Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti autotööstus sõitis vastu seina

    "Kogused on kukkunud 40 protsenti," sõnas autotööstustele siseinterjöörimaterjale tootva Mistra-Autexi juhatuse esimees Priit Tamm suures osas Ameerika turule mõeldud Volvo kallite mudelite kohta.
    Järsk kukkumine juhtus oktoobris ja vaatamata läinud aasta edukatele läbirääkimistele Volkswageniga polnud tekkinud tühjale kohale kohe midagi panna. "Jälle jäime aasta hiljaks," sõnas Tamm, kellele meenus 1998. aasta, kui rublakriisi tõttu kukkus neil ära Vene turg ja alles 1999. aastal alustati Volvoga. Kuigi Volkswageni tulekut peab Tamm puhtaks vedamiseks ja 100miljoniliseks tehinguks, on selle vilju võimalik maitsta alles 2009. aasta lõpus.
    Seni peab Mistra-Autex oma tootmist koomale tõmbama ja umbes 209 töötajast 51 koondama.
    "Tootmine jooksis täiskiirusel vastu seina ja praegu on väga kõvasti kokku tõmmatud," selgitas sisuliselt kõikidele Euroopas tuntud automarkidele lisavarustust tootva Meteci grupi juhatuse esimees Toomas Lepp, nimetades kurja juureks kunstlikult tekitatud defitsiiti.
    Paar aastat tagasi kasvanud nõudlus viis suure laovaruni, et klient ootama ei peaks. Suveks, mil tööstus täistuuridel käis, polnud aga tellimustele enam lõppkliente. Metecit tabas kurb tõde novembris.
    "Arvestame, et käive meie klientidelt väheneb 30-35 protsenti. See on kõige mustema stsenaariumi korral," kirjeldab Lepp Meteci autotööstusega seotud segmenti.
    Suurel Keila ja Haapsalu tööandjal PKC Eesti ASil, mis veel aasta esimeses pooles oli kasumit, käivet ja töötajate arvu kasvatanud, on nüüd teine olukord. "Paistab, et Haapsalus peame detsembris kasutama osalist tööaega," sõnas muu hulgas veoautodele ja bussidele juhtmeköidiseid ning ühenduskaableid valmistava ettevõtte juhatuse esimees Jani Kiljala. "Ma ei saa öelda, et see juhtub, ja ma ei saa öelda, et seda ei juhtu," vastas ta küsimusele koondamiste kohta. Mitu protsenti on tootmine vähenenud, Kiljala ei kommenteerinud.
    Aasta tagasi juhuse tõttu autotööstusest pea täielikult irdunud PreDe ASi juht Armand Andres Pajuste on õnnelik. "Hea, et meil ei ole selles sektoris palju vaja toimetata," ütles Pajuste.
    "Kes on tugevalt autotööstusega seotud, neil läheb kindlasti raskeks. Olen selles veendunud. Meil on see maht aga nii väike, et kui see ka väheneb poole võrra, siis on see mõni protsent käibest," lausus Tartu suurtootja Hanza Tarkoni juhatuse liige Villu Ehrlich.
    Kuigi võiks arvata, et Eesti allhankijad tervitavad avasüli riikide rahasüste hinge vaakuvatele autotööstustele, pole see üldsegi nii.
    Kui üldine meelestatus toetuste suhtes on ettevaatlik, siis näiteks Lepp on isegi nende vastu. "Pigem näeksin meile suuremat šanssi, kui toetusi ei tuleks," sõnas ta lootuses, et kriis väiksemad tegijad turult välja sööb.
    Möödunud nädalal teatas General Motors, et ettevõtte kokkukukkumine võib olla vaid nädalate küsimus, sama saatusega seisab silmitsi ka Chrysler. Ford usub, et peab vastu veel aasta lõpuni, kuid edasises polnud enam kindel.
    Need uudised ajasid USA valituse tagajalgadele, kuna ainuüksi ühe suure autogigandi langemisel jääks järgmisel aastal Ühendriikides tööta kuni 2,5 miljonit inimest.
    Et seda vältida, ongi jänkide valitsus hakanud otsima kompromissi autotööstustele 25 miljardi dollari (310 miljardit krooni) andmise osas, mis hädasolijate endi sõnul aitaks neil järgmise aasta vastu pidada.
    Sellega on USA sillutanud tee ülemaailmseks autotööstuste päästerahastamise sõjaks. Sarnaselt USAga nõuavad tööstused toetust nüüd ka Euroopas, Hiinas ja Jaapanis. Paljude ekspertide hinnangul oleks survele järele andmine halvim võimalikest variantidest.
    "Praegu võib olla liikmesriikidel suurem kiusatus tööstustele raha jagada ja oma majanduslikud probleemid naaberriikidele üle kanda. See aga üksnes halvendaks majanduslikke raskusi," sõnas ELi konkurentsivolinik Neelie Kroes ja lootis, et Euroopas leitakse olukorrale parem ja efektiivsem lahendus.
