Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Läti võtab maksu raskeveokitelt
Üle 12 tonni kaaluvatel veokitel tuleb eelnõu järgi teemaksu tasuda keskmiselt 44-154 krooni ööpäeva eest, kirjutas majandusleht Biznes & Baltija. Kõik olulisemad suunad lähevad maksu alla. Maksust külavahe- ja metsateid mööda sõites mööda hiilida on keeruline, kirjutas leht.
"Igal juhul on see meile suur väljaminek," ütles kaubaveofirma Ebrex Eesti juht Erik Laidvee, kuid tema sõnul on see siiski mõnevõrra vähem kui mõnele muule ettevõttele, kellel naaberriigis tütarettevõtet pole.
Ebrex Eesti juhi sõnul käib neil kaubavedu Euroopasse pigem laevadega kui mööda maanteed. Laidvee märkis, et neil on Lätis oma ettevõte, kus tegutseb ligi 5-6 raskeveokit, millest enamik kannab Läti numbrimärki. Eelnõu kohaselt ei pääse teedemaksust ka nn oma veokid, kuid võrreldes välismaist numbrimärki kandvate veokitega tasuvad need maanteemaksu tervelt 5 latti (ca 100 krooni) vähem. Laidvee leiab, et erinevate summade nõudmine on ebaõiglane. "Igal juhul on see meile suur väljaminek," ohkas Laidvee.
Maksu suurus sõltuks eelnõu järgi heitgaaside hulgast, rattatelgede arvust ning riigis viibitud ajast.
Vinjettide süsteemi sisseseadmist põhjendab Läti sideministeerium just vajadusega maksustada Läti riigist läbi sõitvad veokid, mis kulutavad Läti teid ja saastavad õhku, kuid ei jäta selle eest riiki midagi. Kogu maksutulust moodustab nende osa aga vaid 8,8% - põhikoorem langeb Läti enda vedajatele.
Maksu kogumist hakkab haldama Läti sideministeerium eesotsas minister Ainars Šlesersiga. Valitsuse eelnõu peab kinnitama parlament.
Erinevalt Lätist on Eesti raskeveokite maksustamise plaanist loobunud.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi transpordi asekantsleri Eero Pärgmäe sõnul kaaluti tuleva aasta eelarve koostamisel ka raskeveokitele teemaksu kehtestamist, kuid see ei osutunud kuigi mõttekaks.
"Meil on juba olemas raskeveoki registreerimismaks, mida ettevõtjad tasuvad igal aastal. Küll aga ei ole ei tee- ega ajapõhist maksu. 2009. aasta eelarve koostamise raames ministeerium analüüsis raskeveokite teekasutuse või ajapõhise maksu kehtestamise võimalusi ja leiti, et see ei ole mõttekas, kuna kõige suurema koormuse saaksid Eesti enda vedajad ja riigi konkurentsivõime huvides ei ole mõtet neid kulusid tõsta. Ministeeriumi seisukoht selles küsimuses on sama," vastas Pärgmäe aripaev.ee küsimusele, kas ka Eestil on sarnaselt Lätiga kavas maksustada raskeveokite maanteede kasutus.