Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kaubandushiiud tekitavad tehnoloogia abil konkurentsieelist

    H&M toodab 80% oma jaevarudest ette ning laseb ülejäänud 20% turule aasta jooksul, sõltuvalt hetkel valitsevatest turutrendidest.Foto: Raul Mee

    Suured jaeketid, nagu H&M, Zara, IKEA ja Wal-Mart püsivad konkurentsis tänu tarneahela optimeerimisele ja strateegilisele mõtlemisele, muutes tuhanded töötajad ja arvukad üksused tänu sobivale tarkvarale konkurentsieeliseks. Neid õnnestumisi saab korrata igas tööstusharus.

    Kunagi tähendas vajaliku tarkvara arendamine tohutut investeeringut ja suuri ettevõttesiseseid ponnistusi. Praegu on tehnoloogia abil tekitatud keskkond, kus peaaegu iga ettevõte saab optimeerida oma ärimudelit ja parendada protsesse.
    1947. aastal asutatud rõivaste jaemüüja H&M on viimasel aastakümnel jõudnud tippu ning 20,3 miljardi dollarise aastamüügini. Ajakirja Forbes TOP 100 nimekirjas on H&M koos Apple'i ja Coca-Colaga 31. kohal. Jaehiid Wal-Mart on kümne aastaga kasvanud 70 miljardilt 127 miljardile. Sarnane edu on saatnud rõivaketti Zara (14,4 miljardit aastas) ja mööblikaupluste ketti IKEA (28 miljardit).
    Soodsad hinnad ja lühike tarneaeg 
    H&Mil endal tehaseid ei ole, ettevõtte äri koondub ümber sajast disainerist koosneva tiimi, kes teevad koostööd tootmisettevõtetega – koostöö toimub enam kui 700 tarnija, 60 modelleerija ja 20 tootmiskeskusega üle maailma.
    Kuigi moetrendide jälgimine on oluline, sõltub rõivamüüja edu soodsatest hindadest, mille juures tuleb mängu laojuhtimisstrateegia. H&M toodab 80% oma jaevarudest ette ning laseb ülejäänud 20% turule aasta jooksul, sõltuvalt turul valitsevatest trendidest.
    Taskukohased hinnad saavutatakse tänu tarnijatega loodud headele suhetele, mida toetavad tarneaega lühendavad tootmisstrateegiad. Ettevõttel on 30 rahvusvahelist tarnepartnerit ning keskne laojuhtimistarkvara, kaasaegse IT-infrastuktuuri kasutuselevõtt on tarneaega lühendanud 15-20%.
    Paindlikkus ja lühikesed tarneajad kahandavad ebasobivate kaubaartiklite ostmise ohtu, mis võimaldab kauplustel soodsate hindadega kiiresti varusid täiendada kõige paremini müüvate toodetega.
    Zara väldib varude kuhjumist
    Zara on tuntud selle poolest, et suudab poed varustada kiiresti väikeste uue kauba partiidega. Kaks korda nädalas täpselt kindlaks määratud ajal tellivad kaupluste juhatajad rõivaid ning kaks korda nädalas kokkulepitud ajal saabub ka uus partii.
    Selle saavutamiseks kontrollib ettevõte oma tarneahelat rohkem kui enamik jaemüüjaid. Vastupidiselt H&Mile on Zaral suurem osa tootmisest enda oma. Konkurentsieeliseks on tarneahel. Enda tootmine võimaldab paindlikkust nii koguse, sageduse kui ka turule toodavate uute toodete sortimendi poolest.
    Toote modelleerimiseks, tootmiseks, tarnimiseks ja müüki paiskamiseks kulub kaks nädalat alates hetkest, mil esialgne looming moelavale ilmus. Kuus kuud ette toodetakse umbes 15-20% hooaja kollektsioonist, hooaja alguseks on paigas pool kollektsioonist – kuni 50% sortimendist luuakse ja toodetakse hooaja jooksul.
    Kui mõni mudel osutub ootamatult edukaks, reageerib ettevõte, luues popil stiilil põhineva uue kollektsiooni, mis paisatakse kauplustesse, kuni trend on veel kuum.

