama võrdlus kehtib ka auto puhul: suusaboks või jalgrattaraam kujutavad endast ette "langevarju", mis sõiduvahendiga pidevalt kaasas "lohiseb". Reaalses elus tähendab see, et ligi 60 protsenti auto jõuallika poolt toodetavatest hobujõududest läheb maanteekiirusel liikudes õhutakistuse ületamiseks. Suurenenud õhutakistuse tõttu on seega näiteks 90kilomeetrise tunnikiiruse hoidmiseks kulutada kuni kümme protsenti rohkem kütust kui ilma selleta.

Kui teil on auto, mille paaki mahub 60 liitrit kütust ning keskmise kütusekulu kümme liitrit, õnnestub ühe tankimisega läbida 600 kilomeetrit. Liiter suurem kütusekulu võimaldab läbida aga vaid 540 kilomeetrit.

60 kilomeetrit läheb kaduma lihtsalt seetõttu, et viimasel rattarallil või suusasõidul käimise järel ei olnud aega raami/boksi katuselt eemaldada.

Siinkohal tasub meenutada veel üht fakti koolifüüsikast: õhutakistus suureneb võrdeliselt kiiruse ruuduga ehk kiiruse kahekordistumisel takistusjõud kasvab 4 korda. Seega, mida kiiremini "langevarju lohistav" sõiduk liigub, seda suurem on ka kütusekulu.

See oli ka põhjuseks, miks USAs kehtestati 1970ndate alguses kogu riigis 55 miili suurune maksimaalkiirus: see pidi aitama kokku hoida tollal kallihinnalist kütust.Õhutakistuse vähendamiseks on suuski mõistlik katusele paigaldada ka nii, et nende ninad ei oleks vastu sõidusuunda. Seda on mõistlik meeles pidada juhul, kui kasutusel ei ole täiesti suletav suusaboks.

Sama kehtib ka lainelaua vedamise kohta: seda soovitatakse paigaldada nii, et selle ülespoole vaatav ninaosa poleks sõidusuunas.

Üks soovitus veel: õhutakistust aitab vähenda ka see, kui muuta katusele kinnitatud suusaboksi või raamide asendit.

Vilistamine sõidu ajal annab märku sellest, et mõistlik on katusele paigaldatud esemete asendit muuta.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:22
Otsi:

Ava täpsem otsing