Soome kasinad väljavaated jätavad Võrumaa eduka külmaks

27. oktoober 2014, 00:01
Võrumaa ettevõte Private Project tuli maakonna TOPis 9. kohale
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20141027/NEWS/141029899/AR/0/AR-141029899.jpg

Tänavuses Äripäeva Võrumaa edukamate ettevõtete tabelis üheksanda koha hõivanud mööblitootja Private Project müüb kogu kauba Soome, sealsetest kehvadest väljavaadetest firma end häirida ei lase.

Ettevõte on justkui kass, kes kõnnib omapäi – firmal pole isegi oma kodulehte ning ennast Eestis reklaamima ei kipu. Pea kogu toodang läheb üle lahe, Eesti turg moodustab koguturust ainult veidi üle ühe protsendi. Firma üks omanikke Anti Joonas peab Soome turgu sissetallatud rajaks ning põhjanaabritele ennustatavad kehvad majandusväljavaated teda ei morjenda. 

Kasvatasite möödunud aastal käivet 51%. Kuidas selline kasv tuli?

Oleme siiski väike ettevõte ja õnnestunud aasta puhul on võimalik ka äkilisem käibekasv. Samuti oleme viimastel aastatel Swedbanki toel hankinud vägagi kaasaegseid tootmisseadmeid, mille abil oleme vähendanud käsitöö osakaalu ja saanud tootmismahtu kasvatada. 

Mida tähendab teie jaoks olla maakonna üks edukamaid ettevõtteid?

Meeldiv ikka. Muidugi pole meil eraldi eesmärki saavutada paremaid edetabelikohti. Kui enda tööd hästi ja kvaliteetselt teha, siis head tulemused tulevad iseenesest. Ma arvan, et olulisem on hea edetabelikoht kollektiivile tervikuna – olla osa edukast ettevõttest.

Toodate eritellimusel mööblit ning turustate enamiku oma toodangust Soome. Kas see oli algusest peale nii kavandatud?

Eraldiseisvat plaani kui sellist pole olnud. Meie plaan oli toota võimalikult kvaliteetset tipptasemel mööblit.

Teisalt teadmine Soome turu võimalikkusest on aga olnud küll. Kogu meie klientuur on praegu teisel pool lahte ning see on meie jaoks sissetallatud rada, milles me ei plaani muudatusi teha.

Kuna Soome turg on teil konkurentsitult põhiturg, siis kas ettevõtjana ei tundu teile, et ühele turule panustamine võiks olla ohtlik?

Tunnen enda Soome klientuuri juba 15 aastat. Kuna me ei tooda allahankijana poekettidele või edasimüüjatele, vaid otse klientidele, siis meie klientuur on olnud kogu aeg maksuvõimelisem ja jõukam kontingent. Meie klientuur on pika ajalooga ning nende elu ei sõltu reeglina nii palju üldisest majanduspildist. Lihtsamalt öelduna on meie klientuur olnud edukas juba mitmeid põlvkondi järjest. Nende finantsvõimekus on akumuleerunud niivõrd suureks.

Soome majandusprognoosid tulevikuks pole just eriti head. Kas see mõjutab kuidagi ka teie ettevõtet?

Muidugi ei saa öelda, et see meid üldsegi ei huvita, jälgin kindlasti. Samas, ega sellest suurt abi ole, kui majandustulemuste langust karta. Kui näiteks Skandinaavias ei lähe eriti hästi, siis meie lähiriikides läheb ilmselt veel kehvemini. Selles mõttes pole valikuvõimalus suur. 

Valmistate eritellimusel mööblit. Kas see tähendab, et inimene võib oma joonisega teie kontorisse tulla ning öelda, et tahab just nimelt sellist mööblitükki?

Teoreetiliselt küll. Kui inimesel on kindel idee, foto või on joonistanud eskiisi, siis vaadatakse see üle, ettevõte annab oma kommentaarid, seejärel tehakse eelarve, kuhu on arvestatud juba ka konstruktori joonis. Siis vaatab klient eelarve ja joonise üle ning kui kõik sobib, läheb asi tootmisesse.

Kuidas eritellimuste vastuvõtmine praktikas töötab?

Kui meie ettevõttest rääkida, siis meil on stabiilne ja kindel Soome sisearhitektide võrk, lisaks sellele ka klientide võrk, kes tahavad teha koostööd ainult meiega. Me oleme tööga väga koormatud. Seetõttu pole me end kusagil ka reklaaminud – ei portaalides ega muudes andmepankades. Kui meid hakkaksid inimesed pommitama hinnapäringutega, siis on meil kaks varianti: kas viisakalt ära öelda või peaks keegi kogu aeg hinnapakkumistega tegelema. Viimane oleks aga meie ettevõtte puhul suhteliselt perspektiivitu.

Missuguse kõige huvitavama mööblivalmistamiskogemuse võite oma kogemustepagasist välja tuua?

Eks me teeme kõik oma tööd nii, et hea tunne jääks sisse. Mis puudutab aga näiteks omapärast välimust, võiks välja tulla Helsingi Vantaa lennujaama Muumi Shop kaupluse, kus on meie tehtud väga vaba kujuga mööbel. Teine näide oleks Helsingi Stockmanni Akadeemiline Raamatupood. Tegime sinna nii uut mööblit kui ka kaasajastasime vanemat. 

Kas ja missuguseid muudatusi või investeeringuid plaanite tulevikuks?

Mõelnud oleme investeeringutele küll. Olemasolev tootmispind hakkab meile väikseks jääma ning meil mõlgub peas plaan, et võiks tootmispinda laiendada. Lisaks on meil idee ka seadmete parki täiendada.

Kuidas läheb teie ettevõttel tänavu?

Usun, et majandustulemused jäävad umbes samale tasemele või on veidi paremad. 

Kuidas oma tooteid paremini müüa?

Selleks on ainult üks retsept. Püüda teha oma toode maksimaalselt hea kvaliteediga ning kvaliteet peaks olema mitte kehvem kui Euroopa või Skandinaavia tippudel. Kui rõhuda kvaliteedile, anda toodetele võimalikult palju lisaväärtust, hakkavad tooted iseennast müüma. Lisaks peaks kindlasti külastama erinevaid messe ning tutvuma erialaajakirjandusega. Mis puudutab mööblitootjaid, siis külastada ka mööblikauplusi, et tooteid silmaga näha ja käega katsuda. Viimane on tegelikult kõige olulisem, sest pildi peal võivad asjad tunduda paremad kui nad tegelikult on.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
21. October 2014, 22:15
Otsi:

Ava täpsem otsing