Majutus- ja toitlustusettevõtete TOP 2006: Jahenevale turismiturule kuhjub uusi hotelle

Tanel Raig 05. november 2007, 00:00

Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse turismiarenduskeskuse turismiuuringute koordinaator Piret Kallas kirjutas konverentsi "Äriplaan 2008" materjalides, et tõenäoliselt väheneb tänavu Eestit külastavate turistide arv eelmise aastaga võrreldes 0,5-2%. Nii väikseks jääb see vähenemine vaid seetõttu, et aasta esimese nelja kuuga näitas turistide arv veel kasvu, kuid juba mais oli langus eelneva kuuga võrreldes 6% ja juunis 9%. Samas suunas on liikunud ka majutusasutustes ööbinud välisturistide arv, mis jõudis mais ja juunis toimunud languse tõttu ka poolaasta kokkuvõttes 2,3%-lise vähenemiseni, võrreldes aasta varasema ajaga.

Hotelliomanike investeeringud aga ei alanud mitte tänavu mais, vaid juba aastapäevad varem. Tänavu kulmineeruvad need 1100 uue toa lisandumisega Tallinna hotelliturule ja 205 toa lisandumisega Tartusse. "See on väga suur kasv, kui arvestada, et Eestis on ca 17 000 tuba ja Tallinnas 6300," leiab Eesti Hotellide ja Restoranide Liidu tegevdirektor Donald Visnapuu.

Visnapuu aga ei oska olla ei optimistlik ega pessimistlik, et ennustada, kui palju Eestisse uusi majutuskohti veel mahub. See sõltub turistide arvust. Visnapuu sõnul on veel vara rääkida turistide arvu langusest. Ta möönab küll, et välisturistide arv on vähenenud, kuid selle on katnud siseturismi kiire kasv. Kuid ka siseturistide arvu kasv majutusasutustes aeglustub. Pärast eelmise aasta rekordilist 34protsendilist kasvu lisandus tänavu esimesel poolaastal siseturiste majutusasutustes 16%.

ASi Tallink Hotels tegevjuht Aivar Sõerd ennustas juba suvel antud intervjuus, et järgmine aasta tuleb kõigile siinsetele hotellidele raske. "Sügisel käivituvad järgmised uued hotellid. Samas turistide hulk nii kiiresti ei kasva, kui lisanduvad toad," lisas ta.

Tallinki hotellide puhul lootis Sõerd kontsernis saavutatavale sünergiale, kuna tegeletakse nii laevaliinide opereerimise kui ka turistide majutamisega. Praegu ütleb Sõerd, et lisanduvate majutuskohtade omanikud võivad jahtuval turismiturul loota eelkõige õigele tegutsemisele, uute turgude aktiviseerumisele ja lennuliikluse suurendamisele.

Peedu Zeiger on ASi Meriton Hotels juhatuse liige. Meriton Grand Hotell Tallinna kõrval aastaid tühjana seisnud auku on hakanud kerkima müürid. See on Tallinna järgmiste aastate suurim hotellitubade täiendus: Meriton Conference & SPA Hotel. Zeigeril tuleb hotelli valmides 2009. aasta kevadel lahendada küsimus, kuidas see maja klientidega täita. Kuigi uus hotell ei kuulu Meriton Hotelsile, vaid OÜ-le Wextron Vara, hakkab selles juhtimisteenuse lepingu alusel opereerima Meriton Hotels. Ehitatav maja on ühendatud Grand Hotel Tallinnaga ning uues hotellis on 301 hotellituba. Zeigergi loodab sünergiale. Kaht hotelli majandades tekib kokku 465 hotellituba, kuni 700 kohta konverentsideks, bankettideks ja nõupidamisteks, lisaks veekeskus, spaaprotseduurid, kolm restorani, kohvik ja kolm baari.

Keegi ei ütle, et hotelle on liiga palju. "Liiga palju" piiri ei juleta ennustada. Kuid hotellinduses tegutsejad on nõus, et tulevail aastail on keeruline leida kliente kõigisse lisanduvatesse hotellitubadesse.

