Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kaupa Venemaale müües raha alati vastu ei saa

    Kuidas ajada Venemaaga äri nii, et müük ei jääks ainult müügiks, vaid selle eest ka raha laekuks?
    Peale konkurentsi on sagedased probleemid ebakindlus ostja maksevõimekuses ning logistika korrektses ja kiires toimimises. Olenevalt turu eripärast on eksporditehingute puhul kasutusel mitmesugused maksevõimalused. Et olukorda paremini tajuda, vaatame natukene lähemalt väliskaubandusega seotud finantseerimisprobleeme ja sellega kaasnevaid riske nii ostja kui ka müüja vaatevinklist.
    Aastatetagune olukord, kus Venemaaga toimus kogu äri pea sada protsenti ettemaksu vormis, hakkab läbi saama. Seda eelkõige Venemaa majanduse kiire arengu ja üha suureneva kaubavahetuse tõttu. Nüüd nõuavad paljud Venemaa ettevõtted oma välispartneritelt maksetähtajaga tasumise võimaldamist. Seega on konkurentsivõimelised just need eksportijad, kes ostjale paremaid maksevõimalusi pakkuda suudavad.
    Eesti eksportijale on ettemaks ostjalt kahtlemata kõige turvalisem ning samas ka rahavoo seisukohalt kõige parem lahendus.
    Makserisk puudub täielikult ning raha saadakse kätte juba enne kauba teele saatmist. Samas tähendab ettemaksu nõudmine seda, et välisostja peab selle maksmiseks kohalikust pangast laenu võtma või siis tasuma ettemaksu olemasoleva rahaga.
    Laenu võtmine Venemaalt aga tähendab suuri intressikulusid ning kõrgeid nõudeid tagatiste osas. Seega on ettemaksu tegemine korralik peavalu ja kulukas ning saab toimida ainult suhteliselt väikeste ja riskantsete ostjate puhul. Suuremad kliendid ei ole lihtsalt ettemaksu nõus tasuma ja kui eksportija oma tingimustest ei tagane, võib tehing väga sageli toimumata jääda.
    Tõenäoliselt on parim lahendus nii makseriski kui ka rahavoogude seisukohalt ekspordifaktooring. Eksportija viib välisostjale esitatud arved faktooringuettevõttesse, kes selle alusel teeb eksportijale ettemakse (üldjuhul
    85-90% arve summast). See kõrvaldab suures ulatuses rahavoole tekkinud surve. Lisaks eelnevale on maandatud ka makserisk.
    Nimelt kasutatakse ekspordifaktooringu korral näiteks KredExi või mõne teise kindlustusseltsi garantiid või kindlustust. See tähendab, et olukorras, kus välisostja muutub maksejõuetuks või lihtsalt ei soovi esitatud arveid tasuda, korvab valdava osa kahjust (üldjuhul 85%) KredEx. Kokkuvõttes on eksportija suurim võimalik kahju 15 protsenti.
    Akreditiivi kasutamine kaasab eksporditehingusse peale ostja ja müüja ka panga, kes peaks tagama erapooletuse ja usaldusväärsuse. Akreditiivi kasutades saab eksportija oma raha kätte kohe ning samuti maandab see ostjaga seotud makseriski.
    Ostja vaatevinklist sarnaneb akreditiivi kasutamine aga paljuski ettemaksu tegemisega. Nimelt peab ostja akreditiivi saamiseks panga kasuks sageli tagatised seadma. Samuti kaasneb sellega ostjale märkimisväärne kulu teenuse kasutamise eest ning akreditiivi avamisega seotud ajakulu.
    Neljandaks võimaluseks on müüjapoolne maksetähtaja võimaldamine välisostjale. See tähendab aga müüja rahavoogude sattumist surve alla. Survet rahavoogudele saab samuti vähendada näiteks laenu võtmisega. Tõenäoliselt on aga eksportija teinud juba niigi suuri investeeringuid seadmetesse, koormanud oma tagatised ning võtnud juba piisavalt laene, mistõttu võib täiendava laenu saamine olla raskendatud.
    Survest eksportija rahavoole on aga veelgi olulisem asjaolu, et välisostjaga seotud makserisk jääb täielikult maandamata. Selle riski realiseerumine võib aga halvimal juhul viia eksportija pankrotistumiseni.
    Eeltoodust näib ekspordifaktooring hea abivahendina. Üldjuhul see nii ongi, teatud tasu eest loomulikult. Siiski on Venemaa, Ukraina ja teiste arenevate riikide probleemiks väga sageli ebausaldusväärsed finantsandmed. Just finantsaruanded on aga kindlustajatele peamine allikas välisostja riskide hindamisel.
