Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kolm rasedust ja üks firma

    Kaks aastat hiljem oli Kati juba teist korda lapseootel, sündimas poeg Markus, kuid midagi polnud muutunud - rasedana oli parim võimalus end hästi tunda mehe kummiga dressides või kõhtu suure passega vanatädi-kleidi alla peites.
    Noored emad olid toonases Eestis rõivaste osas vaeslapse rollis, rasedus näis olevat justkui häbiasi. Kati mõtles, et midagi peaks ette võtma.
    Õmblejakäega emaga kahepeale sai tehtud neli paari pükse ja neid internetis müügiks pakkudes kõik alguse saigi. Neljast paarist sai kaheksa ning Katist sai FIE. Algus oli raske. Kogu teenitud tulu investeeriti tootmisesse. Pikka aega ei saanud ei Kati ega tema ema palka.
    Ema õmbles, Kati tegeles müügiga. Internetis ülespandud kuulutuse peale helistasid hädasolevad lapseootel naised. See kestis umbes aasta, kuni ta tundis, et nii enam jätkata ei saa. Tuli minna edasi.
    Kati rentis ruumi Mustamäele. See oli pisike 15ruutmeetrine pind. Aga asi seegi. Tulid esimesed suuremad kulud - üür, telefon, uuendamist vajasid õmblusmasinad. Kodumasinatest said tööstuslikud ja veel aasta pärast kolis juba toimiv ettevõte suuremale pinnale. Sealt edasi avati juba kauplus Narva mnt 21/23 ruumides.
    2004. aastal sündis OÜ 9 Kuud, samal aastal sündis Kati perre ka kolmas poeg Rasmus.
    Firma arenes stabiilses tempos, selle hind oli toona töö seitse päeva nädalas, seda kõike muidugi laste kõrvalt. Kuid õnneks jagus ka abikäsi - ema, mees, mehe õde ja Kati enda õde. Kuniks oli taas jõutud murdepunktini - midagi peab muutuma. Kanga ostmiseks peab ilmselgelt jääma rohkem aega, kui Kati pooletunnine lõunapaus seda võimaldas.
    Oli aeg palgata lisatööjõudu, tuli teha valik, millega ise tegelema jääda. Valik oli raske, kuid lõpuks otsustas Kati palgata müügitööga tegelema teise inimese. Toona väljavalitud töötaja on seni Kati parem käsi. 2005 avati õmblussalong Viimsis, kus praegu valmib kogu ettevõtte toodang.
    Kati on tegutsenud ettevõtjana nüüdseks seitse aastat. Tal on väike armas kollektiiv: neli töötajat pluss raamatupidaja, tänu kellele on Katil nüüd võimalik tegeleda ka oma hobiga, milleks on tennisemäng, otsida sobivaid kangaid, jälgida moesuundi ja tegeleda ettevõtte arendusega laiemalt.
    Kati klassikaliselt naiseliku ja sooja loomuse taustal ei aimaks tõenäoliselt esmapilgul, et tegemist on ettevõtte juhiga. Kuid ehk on selles süüdi stereotüüpsus ühiskonnas, mis on loonud teatud kuvandi, n-ö klassikalise ärinaise tüübi, mille kohaselt peaks ettevõtlusega tegelevad naised olema kuidagi karmid või direktiivse olemisega?
    Kati on veendunud, et inimesed jagunevad kahte tüüpi. On neid, kes on rahul sellega, mida pakub neile palgatöö: kindel tööaeg, palk igaks teatud kuupäevaks, ei mingit vastutust kõige suhtes, mis puudutab ettevõtet. Ja on teist laadi inimesi, kes julgevad riskida, töötada mõnikord sissetulekuta, uneajast ja vajadusel ka pere kõrvalt. Tema ise kuulub ilmselgelt sellesse teise gruppi.
    Ta jutustab emotsionaalselt, kuidas mõned aastad pärast tema firma loomist tuli sellele turule hulk uusi tegijaid, ega salga, et see mõnevõrra ehmatavalt mõjus. Kati ettevõtjast mees oli siis talle lohutaja ja kindluseandja: "Ole mureta, see on loomulik areng, ei juhtu sinu firmaga midagi."
    Nüüdseks on ebakindlus Katist kadunud, konkurents on pigem edasiviiv nähtus. Kaupluse 9 Kuud profiil ja eripära on sedavõrd isemoodi, et välja on kujunenud kindel klientuur. Palju on ka neid, kes on nende tellijad ja ostjad juba mitmendat ringi. See teeb Kati südame soojaks ja annab jõudu liikuda edasi.
    "Tahan teha midagi, mis pakub mulle huvi. Ainuomanikuna tahan näha, et suudan samm-sammult minna edasi. Areng ei peagi toimuma hüppeliselt, see saab toimuda ka teosammul - läbi mõeldes, laenukoormate all ägisemata," arutleb naine. "Iga uuenduse jaoks on oma aeg ja koht. Ole vaid õigel ajal õiges kohas."
    9 Kuud pakub individuaalset lähenemist kõiges, mis puudutab rasedate riideid: pükste tasuta lühemaks tegemine, individuaaltellimused eri pikkustele ja laiustele. Kati on eesmärgiks seadnud saavutada firma teenustele kvaliteet, mida aastaid tagasi rasedana ise oleks tahtnud kogeda - rasedus ei ole häbiasi, vaid väga eriline periood naise elus.