    H&M - soodsad hinnad ja lühike tarneaeg 

    55 riigis 3500 kauplust

    Äri koondub ümber 100 disainerist koosneva tiimi, ettevõte teeb koostööd enam kui 700 tarnija, 60 modelleerija ja 20 tootmiskeskusega kogu maailmas, ettevõttel endal tehaseid ei ole.

    Toodab 80% jaevarudest ette ning laseb ülejäänud 20% turule aasta jooksul, sõltuvalt hetkel valitsevatest turutrendidest.

    30 rahvusvahelist tarnepartnerit ning keskne laojuhtimistarkvara. Kaasaegse IT-infrastuktuuri kasutuselevõtt on tarneaega lühendanud 15–20%.

    Zara väldib varude kuhjumist

    86 riigis olevad 2000 kauplust müüvad 450 miljonit kaubaartiklit aastas.

    Kaks korda nädalas täpselt kindlaks määratud ajal tellivad kaupluste juhatajad rõivaid ning kaks korda nädalas kokkulepitud ajal saabub ka uus partii.

    Toote modelleerimiseks, tootmiseks, tarnimiseks ja müüki paiskamiseks kulub kaks nädalat alates hetkest, mil esialgne looming moelavale ilmus.

    Kuus kuud ette toodab Zara vaid 15–20% hooaja kollektsioonist. Hooaja alguseks on paigas vaid pool kollektsioonist, mis tähendab, et kuni 50% sortimendist luuakse ja toodetakse hooaja jooksul.

    Varusid, tootmist ja logistikat juhitakse kesksest pilvepõhisest tarkvarast. Kauplusse jõudes on tooted juba hinnasildistatud ning äritegevust jälgitakse ja muudatusi tehakse reaalajas, muudatused ei häiri süsteemi, vaid on süsteemi osa.

    IKEA – varude juhtimine cost-per-touch-meetodil 

    26 riigis 303 kauplust, 2013. aastal külastati kauplusi 684 miljonit korda. 

    Tootevalikus on umbes 9500 toodet, igal aastal tuleb välja umbes 2000 uut toodet. Ettevõttel on 12 disainerit, lisaks lepingud 60–70 disaineriga. 

    Kõik tooted on ettevõte ise kujundanud, see annab kontroll kõigi tootmiskulude üle. Materjale üritatakse kasutada võimalikult vähe, tegemata samas järeleandmisi kvaliteedis või vastupidavuses. Kokkuhoid materjalilt võimaldab kokku hoida transpordikuludelt ning saada soodsamad tarnehinnad.

    Igal kauplusel on oma ladu. Näidiste ruum on selleks, et kliendid saaksid toodetega tutvuda. Seejärel saavad nad kauba ise laost ära tuua.

    Eraldi laod on suure ja vähese nõudlusega kaupadele. Aeglase nõudluse ladudes käib töö enamasti käsitsi, sest töölised ei pea kaupa eriti transportima. Kiire nõudlusega kaupade laos on protsessid rohkem automatiseeritud.

    Kauplustes on logistikud, kes tegelevad varude juhtimisega. Igale tootele seatakse kaks tingimust: minimaalne toodete kogus laos enne varude täiendamist ning maksimaalne toodete arv ühekordses tellimuses.

    Walmart - laojuhtimine koostöös tarnijatega

    Tooteid valmistatakse enam kui 70 riigis, 11 000 kauplust 27 riigis ning keskmiselt 32 miljardi dollari väärtuses varusid.

    Wal-Mart kasutab varude jälgimisel ja täiendamisel innovaatilist tehnoloogiat, mis võimaldab jaeketil kulusid kärpida. Idee on selles, et tarneahela lülide arvu minimeeritakse, infot jagatakse tarnijatega ning sisseostmine seotakse otsesemalt müügiga.

