Reede 20. jaanuar 2017

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Alibaba sööstab raha järele

19. september 2014, 00:00

Täna börsidebüüti tegev Hiina e-kaubandusfirma Alibaba Group Holding on aktsiate avaliku esmaemissiooniga (IPO) pannud investorkonna üle maailma kihama. Kas Eesti investoritel tasub Alibaba aktsiaid osta?

Pärast aastaid kestnud spekulatsioone ja ­ootamist saab täna lõpuks teoks Alibaba IPO, mis suure tõenäosusega võib olla läbi aegade suurim börsilt raha kaasamine. Mõistagi pööratakse sellele palju tähelepanu üle kogu maailma, mitte ­ainult USAs, kus firma läheb börsile, ning Hiinas, kust Alibaba pärit on.

Kirjutades seda lugu USA aja järgi kaks päeva enne börsidebüüti, on investorite ja analüütikute meelestatus väga positiivne. Firma tõstis just IPO-hinna vahemiku 66–68 dollarini ning enamiku hinnangul on endiselt tegu madala hinnaga. Kokku plaanib Alibaba emiteerida 320,1 miljonit aktsiat, mis pakkumisvahemiku ülemise otsa puhul tooks sisse 21,8 miljardit dollarit. Pole aga välistatud, et IPO toimub kõrgema hinna juures (kuni 70 dollarit), mis tähendaks läbi aegade suurimat IPOt. Senine rekord pärineb 2010. aastast, kui Agricultural Bank of China kaasas veidi enam kui 22 miljardit dollarit.

Plussid ja miinused. Alibaba muudab investoritele atraktiivseks väga tugev bilanss, hea rahavoog, tugev turuosa kodumaal Hiinas, meeletu globaalse laienemise potentsiaal ning atraktiivsed valuatsioonid, mis löövad konkurentide ja teiste internetifirmade omi.

Wedbush Securitiesi andmeil on Alibaba EBITDA ehk kulumieelse kasumi marginaal 59%, mis on kümneliikmelises võrdlusgrupis parim näitaja. Sellesse gruppi kuuluvad ka Google, Facebook, Amazon, Baidu ja Twitter. Firmal on 8 miljardit dollarit rahalisi vahendeid ehk 50% rohkem kui Amazonil.

Alibaba turuväärtus IPO hetkel oleks umbes 168 miljardit dollarit, mis oleks 29 korda suurem nende 2015. aasta märtsis lõppeva majandusaasta kasumist. Hiina suurima otsingumootori Baidu aktsia kaupleb umbes 34 korda kallimalt prognoositavast kasumist. Hiina suurima internetifirma Tencent Holdings ettevaatav hinna ja kasumi suhe (P/E) on 37 ning Amazoni aktsial lausa 135.

Kõik ei pääse ligi. Jaeinvestorite ja tegelikult ka paljude institutsionaalsete investorite probleem seisneb paraku selles, et nad ei saa IPOst osa võtta. Vaatamata massilisele rahakaasamisele on investorite ring ikkagi suhteliselt ahtake, mistõttu on isegi osa USA suuri investeerimisfirmasid jäetud ukse taha.

Eesti investoritel ja jaeinvestoritel üle maailma õnnestub alles reedel aktsiaid järelturult osta. Arvestades nõudlust ning kära selle IPO ümber, arvan, et jaeinvestorid saavad hakata aktsiaid NYSE-lt ostma parimal juhul umbes 85 dollari pealt. Päris suur tõenäosus on aga, et hind lendab turu avanemise hetkeks üle 100 dollari. Mäletame veel, kui Facebook tuli kaks ja pool aastat tagasi börsile ning milline fopaa sellele järgnes. Kõrge hinnatasemega turule tulnud Facebooki aktsia langes järgnenud nelja kuuga üle 50%, kuigi pärast seda on aktsia hind neljakordistunud.

Sama stsenaariumi kordumist on Alibaba puhul raske ette näha. Esiteks pole nende IPO hinnastatud nii kallilt, kui oli Facebooki oma. Teiseks on Alibaba ärimudel palju tugevam ja see toob juba praegu sisse meeletus koguses raha. Börsile tulles polnud Facebook veel nutitelefonides reklaamimist prioriteediks seadnud ja nende ärimudel oli kaheldav. Alibaba puhul seda kartust ei ole. Firma on öelnud, et pärast börsidebüüti võetakse sihikule USA ja Euroopa turud. Kui see neil õnnestub, peaks firma väärtus vähemalt kahe-, kui mitte kolmekordistuma. Kui see kohe ei õnnestu, on neil endiselt Hiina turg, kus interneti kasutajate hulk kasvab mühinal.

Atraktiivsed alternatiivid. Investorid, kes tahavad veidi oodata ja vaadata, kuhu Alibaba aktsia liigub, või kelle jaoks tundub esimeste päevade hind liiga kõrge, võivad pilgu pöörata hoopis konkurentide poole. Nimelt on suurfirmad sunnitud Alibabale portfellis ruumi tegema ja müünud teiste internetifirmade aktsiaid. Ajalooliselt on näha, et suurte IPOde eel ongi müüdud konkurentide aktsiaid. Kui hiiglaslikule IPO-le eelnenud nädalal on S&P 500 olnud ajalooliselt 0,7% miinuses, siis IPO-le järgnenud nädalal on indeks rallinud keskmiselt 3,3%.

Miks mitte siis osta lühiajaliselt teiste internetifirmade aktsiaid? Võtame näiteks Yahoo, kellele kuulub 22,4% Alibabast ja kes müüb osa sellest IPO käigus maha ning on lubanud saadud rahast vähemalt 50% investoritele tagastada. See 22,4% oleks Alibaba 68dollarilise aktsia hinna juures väärt umbes 37,6 miljardit dollarit. Yahoo turuväärtus kolmapäevase seisuga oli 42,5 miljardit dollarit. Kui me lahutame sellest Alibaba osaluse, Yahoo Japani väärtuse (7,8 mld dollarit), rahalised vahendid (4,3 mld dollarit) ning liidame 1,1 miljardi dollari eest võlga, siis Yahoo tegelik väärtus on –8,3 miljardit dollarit. See on küll lihtsustatud arvutus, aga illustreerib ilmekalt, kui allahinnatud Yahoo tegelikult on.

Ja miks mitte vaadata ka Amazoni poole. Amazon on endiselt tugev kasvulugu, innovatsioon on tugev ning müük kasvab. Jah, nende kasumi-hinna suhe on müstiliselt kõrge (851), kuid aktsia on tulnud oma enam kui 400dollarilisest tipust alla 323 dollari peale. Kindlasti ei ole aga need ainsad firmad. Veel ühe alternatiivse investeerimisvõimalusena tasuks tähelepanu pöörata Euroopa ja USA kullerifirmadele.

�rip�ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
18. September 2014, 18:41
Otsi:

Ava täpsem otsing