25. oktoober. Aastavahetuse ööni on jäänud üle kahe kuu. Kas on võimalik leida selleks ööks puhkemaja, kus uut aastat vastu võtta?

Otepää veebileheküljelt leian lingi "Puhkemajad" alt 27 puhkemaja kontaktid. Asun neid mitte eriti suure lootusega läbi helistama.

Saan hulga eitavaid vastuseid. Et lakoonilisteks kujunevaid vestlusi sisukamaks muuta, hakkan pärima, mis ajal aastavahetuseks puhkemaju juba broneeritakse. Ühest vastust ei saagi. Vastused kõiguvad septembrist kuni aastani.

Ja siis saabub õige hetk. Saan kaks aastavahetuse veetmise võimalust järjest. Esimeses kohas tunnistab maja perenaine, et huvi on tuntud palju, kuid konkreetselt ei olegi veel midagi kinni pandud. Lubab ligikaudu 2000 krooni eest leida mu seltskonnale sobiva koha oma puhkemajas. Paraku ei tööta nende veebilehekülg ja maja ise jääb nägemata.

Kuid juba järgmine kõne annab soovitud tulemuse. Ühes end villaks nimetavas puhkemajas pakutakse meile 2500 krooni eest saunaga peretuba läbi kahe korruse. Veebilehekülje pildid näitavad ka rõdult avanevat ilusat vaadet Otepää linnale. Asi on otsustatud.

Edasistest kõnedest midagi lubavat ei tekigi. Ainult äraütlemised, millest huvitavaim: "Isegi kui praegune küsimärgiga broneering lähipäevil ära kukub, siis aastavahetus on selline aeg, kus üheks ööks puhkemaja välja ei annagi."

Lõpptulemus - 27 kontaktist kaks võimalust uusaastaöö ööbimiseks. Kes palju helistada viitsib, võib leida ka tipptähtpäeval Eestis ööbimiskoha.

Meriton Hotels AS paistis eelmisel aastal silma pöörase käibe- ja kasumikasvuga. Kõige selle taga oli kesklinna äärel asuva maatüki müügitehing.

Meriton Hotels käive kasvas möödunud aastal 1,8 korda, jõudes 147,8 miljoni kroonini, ning kasum 60 miljoni võrra, jõudes 78,2 miljoni kroonini.

Konkurendi ASi Tallink Hotel tegevjuht Aivar Sõerd näeb endise rahandusmehena Meritoni numbrid kohe läbi. Ta arutleb, et Meriton Hotelsil on 164 tuba Grand Hotell Tallinnas ja 41 tuba Old Town hotellis. Statistiliselt jääb Tallinna keskmise majutuse hind 1050-1150 krooni juurde.

Sõerdi arvutuste järgi teeb see 100protsendilise täituvuse juures maksimaalseks käibeks ligikaudu 86 miljonit krooni. Hotellide keskmine täituvus jääb aga 57-65% vahele. "Viidates eelnevale, ei tundu tõene, et Meriton Hotels saavutaks mainitud kasumi majutusteenuste müügist," võtab Sõerd kokku.

Meriton Hotelsi juhatuse liige Peedu Zeiger ei teegi saladust, et ettevõtte müügitulu kasvas möödunud aastal vaid 5%, jõudes 81,4 miljonilt kroonilt 85,5 miljonile kroonile. Kasv tuli aga muust äritulust, milleks oli Grand Hotell Tallinn kõrval asuva maatüki müük ettevõttega seotud OÜ-le Wextron Vara. Selliselt on see kajastatud ka ettevõtte eelmise majandusaasta aruandes.

Müügitehingul on siiski tihe seos hotellitegevuse arendamisega. Wextron Vara on asunud sinna ehitama Meriton Conference & SPA Hoteli. 2009. aasta aprillis-mais valmivasse hotelli tuleb 301 hotellituba.

Kuid juba praegu on Meriton Hotels sõlminud hotelli ehitava Wextron Varaga juhtimisteenuste lepingu, mille järgi hakkab uut hotelli opereerima Meriton Hotels.

