Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Jaapanis pikim sõjajärgne majanduse kasvuperiood

    Sel kuul saab ametlikuks Jaapani pikim sõjajärgne majandustõus, mis on kestnud nüüd kokku 58 kuud, ületades isegi 1965-1970 aset leidnud Izanagi buumi (sai oma võimsuse tõttu nime shinto jumala Izanagi järgi), kirjutas Financial Times.
    Taastumine, mis sai alguse 2001. aasta lõpus pärast Junichiro Koizumi asumist peaministri kohale, on kahtlemata vürtsitanud Jaapani haiget majandust. Pärast aastaid kehva majandusseisu, mida ilmestasid teravad langused, paistab Jaapan olevat üle saanud paljudest probleemidest, mis tulenesid mitmete varaklasside hindade langusest 1990. aastatel.
    Jätkusuutlik kasv, mida on märkimisväärses osas toetanud Hiina nõudlus Jaapani ekspordi järele, on aidanud pangad välja ohtlikust finantsseisust. Viimasel paaril aastal on halbade laenude osakaal pankade laenuportfellis langenud 8 protsendilt 2 protsendile. Pangad on jälle hakanud julgemalt laenama.
    Firmade bilansid on muutunud tugevamaks ja kasumid on rekordilistel tasemetel. Palkade langus on lõppenud ja töötus on langenud 5,5 protsendilt 4 protsendile. Kõige tõsisemast probleemist - deflatsioonist - on samuti üle saadud. Vähemalt niimoodi näitab viimane makromajandusstatistika. See on võimaldanud ka Jaapani keskpangal normaliseerida rahapoliitika. Tänavu juulis tõsteti baasintressimäära 0,25 protsendini, mis on esimene tõste viimase kuue aasta jooksul. Kinnisvarahinnad, mis olid kokkukukkumise äärel, on stabiliseerunud ja mõnel pool isegi tõusevad. Jaapani rahandusminister Koji Omi ütles novembri esimeses pooles, et majanduses toimusid 1990ndatel ümberkorraldused ja nüüd toimib majandus tõhusamalt. Suuremad kasumid viivad kõrgemate palkadeni, mis omakorda kasvatab nõudlust. "Ettevõtete kasumid on kasvanud väga kiiresti. Palju on investeeritud uurimis- ja arendamistöösse ning uutesse seadmetesse," ütles Omi. "Põhimõtteliselt on majanduse olukord hea."
    Enne aga kui praegusest majanduskasvust väga vaimustusse sattuda, võiks seda võrrelda Izanagi buumiga. Mõnes mõttes pole neid ajavahemikke võimalik võrrelda. 20 aastat enne Izanagi buumi oli Jaapan sõjajärgsetes varemetes. 20 aastat enne käesolevat majanduse tõusu perioodi, 1982. aastal, kogus Jaapani majandus hoogsalt tuure. Tarbijakulutused tõusid järsult, lükates varade hindu ebamõistlikesse kõrgustesse. Kui Izanagi oli noor, särtsakas sprinter, kes lippas teistele järele, siis praegune majanduse taastumine on kui vanuri toibumine infarktist.
    Olulisim erinevus kahe majanduse tõusuperioodi vahel ongi kasvukiirus. Izanagi buumi ajal kasvas majandus keskmiselt 11,5 protsenti aastas, seevastu praegu on majanduse reaalkasv olnud keskmiselt 2,4 protsenti aastas. See on olnud nii nõrk kasv, et vahepeal on majandus kahes kvartalis isegi kukkunud. Ometigi arvavad analüütikud, et praegune kasv võib jätkuda veel mõned aastad. Eelmisel nädalal avaldatud kolmanda kvartali andmed näitasid, et majandus kasvab 2protsendilise kiirusega. Kuna praegust kasvuperioodi saadab deflatsioon, on nominaalkasv väike. Nominaalselt on majandus 2002. aastast saadik kasvanud 5 protsenti ehk alla 1 protsendi aastas. Sellised deflatsiooniperioodid nagu Jaapanis on täiesti pretsedenditud ja analüütikute arvamused madala nominaalkasvu tähendusest lähevad järsult lahku.