    Euroopas vähenes oktoobris autode müük 15 protsenti, mistõttu teevad autoettevõtted hoolimata Kroesi avaldustest lobitööd ELilt 40 miljardi eurose (626 miljardit krooni) laenu saamiseks. Nii autotootjad kui ka -vahendajad avaldavad võimudele tugevat survet, soovides kas kollektiivset tegutsemist või päästerahastamist liikmesriikidesiseselt.
    Jüri Tümanok, ABF Baltic ASi juhatuse esimees
    Väga selgelt on tellimuste maht vähenenud selles kvartalis ja ka järgmise kvartali mahud on oluliselt väiksemad. Näiteks detailid Bentleyle kadusid täiesti ära. See moodustas ikka märkimisväärse osa.
    Et see langus nii sügavale kukkus, oli küll üllatus. Meile on teada tehased, mis on oma tootmise kolmeks-neljaks nädalaks seisma pannud.
    Praegu pole küll näha, millal turg uuesti käima läheb. Tänaseks oleme pidanud kaks kolmandikku oma töötajatest koondama.
    Mis puudutab riikidepoolset abi, siis kitsarinnaline lähenemine oleks see, et muidugi peaks toetama. Tegelikult on see aga mitme otsaga asi ja peaks olema palju laiemalt läbi mõeldud.
    Aleksei Hõbemägi, Eesti Masinatööstuse Liidu arendusdirektor
    Autotööstuste olukord on juba päris paljudele ettevõtetele mõjunud. On selge, et kui suured tööstused tellimusi vähendavad, väheneb ka meie ettevõtete müügitulu.
    Kindlasti peaks maailma autotööstust tervikuna rahaliselt toetama. Minu arvates tuleks seda teha juba tööstusharu tuleviku nimel. Kui juba riigid juhivad finantssektoreid, siis oleks isegi olulisem võtta kasutusele meetmeid tootmise ja töökohtade säilitamiseks. Auto on tänapäeva majanduses sellisel positsioonil, et ilma selleta majandus lihtsalt ei toimi.
    Illustreerimaks autotranspordi vajalikkust, võib vaadata lumetormist esmaspäeva. Kuigi kõigile soovitati autodega mitte välja minna, olid kõik teed autobusse ja suuri veomasinaid täis.
  • Hetkel kuum
Teadlane: kuidas päästa noored passiivsusest
Eesti noorte poliitiline ja ühiskondlik aktiivsus ning panustamine kooli, kogukonna või ühiskonna tegemistesse jääb rahvusvaheliselt alla keskmise, kirjutab sotsioloog ja haridusteadlane Meril Ümarik.
Eesti noorte poliitiline ja ühiskondlik aktiivsus ning panustamine kooli, kogukonna või ühiskonna tegemistesse jääb rahvusvaheliselt alla keskmise, kirjutab sotsioloog ja haridusteadlane Meril Ümarik.
Prognoosid viitavad tänavusele maailmakaubanduse olulisele kasvule
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Mitmesaja ettevõtte mentor: proovige teinekord turge, mis pole Läti
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Tänasest on meil Eesti Rohetehnoloogia Liit
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Tasuta finantsplatvorm äridele Wallesteri ettevõtte poolt – enam ei ole ühtegi kaarditasu!
Firma kulude kontrollimine on äritegevuses väga oluline, mille puhul te saate meeldiva boonuse oma rahalise kokkuhoiu näol. Selles kontekstis on Wallester Business teie kindel partner, kes muudab kulude juhtimise lihtsamaks, odavamaks ja mugavamaks. See Eesti fintech-firma Wallesteri platvorm võib põhjalikult muuta suhtumist finantside juhtimisse igas tänapäeva ettevõttes. See ei ole liialdus!
Firma kulude kontrollimine on äritegevuses väga oluline, mille puhul te saate meeldiva boonuse oma rahalise kokkuhoiu näol. Selles kontekstis on Wallester Business teie kindel partner, kes muudab kulude juhtimise lihtsamaks, odavamaks ja mugavamaks. See Eesti fintech-firma Wallesteri platvorm võib põhjalikult muuta suhtumist finantside juhtimisse igas tänapäeva ettevõttes. See ei ole liialdus!
Raadiohommikus: börsitulemustest, kinnisvarast ja puidutööstusest
Esmaspäevases Äripäeva raadio hommikuprogrammis saab kuulda värskeima börsifirma Infortari tulemustest, kuid teeme juttu ka Tele2 juhiga ning räägime olukorrast puidutööstuses ja kinnisvaraturul.
Esmaspäevases Äripäeva raadio hommikuprogrammis saab kuulda värskeima börsifirma Infortari tulemustest, kuid teeme juttu ka Tele2 juhiga ning räägime olukorrast puidutööstuses ja kinnisvaraturul.