Praegu tegeleb Meriton Hotels kolme hotelli majandamisega - kõigepealt muidugi endale kuuluva Meriton Grand Hotel Tallinnaga, lisaks osutab firma hotelliteenuseid ka OÜ-le Maranello Vara kuuluvas Meriton Old Town Hotelis ja külalistemajas Villa Mary. Meriton Grand Hotel Tallinna eelmise aasta keskmine täituvus oli 58% ja Meriton Old Town Hoteli vastav näitaja oli 74%.

Tänavuselt aastalt loodab ettevõte uue hotelli ehitustegevuse häireteta jätkumist ning hotellitegevuse aastaeelarve täitumist.

Hotellitegevuse tänavune aastaeelarve on 93,8 miljonit krooni, mis tähendab eelmise aastaga võrreldes 9,7protsendilist kasvu.

Toitlustusettevõtete TOP 2006: Teenustevalik toob kasumit Atlantise nime all tuntud Tartu keskust haldav OÜ Atlant VII viis eelmise aasta hüppelise kasumitõusuga ettevõtte kasumi toitlustusasutuse kohta muljetavaldava 9,6 miljoni kroonini.

Atlant VII eelmise aasta kasum tõusis viie miljoni krooni võrra. Enamik toitlustuskohti ei suuda kogukasuminagi sellist numbrit näidata. Eelmisel aastal oli Eestis vaid neli toitlustusettevõtet, mille kasum küündis viie miljoni kroonini. Atlantise keskusega Tartus aga teeniti kasumit üle üheksa miljoni krooni. Ettevõtte edu peitubki keskuses, kus ei pakuta ainult toitlustust, vaid kuhu on koondatud hulk teineteist toetavaid teenuseid. "Eeldan, et peamine kasumikasv tuligi ööklubi arvelt. Klassikalise restoraniteenuse puhul oleks selline kasumikasv tõesti erakordne," nõustub Atlantise Tartu konkurendi ASi Pere restoranide juhataja Priit Reiman.

Reimani sõnul peitub Atlantise meelelahutuskompleksi edu võti sünergias, mille loovad keskuse suurepärane asukoht, suur teenuste hulk (restoran, konverentsi- ja peosaalid, ööklubi) ning hea juhtimine ja tugev meeskond.

"Meil on just praegu nõupidamine, kus vaatame, et pool miljonit krooni kuus on tõusnud käive teisel korrusel," vastab Atlant VII omanik ja juht Olga Aasav, kui ajakirjanik temalt telefoniintervjuus küsib, kas on ehk tulusa toitlustusäri taga hoopis suur nõudlus konverentsiruumide järele. Ja teisel korrusel konverentsiruumid Atlantise keskuses asuvadki.

Samas ei tõtta Aasav kinnitama, et üks või teine Atlantise keskuse tegevustest on eraldivõetuna määrava tähtsusega ettevõtte edus. Tema sõnul on Atlantis meelelahutuskeskus, kuhu kuuluvad restoran, konverentsikeskus, ööklubi ja suveterrass koos lõbusõidulaevaga Pegasus. "Kõik see kokku moodustab terviku, mis annab võimaluse rahuldada eri klientide soove ning vajadusi. Usun teatud sünergiasse," kinnitab Aasav.

Näitena toob Aasav Atlantises korraldatud seminari, mille juurde saab pakkuda lõuna- ja õhtusööki. Ning kui seminaril osalenud sajast inimesest mõnedki leiavad, et ei taha peale seminari lõppu lahkuda, ja jäävad ööklubisse, siis on see Atlantise jaoks oluline võit. "Meie võimalused täiendavad üksteist ja me võime nendega sisustada terve päeva," leiab Aasav.

Eelmise aasta olulisim areng oli ettevõtte jaoks ööklubi sisekujunduse uuendus. Tänavu jääb tähelepanuväärseimaks saavutuseks usalduse võitmine riiklikul tasemel - toitlustusteenust pakuti Tartus toimunud presidendi vastuvõtul ning Tartu Ülikooli juubelil Tartut külastanud Rootsi kuningannale.