    Daiwa Instituudi nõunik ja endine Jaapani keskpanga nõukogu liige Teizo Taya ütleb, et andmed näitavad, et majandus võib kerge deflatsiooniga väga hästi toime tulla. Lehman Brothersi peaanalüütik Paul Sheard on aga teistsugusel arvamusel. Arvestades Jaapani mõjukust maailmamajanduse seisukohalt, on riik kindlasti maksnud kõrget hinda, ütles Sheard.
    Tarbijad ostavad erinevate buumide ajal erinevaid tooteid.
    Izanagi buumi ajal vedasid kasvu kolm toodet: värvilised telerid, õhukonditsioneerid ja autod.
    Seekordset majanduskasvu on toetanud digitaalsed fotokaamerad, lameekraaniga televiisorid ja DVD-mängijad.
    Jaapani tarbijad on suurendanud oma kulutusi, vaatamata sellele, et palgad pole kasvanud. Nad on kasutanud oma sääste, mis olid arenenud maailma ühed kõrgemad. Tööpuudus on vähenenud, kuid elanikkond vananeb.
  • Hetkel kuum
Teadlane: kuidas päästa noored passiivsusest
Eesti noorte poliitiline ja ühiskondlik aktiivsus ning panustamine kooli, kogukonna või ühiskonna tegemistesse jääb rahvusvaheliselt alla keskmise, kirjutab sotsioloog ja haridusteadlane Meril Ümarik.
Eesti noorte poliitiline ja ühiskondlik aktiivsus ning panustamine kooli, kogukonna või ühiskonna tegemistesse jääb rahvusvaheliselt alla keskmise, kirjutab sotsioloog ja haridusteadlane Meril Ümarik.
Prognoosid viitavad tänavusele maailmakaubanduse olulisele kasvule
Maailmakaubandus peaks sel aastal oluliselt kasvama, kuna inflatsioon aeglustub ja USA tugev majandus kogub hoogu. Seda näitavad nii OECD, IMFi ja Maailmapanga prognoosid, kirjutab Financial Times.
Maailmakaubandus peaks sel aastal oluliselt kasvama, kuna inflatsioon aeglustub ja USA tugev majandus kogub hoogu. Seda näitavad nii OECD, IMFi ja Maailmapanga prognoosid, kirjutab Financial Times.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Mitmesaja ettevõtte mentor: proovige teinekord turge, mis pole Läti
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Tänasest on meil Eesti Rohetehnoloogia Liit
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Vilniuse Hero ärimaja katusele tulevad olümpia-väärilised jooksurajad
Kontori valimise üks olulisemaid kriteeriumeid on hea asukoht linna keskuses. Nii arvavad ka 68% Realco UAB kinnisvaraarendajate poolt küsitletud äriinimestest. Kontoritöötajate heaolu seisukohalt on aga olulised mugav töökoht (70%), optimaalne sisekliima (64%) ja loomulik päevavalgus (55%). Just need ja teised esmaklassilise kontoripinna kriteeriumid on võetud aluseks ka Vilniuse CBD äripiirkonda (Vilnius Central Business District) rajatava Hero ärikeskuse disainimisel.
Kontori valimise üks olulisemaid kriteeriumeid on hea asukoht linna keskuses. Nii arvavad ka 68% Realco UAB kinnisvaraarendajate poolt küsitletud äriinimestest. Kontoritöötajate heaolu seisukohalt on aga olulised mugav töökoht (70%), optimaalne sisekliima (64%) ja loomulik päevavalgus (55%). Just need ja teised esmaklassilise kontoripinna kriteeriumid on võetud aluseks ka Vilniuse CBD äripiirkonda (Vilnius Central Business District) rajatava Hero ärikeskuse disainimisel.
Raadiohommikus: börsitulemustest, kinnisvarast ja puidutööstusest
Esmaspäevases Äripäeva raadio hommikuprogrammis saab kuulda värskeima börsifirma Infortari tulemustest, kuid teeme juttu ka Tele2 juhiga ning räägime olukorrast puidutööstuses ja kinnisvaraturul.
Esmaspäevases Äripäeva raadio hommikuprogrammis saab kuulda värskeima börsifirma Infortari tulemustest, kuid teeme juttu ka Tele2 juhiga ning räägime olukorrast puidutööstuses ja kinnisvaraturul.