    Laojuhtimistarkvara võimaldab automaatset varude täiendamist ja ristlaadimist – tooted viiakse otse veokilt kauplusesse ilma vaheladustamiseta. Tarnijad ja tootjad sünkroniseerivad nõudlusplaanid ning planeerivad, prognoosivad ja kavandavad varude täiendamist koos.

    Allikas: ERPLY

    Varude juhtimine toimub klientide tagasiside abil
    Laojuhtimistarkvara võimaldab kaupluste juhatajatel teada saada, mida kliendid soovivad, mis neile meeldib ja mis ei meeldi. Nende andmete alusel teevad moedisainerid jooksvalt visandeid.
    Pidevad väikesed muutused loovad klientidele mulje kollektsiooni limiteeritusest ja eksklusiivsusest. See strateegia võimaldab müüa rohkem kaubaartikleid täishinnaga, tehes vähem hinnaalandusi, mis tähendab vähem laovarude kuhjumist tarneahela kõikides lülides alates toormest kuni lõpptooteni.
    Kasutusel on varude optimeerimise mudelid, mis aitavad ettevõttel otsustada, milline kogus konkreetsesse kauplusesse kaks korda nädalas viia.
    Tarnitavad varud on piiratud, mis tähendab, et iga kauplus saab täpselt vajaliku koguse. Tänu sellele jätab bränd endast eksklusiivse mulje ning väldib mitteminevate kaubaartiklite kuhjumist. Partiid on väikesed, nii et kui kiirustades loodud mudel ei müü hästi, ei sünni sellest varude mõttes suurt kahju.
    Nõudluse kasvuga saadakse kiiresti hakkama, vabrikud töötavad tavaliselt täisvõimusega ainult 4,5 päeva nädalas, mis jätab võimaluse lisavahetuste tekitamiseks.
    Edu tuumaks on tsentraliseeritud ärihaldus. Varusid, tootmist ja logistikat juhitakse kesksest pilvepõhisest tarkvarast. Kauplusse jõudes on tooted juba hinnasildistatud ning äritegevust jälgitakse ja muudatusi tehakse reaalajas – muudatused ei häiri süsteemi, vaid on süsteemi osa.
    Logistikud kaupluses
    IKEA ketis on 12 oma disainerit, lisaks lepingud 60–70 disaineriga. Kaubamärk on “pane ise kokku” mööbli sünonüümiks. See kahandab saatmis- ja pakkekulusid, ent see pole ainus edu võti.
    Igal kauplusel on oma ladu. Näidiste ruum on selleks, et kliendid saaksid toodetega tutvuda, seejärel saavad nad kauba ise laost ära tuua. See, et kliendid ise pakitud kauba ära toovad, on cost-per-touch-laostrateegia – mida rohkem töökäsi toodet puudutab, seda suuremaks kasvavad kulud.
    Lisaks laostrateegiale on ettevõttel veel üks ainulaadne asi, mis puudutab toodete juurdetellimist – neil on kaupluses logistikud, kes tegelevad varude juhtimisega. Logistikajuhid kasutavad eripärast varude täiendamise protsessi, mille keskmes on tellimuse miinimum- ja maksimumtingimused. 
    Igale tootele seatakse kaks tingimust: minimaalne toodete kogus laos enne varude täiendamist ning maksimaalne toodete arv ühekordses tellimuses. Ettevõttekeskne laojuhtimistarkvara annab logistikajuhtidele ka kassaterminalide andmed selle kohta, kui hästi mingi toode müüb. Samuti saab tarkvarast kätte laovarude juhtimise, tarnimise ja jaotamise andmed.
    Eraldi laod on suure ja vähese nõudlusega kaupadele. Aeglase nõudluse ladudes käib töö enamasti käsitsi, sest töölised ei pea kaupa palju transportima. Kiire nõudlusega kaupade laos on protsessid rohkem automatiseeritud. 