    Turuseis rasedate rõivaste osas on kirju: palju on maaletoomisega tegelevaid ettevõtteid, kuid omatoodangut ei müü peale Kati kaupluse peaaegu keegi.
    Kati valitud rada pole lihtsate killast - konkureerida maaletoojatega on kohati üsna keeruline, kuivõrd mood on ju ülimalt tundlik. Samas ei ole tehniliselt ega finantsiliselt lihtne tooteid pidevalt uuendada vastavalt moesuuna muutusele. Ka on rasedad kui turusegment siiski suhteliselt piiratud, kuivõrd rasedaid on kogu naissoo hulgas ju alati siiski kindel protsent ja mitte rohkem.
    Sellele vaatamata on kõik kaupluse 9 Kuud tooted vägagi moodsad ja trenditeadlikud ning nõudlikud Eesti naised saavad ka lapseootuse ajal välja näha moekad ja kenad.
    Paljud on tunnistanud, et on mõlgutanud pikemat aega endas mõtet luua oma ettevõte, kuid see on siiski seesmise ebakindluse ja oma raha kaotamise hirmust seisma jäänud. Kati möönab, et temas seda hirmu riskida polnud, kuivõrd sattus ettevõtlusse pisut kogemata ja pikemaid plaane tegemata, asjad lihtsalt kujunesid niisuguselt.
    Kuid samas on ta kindel, et temast poleks kindlasti saanud ettevõtjat, kui tal poleks olnud piisavalt tahet ning riskijulgust.
    Nüüd, olles näinud selleks mitu aastat vaeva, on Katil üsna selge prioriteet kodu ja pere suhtes. Kati on väga perenaiselik ja kodukeskne, perega tehakse ja ollakse palju koos. Kui on midagi, mida ei saa teha kogu perega, jääb see asi pigem tegemata.
    Fotod: Indrek Susi
    Autor: Kairi Härma
  • Hetkel kuum
Heleri Michalski: tulevik on ülitundlike inimeste päralt, enesekehtestamine tuleb kasuks juba nüüd
20–30% inimestest on ümberringi toimuva suhtes tavapärasest märksa tähelepanelikumad ja tundlikumad, mistõttu ohustavad neid töökeskkonnas ülesõitmine ja isegi kiusamine. Vajadus niisuguste inimeste järele aga üha kasvab, kirjutab tööelu kogemusnõustaja ja kommunikatsiooniekspert Heleri Michalski.
20–30% inimestest on ümberringi toimuva suhtes tavapärasest märksa tähelepanelikumad ja tundlikumad, mistõttu ohustavad neid töökeskkonnas ülesõitmine ja isegi kiusamine. Vajadus niisuguste inimeste järele aga üha kasvab, kirjutab tööelu kogemusnõustaja ja kommunikatsiooniekspert Heleri Michalski.
Indexo teenis pensioniäriga kasumit, kuid grupi uue panga arendamine viis kahjumini
Läti pensionihaldusfirma Indexo kasvatas aastaga kliendibaasi 24% ning hallatavad varad suurenesid 61%.
Läti pensionihaldusfirma Indexo kasvatas aastaga kliendibaasi 24% ning hallatavad varad suurenesid 61%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Heleri Michalski: tulevik on ülitundlike inimeste päralt, enesekehtestamine tuleb kasuks juba nüüd
20–30% inimestest on ümberringi toimuva suhtes tavapärasest märksa tähelepanelikumad ja tundlikumad, mistõttu ohustavad neid töökeskkonnas ülesõitmine ja isegi kiusamine. Vajadus niisuguste inimeste järele aga üha kasvab, kirjutab tööelu kogemusnõustaja ja kommunikatsiooniekspert Heleri Michalski.
20–30% inimestest on ümberringi toimuva suhtes tavapärasest märksa tähelepanelikumad ja tundlikumad, mistõttu ohustavad neid töökeskkonnas ülesõitmine ja isegi kiusamine. Vajadus niisuguste inimeste järele aga üha kasvab, kirjutab tööelu kogemusnõustaja ja kommunikatsiooniekspert Heleri Michalski.
Tänasest on meil Eesti Rohetehnoloogia Liit
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Raadiohommikus: edukad investeeringud ja tume ravimiäri
Äripäeva raadio kolmapäevases hommikuprogrammis räägime nii eluasemeturust, logistika- ja transpordiärist, investeerimisest kui ka ravimiäri pahupoolest.
Äripäeva raadio kolmapäevases hommikuprogrammis räägime nii eluasemeturust, logistika- ja transpordiärist, investeerimisest kui ka ravimiäri pahupoolest.
Hagen Bikes jätkab uue omaniku all ja pakub kompensatsiooni
First Northi börsil noteeritud ja pankrotti läinud Hagen Bikesi tootmine jätkub uue omaniku all ja endistele investoritele pakutakse kompensatsiooni ratta soetamisel.
First Northi börsil noteeritud ja pankrotti läinud Hagen Bikesi tootmine jätkub uue omaniku all ja endistele investoritele pakutakse kompensatsiooni ratta soetamisel.