Olga Aasav mäletab, et alates 2003. aastast, aasta pärast Atlantise ülevõtmist, on ettevõte pidevalt Äripäeva toitlustusasutuste TOPi jõudnud. See järjepidevus annab Aasavi arvates kinnitust, et ollakse õigel teel. Nüüd on eesmärk saavutatud taset hoida ja edaspidi müüa võidetud usaldust.

Metoodika Edetabelisse pääsemiseks peab ettevõtte vastavalt majutus- või toitlustustegevus olema käibest vähemalt 51%. Samuti peab ettevõte olema tegutsenud kahel järjestikusel täismajandusaastal.

Tabeli koostamiseks tellis Äripäev justiitsministeeriumi registrikeskusest 2005. aasta majandustulemuste põhjal käibelt valdkonna suurimate ettevõtte andmed. Andmed saadeti ettevõtetele kontrollimiseks ja paluti neid täiendada 2006. aasta majandusnäitajatega. Ettevõtete puhul, kes andmeid ei saatnud, kasutati justiitsministeeriumi registrikeskuse andmeid.

Ettevõtted seatakse pingeritta kuue näitaja põhjal: müügitulu 2006. aastal, selle kasv võrreldes 2005, maksueelne kasum 2006. aastal, kasumi kasv võrreldes 2005, rentaablus aastal 2006 ja omakapitali tootlikkus aastal 2006.

Ettevõtted reastatakse iga näitaja põhjal, iga koht järjestuses annab vastava arvu punkte. Kuue tabeli punktid liidetakse. Võidab kõige vähem punkte kogunud ettevõte.

Kui andmed jõuavad õigel ajal Äripäeva, ent ettevõtet TOPis ei ole: ettevõttel pole olnud aktiivset majandustegevust kahel täielikul majandusaastal (2005-2006); puudusid mõned edetabelisse pääsemise eelduseks olevad finantsnäitajad.

Majutusettevõtete TOPi eesotsas oli mullu AS Sokotel. Peaaegu võrdselt järgnesid AS Dzingel ja AS Taastusravikeskus Viiking.

Toitulustusettevõtete esikolmikus oli teisel kohal tänavune võitja OÜ Atlant VII. Võitja oli aast atagasi AS Liivi Kaubamaja ja kolmanda koha hõivas kiirtoitlustuskett AS Hesburger.

Majutusettevõtete eelmise aasta esikolmik on TOPi esimeses pooles ka tänavu. Dzingel on lausa esikolmiku lõpetaja ja Sokotel tema järel neljas. Taastusravikesksus Viiking on 20. kohal.

Aasta tagasi toonitas Sokotel oma võitu kommenteerides, et lisaks majutusele rõhutakse ka meelelahutuse pakkumisele. Koostööd oli suurendatud ka väljaspool Eestit asuvate edasimüüjatega - reisibüroode ja laevafirmadega.

Teisel kohal olnud Dzingel lõikas loorbereid konverentsikeskusena, kus väljaspool Tallinnat tulijad ka üha enam ööbima hakkavad. Taastusravikeskusele Viiking tõid raha peamiselt soomlastest pensionärid, kes tulid Eestisse tervist parandama.

Toitlustusettevõtete TOPi võitja Liivi Kaubamaja pakub toitlustust Tallinna lennujaamas. Lennujaama läbivate reisijate kasv kasvatas ka Liivi Kaubamaja majandustulemusi.

Atlant VII edu põhjused olid sarnased tänavustega. Ka aasta tagasi rõhutas ettevõtte omanik ja juht Olga Aasav firmasisest sünergiat, mida võimaldab tegutsemine meelelahutuskompleksina. Ühtegi tegutsemisvaldkonda eraldi Aasav esile ei tõstnud.

Hesburgeri juht Toomas Veersalu kummutas eelmise aasta TOPis väiteid, et Hesburger on rämpstoidukett, ja nimetas peamisteks konkurentideks kaupluste kulinaarialette.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 17:09
Otsi:

Ava täpsem otsing