Esmaspäev 29. august 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Eesti valgustid Euroopas hinnas

Maarja Lega 13. jaanuar 2016, 12:45
Tarbija ootab valgustiootjate hinnangul tootelt kolme head omadust: odavust, kvaliteeti ja kiiret tarnet.

Eesti valgustitootjad ekspordivad siinse turu väiksuse tõttu suure osa oma toodangust välisriikidesse, peamiselt Euroopasse, kus tootajte sõnul on Eesti tooted ja nende kvaliteet kõrgelt hinnas.

Kohalikke valgustitootjaid on küll vähe, ent ettevõtjad ütlevad, et turgu jagub kõigile. Valgusteid tootva ja müüva OÜ Ledshop juhatuse liikme Taavi Männi sõnul tuleb läbi löömiseks leida oma nišš ja teha korralikku tööd. "Ühtlasi ei pea alati piirduma kodumaa piiridega, aga sel juhul on vaja veelgi rohkem vaeva näha ning investeerida,“ märkis Mänd.

Ledshop alustas 2012. aastal jae- ja hulgimüügiga, nüüdseks on sellest välja arenenud tööstus, mis hõlmab peale tootmise ka valgustuse planeerimist, projekteerimist ja kavandamist.

Ledshop on tooteid välismaale müünud kodumaiste eksportijate kaudu. Männi sõnutsi on Põhja-Euroopas klientide ootused üldiselt sarnased, aga kaugemal, kus on rohkem päikest, on soovid veidi teised. "Valguslahendused loovad ruumi meeleolu. Valgusti puhul on olulised disain, valgusküllasus ja ohutus," kirjeldas Männi, lisades, et toode valmib paari kuuga ja suur osa toodangust läheb ekspordiks.

Enda toodetud kangaskaablit ja valgusti tarvikuid Juheko brändinime all üle maailma müüva OÜ Anomal Design suur osa toodangust läheb välismaale, enamasti Euroopa turule. Ettevõtte tootmisjuhi Regina Kuninga sõnul on aeg-ajalt tellimusi ka eksootilisest piirkondadest. "Ekspordime 50 protsenti oma toodangust. Euroopa turul hinnatakse Eesti tooteid ja kvaliteeti kõrgelt,“ kinnitas Kuningas.

Tekstiilikaabli tootmisel kasutab ettevõte elektrikaablit, millele kootakse peale tekstiilikiht. Värvilisi toorniite tellitakse Euroopast. Lisaks kaablitele toodetakse ka valgustite komponente: metallist minimalistlikke lampe, laerosette ning keraamikast valgustitarvikuid. "Ekspordime kõiki oma tooteid - eraldi ekspordimudeleid ei ole. Samas on eritellimuste maht eksporditurul küllaltki suur,“ kirjeldas Kuningas.

Müügiks vajalikud sertifikaadid

Valgustitele on vaja CE sertifikaate, mis koostatakse peale toodete laboratoorset testimist  -  CE sertifikaat on kõige olulisem märgis, ilma milleta ei tohi valgusseadmeid müüa. Lisaks on võimalik saada ka ENEC ja TÜV märgised, kuid nende laboratoorne testimishind on juba olulisemalt kallim.

Jälgida tuleb valgustatava ruumi eripärasid ja eesmärki. Näiteks tööstuskeskkonda valguslahendust luues tuleb arvestada töökeskkonna nõuete ja iseloomuga. Tööstuse valgustusvajadus arvutatakse välja vastava arvutitarkvara abil. "Siin puusalt ei tulistata, kõik on täpselt normidele vastavalt paigas,“ märkis valguslahendustega tegeleva OÜ Profielekter juhatuse liige Anti Leib.

Tuleb kasutada ka kvaliteetseid valgusteid. "Kasutan ainult selliseid tööstusvalgusteid, millel on vähemalt viieaastane garantii ja mille hinna ning kvaliteedi suhe tagab kliendile reaalse tasuvuse nii elektrikulu kui ka valgustuse eluea suhtes,“ lisas Leib.

Klient ootab odava hinnaga kvaliteeti 

Kuigi kliendid ei ole alati oma soovides kindlad, ootavad nad Männi sõnul tootelt kolme omadust: odav hind, kõrge kvaliteet ja lühike tarneaeg. "Kahjuks ühe kolmest peab alati välja arvama,“ lausus ta.

Kuninga sõnul hinnatundlikud kliendid soovivad head toodet väikese raha eest, kuid enamasti see ei ole võimalik. Odav tootmishind on tema sõnul küll miski, mille poole püüelda, aga mitte disaini, kvaliteedi ja keskkonna arvel. "Kes otsib ainult odavat hinda, tellib nagunii Hiinast,“ märkis Kuningas.

Leiva sõnul räägitakse tänapäeval valguslahendustest, mitte ainult valgustitest. "Valgusega saab mängida, programmeerides seda süttima ja kustuma vastavalt kasutaja vajadustele,“ selgitas Leib valdkonna arenguid.