    Iseenesest mõistetavalt peab skeemi edukaks toimimiseks välisostja olema usaldusväärne ja maksejõuline. Venemaa ettevõtete finantsaruandeid iseloomustab aga tihti kahjum ning samuti väga madal omakapital, mistõttu ei ole sageli võimalik ülaltoodud skeemi kasutada. Samuti on tihti probleemiks läbipaistmatud müügiskeemid off-shore-ettevõtete kaudu, mistõttu ei ole sisuliselt võimalik välisostjat ega kauba liikumist tuvastada.
    Võrreldes aastatetaguse ajaga on ka KredEx viimasel ajal üha sagedamini kindlustanud Venemaa ostjatega seonduvaid makseriske. Tõsi, kogetud on ka negatiivseid stsenaariume, mille tagajärjel on tulnud ka hüvitisi tasuda.
    Sellegipoolest võiksid Eesti ettevõtted Venemaa pakutavaid võimalusi ning potentsiaali senisest rohkem ära kasutada. Teha tuleb seda aga äärmiselt läbimõeldult, analüüsides ühelt poolt nii uusi müügivõimalusi kui ka sellega kaasnevaid riske.
    Pealegi ei ole riskid seotud kaugeltki mitte ainult ostjaga, vaid võivad ilmneda ka poliitilistel ajenditel. Olgu tüli algatajaks siis piirilepe, muulaste diskrimineerimine või pronkssõdur.
    Autor: Jako Kruuse
  • Hetkel kuum
Väikekaupmees: turgu ahistav alkoholiregister peab kaduma!
Alkoholiregister on elav näide sellest, kuidas turumoonutus ei taha kaduda, sest bürokraatia on tugevam kui terve mõistus, kirjutab enam kui 10 aastat käsitööõllepoodi pidanud väikeettevõtja Karmo Tüür.
Alkoholiregister on elav näide sellest, kuidas turumoonutus ei taha kaduda, sest bürokraatia on tugevam kui terve mõistus, kirjutab enam kui 10 aastat käsitööõllepoodi pidanud väikeettevõtja Karmo Tüür.
Liven kaasab investoritelt võlakirjadega raha
Kinnisvaraarendaja Liven plaanib investoritelt võlakirjadega kaasata 4 miljonit eurot, teatas ettevõte börsile.
Kinnisvaraarendaja Liven plaanib investoritelt võlakirjadega kaasata 4 miljonit eurot, teatas ettevõte börsile.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Väikekaupmees: turgu ahistav alkoholiregister peab kaduma!
Alkoholiregister on elav näide sellest, kuidas turumoonutus ei taha kaduda, sest bürokraatia on tugevam kui terve mõistus, kirjutab enam kui 10 aastat käsitööõllepoodi pidanud väikeettevõtja Karmo Tüür.
Alkoholiregister on elav näide sellest, kuidas turumoonutus ei taha kaduda, sest bürokraatia on tugevam kui terve mõistus, kirjutab enam kui 10 aastat käsitööõllepoodi pidanud väikeettevõtja Karmo Tüür.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Mitmesaja ettevõtte mentor: proovige teinekord turge, mis pole Läti
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Vilniuse Hero ärimaja katusele tulevad olümpia-väärilised jooksurajad
Kontori valimise üks olulisemaid kriteeriumeid on hea asukoht linna keskuses. Nii arvavad ka 68% Realco UAB kinnisvaraarendajate poolt küsitletud äriinimestest. Kontoritöötajate heaolu seisukohalt on aga olulised mugav töökoht (70%), optimaalne sisekliima (64%) ja loomulik päevavalgus (55%). Just need ja teised esmaklassilise kontoripinna kriteeriumid on võetud aluseks ka Vilniuse CBD äripiirkonda (Vilnius Central Business District) rajatava Hero ärikeskuse disainimisel.
Kontori valimise üks olulisemaid kriteeriumeid on hea asukoht linna keskuses. Nii arvavad ka 68% Realco UAB kinnisvaraarendajate poolt küsitletud äriinimestest. Kontoritöötajate heaolu seisukohalt on aga olulised mugav töökoht (70%), optimaalne sisekliima (64%) ja loomulik päevavalgus (55%). Just need ja teised esmaklassilise kontoripinna kriteeriumid on võetud aluseks ka Vilniuse CBD äripiirkonda (Vilnius Central Business District) rajatava Hero ärikeskuse disainimisel.
Olavi Lepp: juht töötab hea tuju nimel
Parima juhi konkursi finalist, Swedbank Eesti juht Olavi Lepp ütleb, et ei usu juhtide tekitatud pinge all heade tulemuste tegemisse. “Kui saabud ohkega majja, siis on midagi väga valesti,” ütleb hea tuju kultuuri pooldav tippjuht.
Parima juhi konkursi finalist, Swedbank Eesti juht Olavi Lepp ütleb, et ei usu juhtide tekitatud pinge all heade tulemuste tegemisse. “Kui saabud ohkega majja, siis on midagi väga valesti,” ütleb hea tuju kultuuri pooldav tippjuht.