Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Toiduäri alasi ja haamri vahel

    "Sel aastal on toidutööstusele kõige suurem väljakutse hinnasurve. Ühelt poolt teame, et maailmas veavad kütuste ja toorainete hinnad inflatsiooni. Teisalt on tunda tarbijate survet langetada hindu," rääkis toiduliidu juht Sirje Potisepp eile liidu tellitud ja TNS EMORi tehtud 2010. aasta Eesti jaekaubanduse seire tulemuste esitlusel.
    Tema kinnitusel pole Eestis tarbijate ostujõud tõusnud ning ka sisetarbimine kasvas eelmisel aastal vaid 5 protsenti. "Sisetarbimise kasvu ei julge me eriti oodata ka sel aastal," sõnas Potisepp.
    Ka pakkematerjali hind kerkib. Toidutööstuste juhid kinnitavad, et suurim ebakindlus on seotud toorainete hindadega. "Praegu ikkagi tundub, et nii põhitooraine liha kui ka toetava tooraine pakkematerjali hinnad on tõusuteel," rääkis Maag Lihatööstus ASi juht Olle Horm.
    Teise suure väljakutsena tõi ta välja konkurentsis ellujäämise ja oma turuosa kasvatamise. "Erinevalt piimast ja leivast on lihatööstusi kokku üle saja ja esimese kümne vahel on halastamatu konkurents," märkis Horm.
    ASi Leibur juht Asso Lankots möönis, et leivatööstuses oli surve tooraine kallinemise tõttu eelmisel aastal oluliselt teravamalt tunda kui praegu. "Praegu ei saa öelda, et oleksime teravalt kahe tule vahel. Samas peame vaatama, kuidas lisanduvaid kulusid katta, kuna sügisel oli valmistoodete hinnatõus väiksem kui tooraine hinnatõus," nentis ta.
    Jaeseire uuring kinnitab, et Eesti inimesed otsivad üha enam võimalusi osta soodushinnaga kaupu ning on soodsamate ostude tegemiseks nõus külastama mitut eri kauplust.
    Kolm neljandikku elanikest võrdleb enne millegi ostmist toodete hindu ning koguni 66 protsenti tarbijaist valib toote odavamate hulgast. "Oht seisneb selles, et importtooted hõivavad poodides üha suurema osa ning toodete puhul võib aset leida kvaliteedi langus," lausus Potisepp.
    Töösturid kvaliteedis järeleandmisi ei tee. Kuigi tarbijad eelistavad üha rohkem soodsama hinnaga kaupu, ei kavatse tööstused toidu kvaliteedi suhtes järeleandmisi teha. Olle Hormi sõnul on Maagil madalama hinnaklassi tooted olemas juba mitu aastat ja nende sisu on olnud stabiilne. "Kuidagi tuleb tooraine hinnatõusuga hakkama saada, aga mitte toote kvaliteedi arvel," lausus ta.
    Viimasel ajal on Hormi kinnitusel uuesti hakanud kasvama kallimate toodete müük, samuti ostetakse endiselt hästi odavamaid tooteid. Tagasi on läinud n-ö keskmise ehk siis määratlemata hinnaklassi toodete müük. "Endiselt on olemas tarbija, kes on nõus käima välja rohkem raha kallima toote eest, ja tarbija, kes ostab ainult odavat kaupa," rääkis ta.
    Leivatööstuses on Asso Lankotsi sõnul määravad kaks asja: kas konkreetse toote maitse või hind. "Peaksin viitama Leiburi eelmise aasta uudistootele Saib, mis tõusis Eestis enimmüüdavaks rukkijahust tooteks, samas kui selle kilo- ja müügihind on märkimisväärsemalt kõrgem kui teistel," selgitas ta, et leivatoodete puhul vaadatakse esmalt toote omadust ja maitset.
    Kampaaniad aitavad käivet turgutada. Leibur pole Lankotsi kinnitusel kvaliteedis järele andnud, kuid on olnud sunnitud müüma kvaliteetseid tooteid odavamalt või tegema suuremaid kampaaniaallahindlusi. "Väga suur osa käibest tuleb mitmesuguste sooduspakkumiste kaudu, mida teeme. See osakaal tõuseb pidevalt ja see kinnitab asjaolu, et soodsam hind on inimestele oluline," möönis ta.
    Jaeseire uuringust selgub, et jaekettide oma kaubamärkide konkurents suureneb. Kui 2002. aastal oli nende osa Eestis alla protsendi, 2008. aastal alla 5%, siis mullu on nende osa tõusnud üle 8%. Omatooteist enim tarbitakse mittealkohoolseid jooke, piima- ja pagaritooteid.
    Toiduliidu juhi Sirje Potisepa kinnitusel on kaubanduskettide huvi omatoodete vastu suur, sest kui toodet ostetakse sisse odavamalt, on selle müügilt võimalik teenida ka rohkem kasu. "Omakaubamärkide pealetung jaekaubanduses pärsib tootearendust ning lisaks saab tarbija järjest vähem aru, mis on kauba tootjamaa," viitas ta negatiivsetele mõjudele.
    Ka Leiburi juht Asso Lankots nõustus, et viimasel ajal on omamärkide müük järsult tõusnud.
  • Hetkel kuum
Teadlane: kuidas päästa noored passiivsusest
Eesti noorte poliitiline ja ühiskondlik aktiivsus ning panustamine kooli, kogukonna või ühiskonna tegemistesse jääb rahvusvaheliselt alla keskmise, kirjutab sotsioloog ja haridusteadlane Meril Ümarik.
Eesti noorte poliitiline ja ühiskondlik aktiivsus ning panustamine kooli, kogukonna või ühiskonna tegemistesse jääb rahvusvaheliselt alla keskmise, kirjutab sotsioloog ja haridusteadlane Meril Ümarik.
Šiauliu Bankas vedas Balti koondindeksi rohelisse
Kuna Šiauliu Bankase aktsiatega kaubeldi teisipäeval enim ning aktsia tõusis märkimisväärselt, tõusis Balti koondindeks +0,15% ning Vilniuse börs kerkis +0,45%. Tallinna turg taganes -0,04% ning Riia börs langes -1,89%.
Kuna Šiauliu Bankase aktsiatega kaubeldi teisipäeval enim ning aktsia tõusis märkimisväärselt, tõusis Balti koondindeks +0,15% ning Vilniuse börs kerkis +0,45%. Tallinna turg taganes -0,04% ning Riia börs langes -1,89%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Mitmesaja ettevõtte mentor: proovige teinekord turge, mis pole Läti
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Tänasest on meil Eesti Rohetehnoloogia Liit
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eksperdid: infoturbestandard tõstab erasektoris teenuste kvaliteeti
Lühendi E-ITS järgi tuntud Eesti infoturbestandardit peavad rakendama väga erinevad asutused ja ettevõtted. Kuidas see neid mõjutab?
Lühendi E-ITS järgi tuntud Eesti infoturbestandardit peavad rakendama väga erinevad asutused ja ettevõtted. Kuidas see neid mõjutab?
FT: luureteenistused hoiatavad Venemaa sabotaaži eest üle Euroopa
Euroopa luureteenistused on hoiatanud oma riikide valitsusi, et Venemaa kavandab vägivallaga sabotaaži üle Euroopa, liikudes lääneriikide vastu suunatud püsivasse konflikti, vahendab Financial Times.
Euroopa luureteenistused on hoiatanud oma riikide valitsusi, et Venemaa kavandab vägivallaga sabotaaži üle Euroopa, liikudes lääneriikide vastu suunatud püsivasse konflikti, vahendab Financial Times.