    Kõik tooted on IKEA ise kujundanud, nii et ettevõttel on kontroll kõigi tootmiskulude üle. Võimalikult vähe kasutatakse materjale, sellelt saadud kokkuhoid võimaldab omakorda kokku hoida transpordikuludelt ning saada soodsamad tarnehinnad.
    See annab ettevõttele teiste sama tööstusharu jaemüüjatega võrreldes konkurentsieelise – pidevalt otsitakse uusi võimalusi tarneahela ja varude juhtimise parendamiseks.
    Laojuhtimine koostöös tarnijatega
    Wal-Mart on aastakümnega kasvanud maailma suurimaks jaemüüjaks, kel on suurim müük ruutmeetri kohta. Ettevõte kasutab varude jälgimisel ja täiendamisel innovaatilist tehnoloogiat, mille idee on selles, et tarneahela lülide arvu minimeeritakse, infot jagatakse tarnijatega ning sisseostmine seotakse müügiga.
    Tarneahela tehniline selgroog on laojuhtimistarkvara, mis võimaldab automaatset varude täiendamist, ristlaadimist – see tähendab, et tooted viiakse otse veokilt kauplusesse ilma vaheladustamiseta.
    Tarnijad ja tootjad sünkroniseerivad nõudlusplaanid ning planeerivad, prognoosivad ja kavandavad varude täiendamist koos. Nii toimib globaalne tarnijate, ladude ja jaekaupluste võrgustik peaaegu ühtse ettevõttena.
    Pikendatud tarneahel  on ennast ära tasunud
    OG Elektra omaniku Oleg Grossi sõnul on ettevõtte paljude asjadega tegelemise juures probleemiks see, et tekib kiirendatud vajadus mahtude suurendamise järele.
    "Kui vaatad turgu, siis mõni asi tundub optimaalne, aga tarneahela seisukohast on mahud liiga väikesed, nii et see paneb ettevõtte kõrgendatud vajaduse ette kasvada," märkis Gross, tunnistades samas, et kokkuvõttes on kiirendatud kasv ettevõtte jaoks muidugi pigem positiivne.
    Gross märkis, et tegevusaastatele tagasi vaadates oli õige otsus, et lisaks kaupade sisseostmisele ja müümisele hakkas ettevõte ise tegelema ka teiste protsessidega. "Oleme suutnud igal aastal avada uusi kauplusi ja investeerida, meie jaoks on pikendatud tarneahel olnud õigustatud otsus," märkis ta.
    Kuid Gross lisas, et see ei pruugi kõigi puhul töötada. "On ju olnud mitu ettevõtet, kes tegelesid kõigega ise ja lõpuks läksid ikkagi pankrotti," märkis ta.
    Grossi sõnul on oma tootmine eelis, sest sisseostetava toodanguga ei oleks jaekett suurte kettidega võrreldes konkurentsis, kuna kaupa ostetakse võrreldes suurkettidega kallimalt sisse. "Meil ei pakuta nii head hinda kui suurte koguste puhul," tunnistas Gross.
    Eelis on ka see, et ise tootes saab mahte planeerida nõudlusest lähtuvalt. Mida pikem on tarneahel, seda raskem on aga kõikide asjadega tegeleda. "Kui kõigega ise tegeleda, siis peab võimekus küllatki suur olema ja see teeb väiksema tegija jaoks asja keerukaks," lausus Gross. "Iga töö vajab spetsialisti, ent väikefirmal ei pruugi nende palkamiseks ressursse jaguda."
    Seepärast soovitas Gross juhul, kui maht on väga väike, sellega ise mitte tegeleda. "Näiteks käime külmutusseadmete remonti tegemas Tallinnas, mitte ei tegele sellega ise. Kui on näha, et mingi ahela lüli ei tasu ise tegemist ära, polegi mõtet seda üritada."
    Autor: Erply tegevjuht Kristjan Hiiemaa
  • Hetkel kuum
Seotud lood

TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.