Kaasaegsed valguslahendused on targad ja nutikad, aidates optimeerida kulusid ja luua meeleolu. Üks valgusti siiski tavaliselt ei sisalda kõiki komponente, mida hea valguslahenduse loomisel kasutada võiks. "Seetõttu on valgusti minu jaoks ainult valgusallika dekoratiivne väliskest, valguslahendus peab sobituma konkreetsesse ruumi," selgitas Leib. "Arvestan kliendi võimaluste ja valguse vajadusega ning loon talle soovitud lahenduse,“ kirjeldas ta oma töö iseloomu.

Tootmine sõltub lähteülesandest

"Disainvalgusti tootmisprotsess algab lähteülesandest, sisearhitekti joonisest ja konkreetse töö tähtaegadest," selgitas Leib. "Tuleb leida vajaminevad materjalid ja sobilikud tarneajad,“ kirjeldas ta.

Tootmisprotsess sõltub valgustist ja kasutatavast tehnoloogiast. "Oluline on jälgida, et LED-valgustil oleks tagatud piisav jahutus, ühildades selle kaubandusliku välimusega,“ tõi Mänd näite. Ta lisas, et protsessi pikkus sõltub sellesse pühendatavast ajast ja rahalistest võimalustest. Toote füüsilise valmimise osa on ülejäänuga võrreldes üsna tühine.

Komponentide tootmisprotsessi pikkus ideest valmis tooteni sõltub toote keerukusest, ent üldjuhul ei ületa see paari kuud. "Kui teaks ette, milline toode on edukas, jääksid ära üleliigsed kulutused, samas oleks elu siis väga igav,“ kirjeldas Kuningas tootmisprotsessi ressuriskulu.

Toote hind kujuneb mitmest tegurist. Kuninga sõnul seavad tekstiilkaablite tootmisele piirid ette tekstiilniitide kättesaadavus ja hind. Lambikomponentide puhul tehakse tootest prototüüp, mille tootmiseks leitakse seejärel oma viis. "Valmistame kõik oma tooted Eestis, seega on tootmine kulukam kui nendel, kes teevad seda Hiinas,“ kommenteeris Kuningas tootmistsüklit. "Toodame asju ise. Nii hoiame oma keskkonda ja inimesi. Meie endi jaoks on kogu loomise ja tootmise protsess ääretult põnev,“ rääkis.

Valgustitootmises napib töötajaid nii nagu teisteski tööstusvaldkondades. "Oskustöölisi, kes teevad montaažitööd, on alati lihtne välja koolitada. Oskajaid töötajaid, kes päevapealt mõistaks, mida on vaja teha, on juba raskem leida,“ selgitas olukorda Mänd.

Eriprojekte huvitav teha

Suure ajakulugu eriprojektid on valgustitootjate sõnul kõige huvitavamad, aga ka äärmiselt tulusad. 

OÜ Profielekter juhatuse liige Anti Leib märkis, et on kokku puutunud eriprojektide disainvalgustitega ja teinud selle tarvis koostööd nii sisearhitekti kui ka disaineriga. "Ühe huvitava tööna võib ära märkida Swisshotel Tallinn restorani Horisont valgustuse, mis sai selle aasta jaanuaris lõplikult paika. See oli koostööprojekt sisearhitekt Eliina Grünbergi ja tekstiilidisainer Terje Salupuuga, kelle omad olid käsitöökangad, mis valgusteid kaunistasid. Minu roll selle töö teostamisel oli valmistada sisearhitekti jooniste järgi valgustid ja need paigaldada,“ kirjeldas Leib.

OÜ Anomal Design tootmisjuhi Regina Kuninga sõnutsi pole eriprojektid eriti tulusad, sest nõuavad suuremat ajakulu. "Ent tunned tõeliselt rõõmu, et saad midagi erilist oma kliendi jaoks ära teha,“ rääkis ta.

Üks uudne lahendus on ettevõtte kodulehel olev online kaablikujundamise programm, mille abil saab klient ise kaablile mustri kujundada. "Üks meie populaarsemaid kaableid Maarja ongi kliendi disaini põhjal sündinud. Sellest eriprojektist kasvas välja väga edukas toode,“ tõi Kuningas näite.

Disainiga hätta ei jää

 OÜ Ledshop juhatuse liige Taavi Mänd selgitas, et disainiga ei ole ettevõttel vaja nii sageli rinda pista, et tasuks ära loometiimi palkamine. "Disainimisega saavad ettevõtte töötajad ise hakkama,“ kinnitas ta.

Ka Anomal Design peab disainimist ettevõtte tugevuseks. "Disainime kõik oma tooted ise. Küll aga oleme tootmiseks leidnud head partnerid, kellel on selleks pikaajalised kogemused ja oskused,“ rääkis Kuningas.

Alati ilus disain ei võida - tasakaal disaini ja hinna vahel sõltub ruumist, kuhu valgusti paigaldatakse. "LED-valgustite puhul on muid parameetreid, mis on tähtsamad. Kui valgusti on kümne meetri kõrgusel, ei ole välimus niivõrd tähtis - olulisem on see, milline on valgus maapinnal,“ rääkis Mänd.

Valmis disainivalgustite puhul tema sõnul turg kindlate edasimüüjate käes, kelle poes klient hinda ei vaata ja seda alla ei kauple, lisas ta.

Otsi:

Ava täpsem otsing